Full version: Skadedjur
Kajsa
Så var det dags, har rensat i rabatterna idag och nu börjar man se krypen på rosorna, fotade detta idag.

Liten rosenbladstekel, bladen rullar sig på längden som en cigarr. Den övervintar i jorden så jag har den sedan förra året, det blir snabbt mycket, plocka, plocka.

Slemmig rosenbladstekel, blir som genomskinliga fönster i bladen, av detta har jag mycket av längre ner i rosorna i år. Även dessa kräk förpuppar sig och övervintrar i jorden. Plockat bort mycket idag.
Tycker man rensar varje år men mycket måste slinka igenom när det återkommer varje år.
emmalofo
Kanske dumma frågor, men:

Att man plockar bort de angripna bladen, är det för att larverna rullar in sig i dem? Men de som angripits av slemmig rosenbladsstekel, varför hjälper det att plocka bort de bladen?

Har båda dessa i mina rosor, men också något annat som angriper knopparna och lämnar något brunt snus-aktigt i dessa. Vad kan det vara?
Kajsa
Om knopparna blir bruna och börjar vissna är det Rosenskottstekeln som lägger ägg i topparna och äter sig neråt, nyp av stjälken en bit ner man ser i stjälken om larven ligger där. Ska försöka fota det för jag har nypit av flera här.

Jo man ska nypa bort alla dom här steklarna då dom övervintar i jorden, förpuppar sig och kommer igen året efter. Finns inget man kan spruta med man kommer inte åt dom, så nyp och plocka.
Kajsa

Rosenskottstekel, nu när första blommorna ska slå ut i juni så kroknar och vissnar en del toppskott. Jag hade en del när jag gick runt jag med. Nyp bort en bit ner, ibland ser man en liten larv i stjälken. Denna stekel övervintrar också i jorden och lägger nya ägg våren efter i skottspetsarna.
emmalofo
Fler dumma frågor, men jag förstår alltså in var själva stekeln sitter:

Vid rosenskottsstekel nyper man bort själva skottet, då larven sitter inne i stjälken.
Vid liten rosenbladsstekel sitter de inne i de hoprullade bladen som man nyper av. Korrekt?
Men vid slemmig rosenbladsstekel (som man har då bladen blir bruna och genomätna), var sitter larven då?
Kajsa
Den äter på bladen därav alla " fönster " en gul liten larv som täcker sig med ett grönt slem, efter ca 1 månad kryper den ner i jorden och spinner in sig. Går säkert att spruta bort med något gift men det går fortare och är billigare och plocka bort bladen och slänga i soptunnan.
emmalofo
Ok, tack.

Ut och plocka angripna blad och skott på rosorna alltså. Det får det väl vara värt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon