Alex på Åsen
Jag säsongsjobbar på ett Kulturreservat i Jönköpings län, har hand om trädgårdarna och det stora kökslandet. Jag har en lite fråga angående en grej jag gjort tidigare i veckan´när jag rensade i rabatterna.

Jag drog försiktigt bort de återstående bladen från påskliljorna o snödropparna, de som gick att dra upp (bladen var fortfarande gröna, en del i alla fall) På vissa ställen i landet hände dessutom påskliljebladen så tråkigt ner, så jag skar av dem ett litet uns, så de blev ca 1 dm långa... Så här efteråt när jag läst på om trädgården, ångrar jag mig...

Min fråga, finns det risk att de inte blommar nästa år? Ska jag göra något speciellt, ge dem extra näring eller något?

Tacksam för svar!

//Alex på Åsen
Eva 33c
Gjort är gjort smile.gif Men jag tror inte det är någon katastrof .
Det är ingen vits att ge näring till växter som inte har gröna blad. Fotosyntesen måste vara igång för att växten ska fungera och ta upp näring. Detta är orsaken till att man ska låta lökarna behålla sina blad så länge de är gröna, då de samlar näring inför nästa års blomning.

De blad som hade gulnat och släppte lätt när du rensade hade nog redan gjort sitt, eller hade i allafall inte långt kvar. Påskliljorna är ju tåliga saker som regel, och 10cm grönt är bättre än inget. Det blir nog blomning nästa år i alla fall.
En liten fundering, när man har ett sånt jobb som du har nu, finns det ingen till hands att fråga om såna här saker?
malcolm
Är övertygad om att det inte är någon fara. tummenupp.gif
Alex på Åsen
Tack för att ni svarade så fort!

Eva 33C,
tyvärr inte... reservatet var tvungen att säga upp trädgårdsmästaren innan jag kom in i bilden, pga ekonomibrist... så det är upp t mig att ta reda på fakta (utöver det jag inte kan vill säga) g.gif Därför hoppas jag på att få god hjälp här på forumet ^^
Eva 33c
CITAT (Alex på Åsen @ 16-06-2010, 17:13) *
Eva 33C,
tyvärr inte... reservatet var tvungen att säga upp trädgårdsmästaren innan jag kom in i bilden, pga ekonomibrist... så det är upp t mig att ta reda på fakta (utöver det jag inte kan vill säga) g.gif Därför hoppas jag på att få god hjälp här på forumet ^^

Då förstår jag. Men det här forumet är ett jättebra ställe att disskutera trädgård på. tummenupp.gif
Bassam
Hej

Det är bättre om du frågar före att börjar göra.
H:Bassam

Alex på Åsen
CITAT (Bassam @ 16-06-2010, 23:44) *
Hej

Det är bättre om du frågar före att börjar göra.
H:Bassam

Mjo... Det är en bra grejj att tänka på rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon