Full version: El/batteridriven sax
Siv i Bollnäs
Jag skulle behöva ett slags elektriskt klippningsverktyg för rabattkanter och andra ställen där gräsklipparen inte kommer åt. Finns det någon sådan på ett långt skaft så man inte behöver kröka rygg hela tiden? Jag har sett sådana förut beskrivna här på Odla, det var nog kanske något år sen, men minns inte vad det var för märke eller om den var bra eller dålig. Dessa verktyg ser ut som en slags mini-häcksax (eldriven), jag vet inte hur jag ska beskriva den annars!
Tacksam för alla sv ar!
Sivan
lenaandersson
Jag har en som gardena har, den kan man ta av skaftet på så jag använde den till att trimma min buxbom här om dagen ( höll den i handen).

Gardenas laddar man upp, vet inte vad jag ska säga om den det är lite jobbigt att gå och hålla in knappen hela tiden men det är för säkerhets skull.

Så får man skuta på själv den har inte själv gående hjul.

Siv i Bollnäs
Tack för snabbt svar!
Jag har suttit och kollat på nätet en stund på alla möjliga varianter som finns. Fördelen med Gardenas är ju att den har hjul och långt handtag. Men hur mycket väger den, tro? Det var omöjligt att få fram någon egentlig produktbeskrivning på den. Måste man hålla in knapparna på dom andra, till exempel?? (Bosch, Black&Decker, Stiga, m fl) Men bara det där långa handtaget kostar ju ganska mycket, och trimmern var ju inte billig heller (Gardenas), fast jag vet inte om jag orkar gå på huk med min rygg...
Jag tar tacksamt emot ytterligare synpunkter om det är några andra som har!
Sivan
Bengalow
Ja, du, vill man ha fint så får man anstränga sig! Jag har sålt hundratals sådana kantskärare, men jag tror inte ett skit på dom. En kantsax med kraft är en du håller i handen och klipper med. Jag kryper på knä och klipper, det har visat sig varit enda rätta, ändå har jag lagt kantsten för att begränsa grästillväxten i kanten. Jag har ca 150 m gräskant... Likadant med dessa snörsnurror, det är bara båg...
Alternativet är att hyra in folk för arbetet, om man inte orkar själv. Då har man ju reklamationsrättigheten, om inte arbetet blir rätt utfört.
ninnisky
CITAT (Bengalow @ 15-06-2010, 18:26) *
Ja, du, vill man ha fint så får man anstränga sig! Jag har sålt hundratals sådana kantskärare, men jag tror inte ett skit på dom. En kantsax med kraft är en du håller i handen och klipper med. Jag kryper på knä och klipper, det har visat sig varit enda rätta, ändå har jag lagt kantsten för att begränsa grästillväxten i kanten. Jag har ca 150 m gräskant... Likadant med dessa snörsnurror, det är bara båg...
Alternativet är att hyra in folk för arbetet, om man inte orkar själv. Då har man ju reklamationsrättigheten, om inte arbetet blir rätt utfört.

Det finns folk som har ont i rygg och många som inte kan krypa på knä!!Däribland - jag! Därför har jag köpt en elektrisk liten klippare modell häcksax med skaft. Jag har haft den i två år nu och den fungerar alldeles utmärkt. Märket är Bosch och den kostade strax under 1000:- med handtag.

Lite dum kommentar - vill man ha fint får man anstränga sig - tur att jag inte handlar av dig om du säger så till dina kunder oxå!
lenaandersson
Den är ganska tung men det känns bara om du håller den direkt i handen utan långa skaftet på.
Det fungerar men är inte super bra. men visst klipper den. men inga tjockare saker som smala grenar, men gräs och annat grönt går mkt bra.

Jag använder inte min så mkt för det går så bra för mej att fort farande krypa på knä med vanlig sax.
Bengalow
Sådan tur att det finns folk som är nöjda med vad dom får, Ninnisky! Jag blev det i alla fall inte med grejerna jag köpte, varken trimmer eller kantsax. Om du kommer förbi skall du gärna få dom av mig, dom är knappt använda!! Du eller någon annan som behöver...
Siv i Bollnäs
Det var väldigt elakt och nedlåtande skrivet av Bengalow. Du har tydligen turen att (än så länge) slippa dras med ohälsa i rörelseapparaten och det är något du ska vara tacksam för. Jag har artros inte bara i händerna utan det börjar bli rent allmänt. Att hyra in någon att klippa kanter och liknande (som är betydligt längre än 150 meter!) är inget för en vanlig pensionär, tro mig.
ninnisky, du ska ha stort tack, som förstår problemen, och som svarade!
Siv
Nettan8
Jag köpte en kantsax med långt skaft så man ej behöver kräla på knä häromdagen. Den är ierförsig inte el eller batteridriven utan man klipper med handen, köpte den på biltema för en billig peng o jag är ganska nöjd än sålänge.
Siv i Bollnäs
Tack, Nettan8!
Är den inte för besvärlig att trycka ihop med handen när man klipper, så kan det väl vara värt att pröva (Vi har ju Biltema här också). Annars är det svårt med händerna, liksom rygg o knän. Jag kan snickra t o m ganska stora saker som dörrar mm bara jag har ordentliga elverktyg, och bra arbetsställning. Bära stora stenar och köra skottkärror fulla med tungt material går också rättså bra. Men eftersom jag måste ha särskilda verktyg för att kunna öppna vanliga burkar i köket t ex så är det tveksamt. Tack i alla fall! Bussigt att du engagerar dig.
Siv
fuchsian
CITAT (Siv i Bollnäs @ 18-06-2010, 16:46) *
Tack, Nettan8!
Är den inte för besvärlig att trycka ihop med handen när man klipper, så kan det väl vara värt att pröva (Vi har ju Biltema här också). Annars är det svårt med händerna, liksom rygg o knän. Jag kan snickra t o m ganska stora saker som dörrar mm bara jag har ordentliga elverktyg, och bra arbetsställning. Bära stora stenar och köra skottkärror fulla med tungt material går också rättså bra. Men eftersom jag måste ha särskilda verktyg för att kunna öppna vanliga burkar i köket t ex så är det tveksamt. Tack i alla fall! Bussigt att du engagerar dig.
Siv

Siv i Bollnäs .... Du kanske skulle kolla vad det finns och om det kan fungera med dina händer. Det borde finnas, allt kan bara inte vara för "bodybildarsaker". Det kanske finns en eldriven sådan. Då behöver du inte använda handkraft. Jag har en sådan elgrej, men det är maken som fixar kanterna och jag har dålig balans efter en olycka, så för mig är det klokaste att lämna det över. Inget kul att hamna i tuijahäcken med huvudet före. usch ... Det är inte enkelt att bli äldre och man kan tacka sin stjärna för varje dag ....Lycka till!
...... angel_not.gif Fuchian
Siv i Bollnäs
Tack fuchian! Snällt!
Många glada hälsningar
Siv
malcolm
Jag var till Bauhaus igår för att titta på en sladdlös ev. bensindriven häcksax, ville prata med någon ur personalen för att höra mig för om samma batteri som passade till grästrimmern och min sladdlösa skruvdragare även fungerade till häcksaxen. Kunden före mig frågade om en kantsax av märket Gardena (som fingrar som går om varandra) men det verkade som om Bauhauskvinnan inte ville rekomendera den då de fått in så många reklamationer. Lade mig i diskussionen då min far hade en liknande av märket Black & Decker och den hade den egenheten att gräs klämdes fast emellan skären så saxen stannade och sedan var det hopplöst att få bort det utan att deformera skären. Vet inte om det blev någon affär sedan då jag fick svaret på min fråga och knallade mot kassan med en batteridriven häcksax (Bosch AHS 52 LI) på axeln (tyckte den bensindrivna från Partner var för tung) vilken jag testade senare på kvällen och den fungerade alldeles utmärkt för mina behov. tummenupp.gif
renate
Jag har en batteridriven Gardena grässax(min andra)Det långa skaftet man kan sätter på är värdelös,för mig i alla fall,saxen går inte att styra med den,den är för vingligt.Så det är att ligger på knä på ett undelag.Jag har också atros i några fingrar men grässaxen vill jag inte vara utan.Jag har mycket buxbom som jag klipper med den.Är gräset tjock och fuktigt funkar den inte alltid så bra.Det är svårt att får tag i ny batterier(ACCU)Första gången beställde Landmännen de från Tyskland ,men de har slutat att säljer Gardena.När de var slut fick jag en ny i födelsedagspresent från Tyskland.De nya har litiumbatterier tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon