amonik
Vi ska flytta i juli, från en lägenhet med pytteliten norrbalkong till en lägenhet med normalstor sydvästbalkong. Jag har storartade planer för hur balkongen ska se ut nästa år, men det vore roligt att ha det lite ombonat även i år. Jag är mest intresserad av ätliga växter, men vilka hinner växa till sig om man sår/sätter dem i mitten av juli? Jag har tänkt på plocksallat, den sår man ju i omgångar så det borde funka.
Sedan är det ju inte fel med blommor, är det idé att så några då eller ska jag satsa på plantor?
Åsa, mälardalen zon 2
Sallat kan funka ifall det inte är varmt sallatsfrön gror inte om det är varmt.

Sånt som kan funka är sockerärt, spenat, trädgårdsmålla, rädisa, smörgåskrasse. (spenat och rädisa kan dock vara lite knepig i högsommarvärme så det går bra att vänta med sådden till lite senare det går utmärkt att odla dessa som en höstomgång, är det en kall sommar brukar det dock gå att så även i juli).

Om du inte bor i norra sverige som har för långa dagar så kan du även testa asiatiska kålväxter typ kyona/mizuna, pak choi och tatsoi.
amonik
Härligt! Både rädisor, färsk spenat och sockerärter är ju väldigt trevligt. Bra att veta om sallaten också, så är det bara att ha tålamod om det är för varmt till att börja med.
amonik
Det slog mig just att jag har fyra cayenneplantor också. Nu står de inne, i ett fönster åt öster och i alldeles för små krukor. Ska nog testa att plantera ut dem i större krukor när vi flyttat! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon