Full version: Svartplommon
Ezereht
Jag har planterat ett svartplommon, jättefint smile.gif Det är tänkt att växa som en buske.

Men jag tycker den är lite kal nertill, är okej? Kommer det växa till sig?
Kommer ympen växa bort ihop så den inte syns?
Kommer den alltid vara kal nertill?

1 är vid ympen. " och 3 är där bladen börjar komma... det är ju ganska lång bit kal gren fram tills dess.

Närbild (tycker inte jag ser något fel på den men men).
ingrids
Svartplommon wub.gif . Ser du några små bulor eller ärr eller något sådant på de kala partierna eller är barken där alldeles glatt och fin? Utan att veta något mycket om svartplommon, men generellt sett kommer nya grenar oftast där det endera finns någon sorts liten bula (något vilande?) eller ett gammalt ärr, t.ex. ett bladärr. Ett tips jag läst som ska funka på lind är att skrapa lätt med en kniv och på så vis skapa ett ärr där en gren lockas att växa. Har inte testat det än, men när det är dags att försöka få ett någorlunda balanserat bladverk på mina lindar tänkte jag testa.
Cilla
Den kommer att utveckla sidogrenar som gör att den kommer att se mindre kal ut. Med din vida, fina växtbädd (och om trädet inte sjunker ned, ser ut att vara lite risk) så kommer du säkert fråga om hur du begränsar den så småningom...

Man kan säkert stimulera grentillväxt på flera sätt. Men det enda jag läst och sett fungera är halvmånesnittet som man gör ovan en levande knopp eller ett knoppanlag. Finns, om jag inte minns fel, i Anton Nilssons bok om ympning, men finns säkert också beskrivet här på nätet.

Bästa sättet att få växter som inte upplevs som kala eller opropotionerliga brukar dock vara att stödvattna, och hålla växtbädden luckrad, vid och gräsfri.
Ezereht
Tack smile.gif
Bassam
Hej
Det är viktigt om vi kan lösa problem, jag tycker att blad ramla på grund att finns fel på jorden, det är o väldränerad jord, så du ska luckra jord plus du ska borta alla ogräs som finns nära träd.
H:Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 17-06-2010, 00:12) *
Hej
Det är viktigt om vi kan lösa problem, jag tycker att blad ramla på grund att finns fel på jorden, det är o väldränerad jord, så du ska luckra jord plus du ska borta alla ogräs som finns nära träd.
H:Bassam

Jag tycker inte det ser ut att vara något fel på jorden? Ogräs är det också väldigt ont om nära trädet, och att bladen saknas beror nog på skugga från sidorna på plantskolan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon