Full version: Hjälp med blomma
spavik
Är det någon som vet vad det här är för blomma, som dyker upp i rabatten i juni varje år? Det är bara en![attachment=51080:blomma.jpg]

Åsa, mälardalen zon 2
klint av något slag. Liknar bergklint men den brukar ju sprida sig oerhört bra och du får ju bara 1 blomma per år.
spavik
Jag har googlat på bergklint, det måste vara en sån! Synd att det bara kommer en, tycker den är så vacker! Tack för svar!
varghem
håller på att ta bort bergklinten från min rabatt... du kan få plantorna om du vill ha biggrin.gif
spavik
Ja gärna smiley_small_hug.gif
varghem
Jag hör av mig när den är överblommad, vilket verkar vara när som helst nu. Har du nåt tjusigt att byta med??? blush.gif
Lakritsblomma

Ja visst är det en Bergklint Centaurea montana. Tycker de är så söta, har massor i en av våra rabatter och de blommar för fullt just nu. Tog in några och satte i en vas tillsammans med en Jätterams. Fint va? flirting.gif
varghem
Den är tjusig biggrin.gif
Inka
Tips:
Klipp ner den efter blomningen, så kommer den med en andra blomning på sensommaren!
/Inka
mojan
Den är vacker och doftar så gott när man tar in den.

Men den sprider sig ohämmat. Jag har den överallt i trädgården. ranting.gif

I år ska jag vara tuff och ta in buketter och inte låta den gå i frö.
spavik
Man kan ju undra varför jag bara har en, när andra har problem med spridning... confused.gif
varghem
Min har inte spridit sig så hemskt faktiskt... hittade en liten planta en liten bit från den stora... men jag har gjort om landet så jag nöjer mig med den lilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon