Full version: Nässelvatten
Törnsångare
Hej!

Jag har gjort nässelvatten som jag tänker vattna mina tomater och gurkor med. Jag undrar bara hur ofta man ska göra det? De står i välbrunnen hästgödsel + kogödsel + plantjord.

Kan jag även vattna aubergine, chili och physalis med nässelvatten och i så fall hur ofta?

Tack på förhand/Törnsångare
Åsa, mälardalen zon 2
Ja du kan vattna alla dessa med nässelvatten. Är de nysatta i kogödsel brukar de dock inte behöva extra gödning nu. Sedan kan man ju titta på växterna, småplantor brukar inte behöva några jättemängder gödning då kanske det räcker med gödning varannan vecka, när plantorna sätter fart och växer som bäst kan man vattna 1-2ggr i veckan med gödning.
Bassam
Hej
Det är inte bra att man ger växter mera eller mindre näring, det är bra med normal gödsel.
H: Bassam
Leonard91
Jag har också satt nässelvatten nu och tänkte börja vattna mina tomater med det. Kan jag vattna dem med det hela säsongen?
rosita
Jag vattnar hela säsongen med nässelvatten. Alla mina grönsaksväxter får detta stärkande medel.
Peztis
Har också börjat använda mig av nässelvatten - huuu vad det luktar!

Sonen springer glatt och kissar i mina rabatter också, han blev så glad när han fick lov till det. Köpte en hink som jag tänkte att han skulle kissa i och som jag sedan kunde späda ut men det var tydligen inte lika attraktivt!
Försöker dock lära honom att inte kissa i samma rabatt varje gång det trycker.

En fråga om nässlorna... Man kan ju sila och hälla upp vattnet i t ex PET-flaskor så man har det senare under året också.
Men skulle man kunna torka nässlorna och sedan blötlägga dem vid behov?
I o f s så finns det ju nässlor hela växtsäsongen men kanske om man vill använda dem inne. Fast det är klart - då kommer jag nog bli utsparkad pga stanken. biggrin.gif

Vad händer (ur näringssynpunkt, då) om man torkar dem, krossar dem till pulver och strör ut lite i blomkrukorna? Måste de jäsa först?
Törnsångare
Tack för svaren! thanks.gif Ja, det luktar verkligen vedervärdigt... sick.gif
lisselbo
CITAT (Peztis @ 21-06-2010, 17:20) *
Har också börjat använda mig av nässelvatten - huuu vad det luktar!

Sonen springer glatt och kissar i mina rabatter också, han blev så glad när han fick lov till det. Köpte en hink som jag tänkte att han skulle kissa i och som jag sedan kunde späda ut men det var tydligen inte lika attraktivt!
Försöker dock lära honom att inte kissa i samma rabatt varje gång det trycker.

En fråga om nässlorna... Man kan ju sila och hälla upp vattnet i t ex PET-flaskor så man har det senare under året också.
Men skulle man kunna torka nässlorna och sedan blötlägga dem vid behov?
I o f s så finns det ju nässlor hela växtsäsongen men kanske om man vill använda dem inne. Fast det är klart - då kommer jag nog bli utsparkad pga stanken. biggrin.gif

Vad händer (ur näringssynpunkt, då) om man torkar dem, krossar dem till pulver och strör ut lite i blomkrukorna? Måste de jäsa först?

Man kan även samla in nässlor och låta dem torka, för senare användning. När nässlorna torkat kan man smula dem så är det lätt att förvara. Sen när man behöver gödselvatten blandar man bara de smulade nässlorna med vatten och låter det dra ett par dagar. Om man vill att det ska gå snabbare kan man använda hett vatten, som man kokt. Varmt vatten ur kranen bör man aldrig använda då det löser ut ämnen i ledningarna som är hämmande för tillväxten.
krukan82
Jag gjorde en jättesats med nässelvatten förra året, silade och hällde upp på pet-flaskor och sedan glömde jag bort dem. Hittade dem nu för några veckor sedan och har använt dem sedan dess. Flaskorna har ju stått ute under hela tiden, men med tanke på att doften var om möjligt ännu starkare nu så tror jag att verkan sitter i även om det har varit fryst.
Peztis
Krukan82: bra idé! Kanske man inte ka panat sina pet-flaskor då utan fylla dem med nässelvatten.

Poppis det kommer att bli i butiken den dag man pantar flaskorna!!! biggrin.gif

Tror dock att jag kommer att försöka torka nässlor, det tar ju lite mindre plats... Dessutom kan man använda dem i matlagningen, som jag har förstått det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon