Anma
Vi har äntligen fått tummen ur och planterat ett äppelträd. Platsen blev mitt i en vildvuxen del av tomten. Utökade gräsmattan en del så att trädet fick en egen plats.

Nu till frågan. Jag vet ju att man ska hålla gräsfritt runt trädet, och för att göra det enkelt för mig tänkte jag täcka med gräsklipp, eller snarare vildängsklipp, och annat kompostavfall från trädgården runtom trädet. Är detta bra för ett nyplanterat träd? Snyggt är det ju inte, men det gör inget för att trädet är planterat på ett område där någon sällan är och ser det på nära håll.

Satte två surkörsbär också för ett par år sedan, de träden mår primaballerina, men gräset närmar ju sig träden så klart. Frågan är om det är lika noga med körsbär att inte ha gräs ända in till stammen?
Cilla
Alla träd växer bättre om de slipper ha gräs under kronan och en bit utanför - det är där de tar upp näring. När de blir riktigt stora har de ett vitt och förgrenat rotsystem som gör att de normalt klarar att hitta näring och vätska ändå, och att de kan lagra nödvändig energi att leva på när det blir torrt.

En normal gräsmatta tar upp första halvtimmens regn. Det måste ibland regna i flera timmar för att trädets rötter strax under ska få något. Dessutom tar gräset en mängd näringsämnen som trädet också vill ha. Och så urlakar gräs jorden, den blir fattig på organiskt material och sammanpackad.

Gräsklipp och trädgårdsrens kan man använda för att skugga, täcka och berika jorden över rötterna. Man brukar upphöra med grönt material vid midsommar för att inte lura trädet att växa för länge inför vintern. Det är viktigt att man inte har gräsklipp och annat grönrens på stammen elelr stambasen. Detta fräter också på gammal bark när det förmultnar. Bäst är att lägga sten eller annat runt stammen så att material inte hamnar där.

Mest effektivt för att konkurrera med inväxande gräs över växtbädden är att plantera något annat. Bäst för träden är ettåriga växter vars rotsystem och ovanjordiska delar får vissna ned.

Men de första åren kommer man sällan ifrån att ta bort en och annan gräsrugge. Det brukar vara hyfsat lätt om man gör det en eller ett par gånger om året - när som helst.
Gossen Ruda
Men sen har vi ju också problemet att träden torkar ut sig själva. Ett stort träd fångar upp de 10 första millimetrarna nederbörd i bladverket. Knappast ett nysatt träd dock.
Cilla
Japp, men så sträcker de näringsupptagningen utanför kronan också! Merparten iallafall, och särskilt när de utvecklat sin täta krona.
Anma
Tack så jättemycket för svar! Turligt nog har jag inte lagt nåt avfall allra närmast stammen, det kändes liksom fel att göra det. smile.gif

Ska täcka fram till midsommar då, och sen kan det väl ligga kvar till nästa säsong? Måste fundera ut vad jag vill ha där under ju. Ska också rensa under körsbären.
Vatten får dessa tre träd även med hjälp av trädgårdsslangen, åtminstone så länge de inte är så stora. Gubben är duktig på att vattna.
Lakritsblomma
CITAT (Cilla @ 16-06-2010, 17:37) *
Alla träd växer bättre om de slipper ha gräs under kronan och en bit utanför - det är där de tar upp näring. När de blir riktigt stora har de ett vitt och förgrenat rotsystem som gör att de normalt klarar att hitta näring och vätska ändå, och att de kan lagra nödvändig energi att leva på när det blir torrt.

En normal gräsmatta tar upp första halvtimmens regn. Det måste ibland regna i flera timmar för att trädets rötter strax under ska få något. Dessutom tar gräset en mängd näringsämnen som trädet också vill ha. Och så urlakar gräs jorden, den blir fattig på organiskt material och sammanpackad.

Gräsklipp och trädgårdsrens kan man använda för att skugga, täcka och berika jorden över rötterna. Man brukar upphöra med grönt material vid midsommar för att inte lura trädet att växa för länge inför vintern. Det är viktigt att man inte har gräsklipp och annat grönrens på stammen elelr stambasen. Detta fräter också på gammal bark när det förmultnar. Bäst är att lägga sten eller annat runt stammen så att material inte hamnar där.

Mest effektivt för att konkurrera med inväxande gräs över växtbädden är att plantera något annat. Bäst för träden är ettåriga växter vars rotsystem och ovanjordiska delar får vissna ned.

Men de första åren kommer man sällan ifrån att ta bort en och annan gräsrugge. Det brukar vara hyfsat lätt om man gör det en eller ett par gånger om året - när som helst.

Vilket bra svar! tummenupp.gif Tack, jag fick också nytta av det. Vårt äppelträd är dock planterat '05 eller '06 tror jag. Visste inte detta om gräset men nu måste jag ju ta bort det kring stammen och en bit ut. Sten eller täckbark kanske? En marktäckare, perenn, tar den för mycket näring?

Sen behöver trädet verkligen beskäras, det är nog aldrig gjort och jag kan inte alls sånt, men det får jag fixa en egen tråd till.
Cilla
Vad bra att svaret kan återanvändas! smile.gif

Anma - låt det organiska materialet ligga kvar, ja. Maskar och andra jordfilurer bryter ned det, och det kommer trädet till godo.

Medan du funderar på vad du vill ha under träden - strö i en påse gröngödslingsfrö! De är ettåriga och ger jorden både skugga, gott mikroliv och när de bryts ned gör de susen. Finns i handeln, bönderna använder samma blandning för att få billig jordförbättring.

Vanlig perenn sedan är nävor av de lägre, storbladiga sorterna. De kan verkligen konkurrera med gräs, har vackert bladverk som vissnar ned (är bra för träden), skuggar och blommar.

Lakritsblomma: Om dina träd haft tillväxt, dvs grenarna växt, så har de merparten av näringsupptagningen i området under grenspetsarna och en bit ut. En mindre del har de nära stammen. Mer uppvuxna träd har ingen näringsupptagning alls där, inte ens lönt att vattna där alltså. Men det kan vara bra med gräsfritt där ändå så att man inte lockas att dunsa in med gräsklippare och trimmer. Sådana skador är mycket vanlig orsak till plötslig träddöd.

De flesta perenner GER träd något snarare än tar. Men det finns undantag... Gräs. Och vintergröna, Vinca Minor och Major. Och andra städsegröna växter. Som sagt, storbladiga, låga nävor är en god idé.

lokatten
Hej
Har läst denna tråd med intresse. Har en fråga på samma ämne. Undrar bara om det går bra att ha vårlökar under ett nyplanterat träd- eller tar de för mykt näring fr trädet? Har massvis med vårlökar runt ett nysatt körsbärsträd och har sedan sått ringblommor och rosenbönor där som är på väg upp nu. (Rosenbönorna klättrar inte på själva trädet utan på de två störarna som stödjer trädet).
Cilla
Inga problem, annat än när man själv vill luckra jorden under unga träd, och kanske hindras från atyt göra det för att man aktar lökarna. Å andra sidan brukar lökar lägga sig på ganska låg nivå efter några år och om man skulle få upp någon när man luckrar och drar bort grästovor så är det ju bara att lägga tillbaka dem igen.

Om du vattnar trädet och har god jord så kommer rosenbönan inte stanna vid stödpålen, men du kanske kan leda den någon annan stans än i trädet sedan. De har ganska stora blad som kommer att störa trädet en del. Slingerkrasse kan man ju låta slingra ut i marken, buskkrasse likaså.
Sarasl
Vilken otroligt informativ tråd! Visste att gräs inte är bra under träd men här fanns ännu mer matnyttig fakta. Kommer imorgon att ta min påse gröngödninsfrön och gå ut till mina fruktträd, eller skulle man ha sått och sen myllat ner växterna tidigare under säsongen, med tanke på att träden inte ska ha för mkt kväve för sent på säsongen?

Glad midsommar!
kerstin z5-6
Dessutom är det ju mkt vackrare med fina marktäckare runt trädens fot är grässtrån ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon