Full version: Telefonterror....
skogstroll
Ibland kommer det som skurar av "dumnummer" som ringer på mobilen. Nyss ringde det från nåt mysko nummer som när jag googlar på det ser att det är just ett mysko nummer. Jag tryckte bort det för jag vågar inte svara med risk för jätteräkningar; men man undrar ju vad sjutton de är ute efter. Flera andra har inte fått svar i luren alt. fått höra en massa skitsnack från det numret... Ska de råna huset eller vad vill de? angry.gif
Chamomille
De ska ta pengar ifrån dig. Speciellt om du ringer upp det missade samtalet igen ranting.gif
skogstroll
det är så jäkla irriterande... ett tag var det nåt företag som ringde stup i ett (20 gånger per dag säkert). Jag svarade en gång och då satt det bara nån idiot och flåsade i luren. Kollade upp numret och det var ett telemarketingföretag i Värmland...

I våras sen på trädgårdsmässan så ringde det igen och numret var väldigt likt min systers nummer (som jag ännu inte hade i min kontaktlista) och jag tryckte ilsket bort det i tron det var de korkade flåsarna igen ranting.gif fast det var ju syrran visade det sig ohmy.gif vad har man för problem om man håller på med sånt???
Chamomille
Det är bara pengar det är frågan om. Jag har börjat lära mig numren och jag svarar inte. Sen när jag Googlar efter numret så ser jag att det är försäljare. Vill de nåt får de prata in på svararen. Och om man svarar så blir det barat tyst ranting.gif Nån som flåsar har jag aldrig varit med om -fear-.gif
theseraphim
Det tråkiga är att telekom branschen tar för lätt på dessa problem, de vill inte stoppa detta utan låter det rulla på.
skogstroll
det är ju himla synd att trycka bort nån man kanske gärna vill prata med bara för att de nötterna ska hålla på thumbdown.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 16-06-2010, 10:42) *
det är ju himla synd att trycka bort nån man kanske gärna vill prata med bara för att de nötterna ska hålla på thumbdown.gif

Håller med. Men det finns en svarare smile.gif

En gång hade jag ett missat samtal från Italien. Hade jag ringt upp det hade jag säkert blivit fattig.
Mollis
Vi får också mycket såna samtal, speciellt ett telemarketingföretag i Värmland har varit jobbiga. Min man pratade med dem och och bad dem spärra vårt nummer så att vi slapp otyget. Det fungerade givetvis inte eftersom deras dator slumpar ut nummer som de ringer upp och de var inte kompetenta nog att lägga in en spärrlista i programmet. Skitjobbigt.
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 16-06-2010, 10:47) *
Håller med. Men det finns en svarare smile.gif

joo tyvärr har jag problem med svararen så det går fram 10 signaler innan den går igång... sweatingbullets.gif lite irriterande på jobbet ibland när man har bättre saker för sig...
Inga från Närke
Har aldrig detta problemet för jag anger inte mitt mobilnummer på nätet eller till andra än de som är nära bekanta eller till typ bank, vårdcentral och försäkringskassan. Vet inte om det har någon betydelse för de kan ju hitta numret via Eniro om de vet namnet eller söker på hemnumret.
Men däremot har jag massor till hemtelefonen men ser jag det i nummervisaren så ringer jag inte upp om det inte är ett känt nummer. Svarar jag så tackar jag för påringdningen men är inte intresserad.

Ibland gör det ju ont i en för man vet ju att det är arbetslösa som för det mesta tar ett sådant arbete för att få inkomst men tyvärr så är det inga varor av det slaget som jag är intresserad av.
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 16-06-2010, 10:54) *
joo tyvärr har jag problem med svararen så det går fram 10 signaler innan den går igång... sweatingbullets.gif lite irriterande på jobbet ibland när man har bättre saker för sig...

Ahaa.. biggrin.gif Men det finns ju en inställning på mobilen. Om du trycker på "lägg på knappen" så kommer de till svararen rolleyes.gif

Usch vilken särskrivning..
Anma
CITAT (Chamomille @ 16-06-2010, 11:09) *
Ahaa.. biggrin.gif Men det finns ju en inställning på mobilen. Om du trycker på "lägg på knappen" så kommer de till svararen rolleyes.gif

Den där särskrivningen blev jag nyfiken på...? in ställning? giggle.gif

Jag har hemligt nummer på min mobil och har aldrig fått konstiga samtal. Vet inte om det beror på att jag just har hemligt nummer eller att jag bara är ointressant? unsure.gif
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 16-06-2010, 11:09) *

vadå fläsklägg på knappen? smile.gif nuförtiden finns det så mycket olika funktioner och mobiler så inget funkar nånstans dunno.gif hemligt nummer vill jag inte ha (då kanske ingen svarar, det gör jag inte själv...). Lägga på-alternativet funkar bara ibland på min mobil
Chamomille
Alltså. Om jag trycker på "nejknappen" när det ringer, så kommer dom som ringer till min svarare.
Anki på Öland
Jag har mitt nummer reggat och nån gång efter något år fick jag ett reklamsamtal, minns inte om det var comhem eller något sånt. Blev så fly förb..... att jag röt i telefonen att det var väl *** att man inte kan slippa denna ***** reklam någonstans, ring aldrig det här nummret igen!!!!! Och så slängde jag på luren..... eller rättare sagt tryckte av dom med knappen...... Efter det har jag inte fått några reklamsamtal.........
Anki
Gossen Ruda
Bdragare har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Det finns människor som lägger ner en massa energi på att lura till sig pengar, kanske skulle de tjäna mer på att vara lagliga men den tanken kan aldrig slå rot i skallen hos dem.
Gossen Ruda
Se upp SMS också. GP.
netha
Tryck på svaraknappen och snabbt på läggpåknappen...... då ringer de inte igen.

Så gör jag med både mobil och hemtelefon.
vitavargen
CITAT (skogstroll @ 16-06-2010, 10:12) *
Ibland kommer det som skurar av "dumnummer" som ringer på mobilen. ....

Jag vet att Telenor har en avdelning, där de jobbar med sådana dumheter. Råkade ut för den avdelningen och blev tvången att kontakta deras huvudkontor i London för att bli av med dem.
mojan
Det finns sidor på nätet där man kan kolla vem som ringde dvs om det är en försäljare eller en helt vanlig privatperson om det inte går att hitta på Eniro eller Hitta.se

Här t ex http://www.vemringde.se

Jag lyckades hitta företaget på denna sida som, trots att jag bad dem sluta ringa, fortsatte. Då skrev jag mejl till alla i företagsledningen: Vd, informationschef etc. naughty.gif
Då blev det fart, informationschefen hörde av sig och sen blev det tyst.
Tikka
Vi har anmält oss hos NIX http://www.nix.nu/ iallafall för vår hemmatelefon och det fungerar kanon biggrin.gif Men hur det är med mobinr vet jag inte.
Däremot har jag tagit bort mitt mobilnr på eniro och hitta och talat om för telia att jag inte ska finnas med med mobnr på nätet, funkar bra det med smile.gif

mojan
Går inte (ännu) att nixa mobilen tyvärr.
Seriösa företag respekterar en nixad telefon men de oseriösa ringer ändå t ex för att "göra en marknadsundersökning".

Men NIX är en jättebra idé!
Chamomille
NIX fungerar bra. Men har du varit eller är kund hos ett företag så kan vilken idiot som helst ringa upp dig från nåt annat företag.
Bee
CITAT (netha @ 16-06-2010, 14:50) *
Tryck på svaraknappen och snabbt på läggpåknappen...... då ringer de inte igen.

Så gör jag med både mobil och hemtelefon.

Det där funkar jättebra! Särskilt om man inte orkar höra alla signaler innan det går till svararen:)

Å andra sidan - ibland är det roligt att höra vad dom erbjuder! Senaste samtalet handlade om försäljning av grönt te i pillerform! Jo - det är sant! I stället för att njuta av en kopp te så sväljer man ett piller!
Och jag som trodde livet gick ut på njutning...
Stackars tjej, hon kan inte ha fått sålt många abonnemang.
netha
CITAT (Bee @ 16-06-2010, 22:45) *
Det där funkar jättebra! Särskilt om man inte orkar höra alla signaler innan det går till svararen:)

Å andra sidan - ibland är det roligt att höra vad dom erbjuder! Senaste samtalet handlade om försäljning av grönt te i pillerform! Jo - det är sant! I stället för att njuta av en kopp te så sväljer man ett piller!
Och jag som trodde livet gick ut på njutning...
Stackars tjej, hon kan inte ha fått sålt många abonnemang.

Bara pga att jag haft en bekant som jobbat med telefonförsäljning så har jag börjat med att
trycka på svara och läggpå.
Det känns bättre än att snäsa av dem som jag tidigare gjort.
Jag är inte intresserad av någon försäljning per telefon.
Vill jag köpa något så letar jag upp det själv ... antingen i butiker eller på nätet.
Motti
Visst kan man beställa NIX på mobilen också !då slipper man ju sådana där fåntrattar reklam osv.
netha
CITAT (Motti @ 16-06-2010, 23:05) *
Visst kan man beställa NIX på mobilen också !då slipper man ju sådana där fåntrattar reklam osv.

Och var har du beställt den funktionen?
Motti
www.nix.se (tror det är rätt mailadress)kan vara .com också.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 17-06-2010, 00:20) *
www.nix.se (tror det är rätt mailadress)kan vara .com också.

Privata mobiltelefonnummer kan inte spärras i Nix-Telefon!

http://www.nix.nu/sp%c3%a4rra-privata-mobi...efonnummer.aspx
Berith
CITAT (mojan @ 16-06-2010, 21:36) *
---
Seriösa företag respekterar en nixad telefon men de oseriösa ringer ändå t ex för att "göra en marknadsundersökning".

Men NIX är en jättebra idé!

Marknadsundersökningar berörs inte av NIX.

Undantag från NIX-spärren.
skogstroll
Hm jag får testa svara-lägga-på-tekniken även om en upptagetsignal borde vara rätt talande... Om man vill sälja nåt på telemarketing, varför inte SÄGA något om man svarar??
Gossen Ruda
Marknadsundersökningar är ibland ett gissel. Det vad någon jeppe som ringde mig men jag sa direkt att jag inte hade tid. Sen ringde samma förtag flera gånger när jag var i sommarstugan, tom på nationaldagen. Till slut råkade jag svara och sa direkt att jag inte deltog i marknadsundersökningar. Det accepterades men borde det inte finnas någon nix-marknadsundersökningar?
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 17-06-2010, 08:26) *
Hm jag får testa svara-lägga-på-tekniken även om en upptagetsignal borde vara rätt talande... Om man vill sälja nåt på telemarketing, varför inte SÄGA något om man svarar??

Ja, du kan ju prova med att säga dra åt helsefyr om du svarar...
skogstroll
nu har jag kört svara-lägga-på coolgleam.gif får se hur bra det går... risken finns att jag säger nåt riktigt riktigt fult om de ringer igen....
Chamomille
..långt ut på tyresösnabeln... giggle.gif Fniss.
skogstroll
tuutelituuutt crazy.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 17-06-2010, 12:17) *
tuutelituuutt crazy.gif

crazy.gif
skogstroll
denna gång så lyssnade jag lite... de sa de ringde från Postkodlotteriet och sökte mig... hmmm (ps jag är inte med där...) ska nog kolla up det där
Gossen Ruda
Postkodslotteriet har än så länge bara terrat mig med brev, ungefär ett i veckan sen starten. Fast nu verkar det trängt in att jag inte är intresserad för det var några veckor sen sist.
anncharlotte
Fast att inte svara eller säga att man inte har tid borde väl vara som att be om att dom ska göra ett försökt till, en annan gång ? Jag svarar och när jag får klart för mej vad det handlar om talar jag om att jag inte är ett dugg intresserad och lägger sen på luren.
ryss_борис
Förmodligen ett gäng idioter som roar sig. Finns massor sk "busringningar" på youtube. Eller så är det helt enkelt nån som vill lura dig att ringa upp numret. I båda fallen gör man bäst i att ignorera det totalt, för annars tröttnar de inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon