pikapicha
16-06-2010, 11:16
Är det rätt att hallon inte vill ha mycket vatten och lite gödning?
Christa
16-06-2010, 18:55
Nja, jag har hört att de vill ha näringsrik jord. Man får dock vara försiktig med NÄR man gödslar. Jag hällde på gulgödning en bit in i maj ett år och då växte årsskotten så mycket att de plantor som bar hallon blev skuggade och hallonen möglade.
Grannen har inte gödslat på ett antal år och deras plantor blir lägre och blekare för varje år men har hittills gett bra skörd ändå.
Jag tror att kompost tidigt på våren är bra och att man planterar dem i jord som är uppblandad med kompost.
Jag vattnar om det blir torrt när knopparna kommer, annars kan nog skörden bli dålig.
Få se om någon har mer svar men du hade ju inte fått något och jag brukar försöka ge dem som inte fått något svar besked efter bästa förmåga.
andersen
16-06-2010, 20:06
Jag vattnar inte hallonen, dom har ju ganska långa rötter, men på senhösten så lägger jag upp en stor hög med jord/kompost mot hallonen,ser ut som en skyttevall,och tidigt på våren så krattar jag bort det mesta,så dom får ju extra näring ifrån min"skyttevall".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.