|
Jag har något på 60 paprika och chiliplantor, och de flesta är inte så stora då jag har haft dom ute från tidig vår pga. bladlöss.
Många är villiga att börja blomma men de flesta är fortfarande bara c. 15 cm långa. Jag har hittills plockat bort blommorna, och känner för att göra det ett tag till.
Hur gör ni ? Hur stora plantor ska vara för att man vågar släppa dom på blom ?
Preussen
16-06-2010, 15:16
är det storfruktiga sorter så kan det ge fördelar att plocka bort blommorna men på småfruktiga sorter, som de flesta chile är, är det inte behövligt. ska du odla dem i växthus nu när lössen är borta?
Ok, då ska jag ha lite koll på sorter. nej, dom ska inte tillbaks till växthuset, kommer inte lössen tillbaks då ? Om inte då , ska jag tänka om kring odlingarna nästa år ! Dom är i svarta hinkar mot husväggen , och mådde bra där förra sommaren. några testar jag även lite längre bort från huset i solsidan i alla fall. På hösten när det blir mer plats i växthuset får plantorna flytta in och få lite extra belysning om flera frukter är på gång. Så är det tänkt
Jag plockar aldrig bort en enda blomma och jag toppar eller tjyvar aldrig en paprikaplanta. Mina plantor, både spetspaprika, vanlig paprika, minipaprika och chili buskar till sig fint och får mycket frukt.
Tyvärr får mina plantor också alltid löss, men i år har jag varit väldigt flitig och mosat dem och/eller sprutat med såpvatten och hittills verkar det hjälpa. Men jag har bara 12 plantor, hade jag haft 60 så hade jag inte orkat passa dem så ohärdigt!
Rosita, jag tror att dina plantor är stora när dom vill sätta på blomningen. Förut har jag inte heller haft denna problem , men blommande minisar. men nu när jag fick för mig att odla massor av plantor blev resultatet att dom skulle ut. Vi har erfarenhet av en sommar då vi sopasprayade och tvättade och mosade och det orkar jag inte mer. När jag upptäckte att lössen försvann ute, fick plantorna bo ute under våren. Därför är många av dom ovanlgit små, men tillräckligt gamla för att vilja blomma ändå. Så jag tror att blommorna ska bort, plantan orkar inte växa upp och producera frukt samtidigt, 'och' frukterna kommer inte ens kunna hänga ner från plantan just nu
Anja Danmark
16-06-2010, 21:42
Jeg har som regel også lus i drivhuset - men en gang nyttedyr kan holde dem nede, så de ikke når at genere planterne. Jeg ved ikke lige, hvor man køber dem i Sverige, men i Danmark foregår det hos http://nyttedyr.dk/ - I har sikkert noget tilsvarende!
Hej
Det är bra om duscha växter ofta på grund att löss och andra insekter tycker inte om vatten.
Obs
Så vi får insekter inom hus och växthus mera än ute på grund att finns mera fukt ute.
H:Bassam
Preussen
17-06-2010, 07:15
CITAT (Anja Danmark @ 16-06-2010, 22:42)  Jeg har som regel også lus i drivhuset - men en gang nyttedyr kan holde dem nede, så de ikke når at genere planterne. Jeg ved ikke lige, hvor man køber dem i Sverige, men i Danmark foregår det hos http://nyttedyr.dk/ - I har sikkert noget tilsvarende! I Svearnas rike finns nyttodjur. Innan när jag odlade i växthus hade jag aldrig problem med tex bladlöss då jag hade en stor öppen kompost brevid växthuset samt mycket vilt växande växter runt omkring. det blev ett bra ställe för insekter att trivas i. tyvärr var kompost en bra barnsäng åt sniglar så jag hade lite mer problem med dessa. när jag tog bort komposten så fick jag lite bladlöss det året. jag odlade i djupbäddar i växthuset vilket oxå hjälpte till att skapa bra miljö för olika insekter.
Men varför ska man ta bort blommorna?? Vill man inte ha så mycket frukt som möjligt? Fler blommor = mer frukt? Eller?
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2010, 07:44
Om plantan är för lite när den börjar blomma och sätta frukt orkar den inte både växa och sätta frukt = man får en liten planta med få frukter. En planta som får växa till sig klarar bättre att samla ihop mycket näring för att få fram många frukter.
Åh, jaha. Tack för svaret! Beror kanske också lite på om man vill ha stora eller små plantor också. Eftersom jag har så ont om plats så känns det som att jag vill behålla dem så små som möjligt. Får exprimentera lite tror jag.
Christa
17-06-2010, 16:20
På min påse med paprikafrön står det att man skall ta bort första fruktämnet.
Jag hade några plantor med vanliga köpefrön förra året som bara hette chili, jag plockade inte en enda blomma men plantorna blev över 60 cm höga o ca 50 cm i diameter och gav gott om frukt. Tror inte man ska oroa sig för mycket för plantorna, dem har ju en gång klarat sig själva i naturen och jag tror inte yrkesodlare har tid till att springa runt o plocka blommor o knoppar på 1000-tals plantor
Preussen
18-06-2010, 07:14
CITAT (Hoffie @ 18-06-2010, 06:06)  Jag hade några plantor med vanliga köpefrön förra året som bara hette chili, jag plockade inte en enda blomma men plantorna blev över 60 cm höga o ca 50 cm i diameter och gav gott om frukt. Tror inte man ska oroa sig för mycket för plantorna, dem har ju en gång klarat sig själva i naturen och jag tror inte yrkesodlare har tid till att springa runt o plocka blommor o knoppar på 1000-tals plantor  håller med Hoffie och alla andra som oxå inte avknoppar bara för att man "ska" det. det handlar om hur stor frukten blir, hur man odlar dem och vart man odlar dem.
 ibland önskar jag att vi här på odla skulle läsa lite mer exakt vad som frågas och ibland är det bara så underbart när man börjar snacka om något helt annat och får lära sig så mycket. Men denna gången var den specifika frågan : Hur hög ska en paprika eller chili-planta vara för att man vågar släppa den i blom ? -för att den ska orka även växa i höjden. Jag går inte och avknoppar mina paprikor i vanliga fall , men just nu är plantorna väldigt SMÅ, vissa bara några cm och börjar ändå blomma. Dessa plantor kan omöjligen orka bara någon större frukt. Jag har också fått svar att det finns ingan riktiga " regel " för detta. Chilin kanske orkar bära frukt av lite mindre planta, medan en stor spets-paprika behöver av naturen lite mer stam för att kunna bära sina frukter. Så jag fortsätter att avknoppa dom minsta ett par veckor , och gödar dom flitigt !
Anja Danmark
18-06-2010, 10:31
Og en anden vigtig ting - chili og paprika er jo ikke bare en enkelt slags plante, som ender med at have samme størrelse.
Mange chilier bliver ikke mere end 40-50 cm høje, når de er fuldt udvoksede, og en stor paprika kan blive 1,5 m høj, så det skal man jo også lige tage højde for...
Men jeg fortsætter nu også med at tage de første ca. 10 knopper - og derefter giver jeg planten lov til at sætte alle de blomster, den vil.
Og det er da også rigtigt, at naturen klarer sig fint uden afknopning - men vi vil jo gerne have et højere udbytte på vores planter, da vi jo ofte kun har en af hver slags, ikke?
mvh Anja
[attachment=51171:DSC_0316.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|