|
Alexander-VG-zon3
16-06-2010, 16:11
Hejsan , hittade denna nya zon karta. det är zon 1-8+fjällregion över hela norden.
dock så var det tydligen problem med Finland och Sverige, då det skiljer mycket typ zon 1 i Sverige motsvarar svensk zon 3 i Finland (om jag vet rätt, annars får någon rätta mig).
men tydligen ska denna vara en mer överblick för hela norden. och då blev södra Finland zon 4.
så tänkte jag laddar upp den om någon vill se, tydligen har en del ställen blivit nedgraderade medan andra blivit uppgraderade.
på den andra kartan så bor jag i zon 3-4, nu i zon 2. trädgården i skåne ligger helt i zon 1. innan var det imellan zon 1 och 3. zon 0 finns inte med, om den någon gång har funnits ? kanske nåt som bara är påhittat för kustområden i zon 1.
dom har ändrat kartan och inte zon-angivelsen på växterna.
här kommer bilden [attachment=51112:Nya1_zon..._norden..jpg]
(klicka upp den om ni vill se större bild).
Kryddan03
16-06-2010, 18:01
Äntligen bor jag i zon 1! Nu skall här botaniseras senare i sommar.
Alexander-VG-zon3
16-06-2010, 18:17
apropå det var i Göteborg i går och kollade till stadens exotiska växter Exotiskt i Landala http://www.pixbox.se/alb_show_id1188432_page0.htmldom hade alla överlevt vintern, brödgranen var fin och vital. och fikonen vid Haga hade också överlevt men frusit ner. frilandsbananerna som var där verkade dock inte vid liv, eller är dom bara sena med att växa. gamla bilder från Haga http://www.pixbox.se/alb_show_id1124344_page0.htmldu kanske skulle testa ett fikon nu när kartan säger zon 1 ? fast kartan är ju bara en generell fingervisning. men ändå.
Aqvakul
16-06-2010, 18:18
Intressant!
Kryddan03
16-06-2010, 18:34
CITAT (flaxss @ 16-06-2010, 19:17)  apropå det var i Göteborg i går och kollade till stadens exotiska växter Exotiskt i Landala http://www.pixbox.se/alb_show_id1188432_page0.htmldom hade alla överlevt vintern, brödgranen var fin och vital. och fikonen vid Haga hade också överlevt men frusit ner. frilandsbananerna som var där verkade dock inte vid liv, eller är dom bara sena med att växa. gamla bilder från Haga http://www.pixbox.se/alb_show_id1124344_page0.htmldu kanske skulle testa ett fikon nu när kartan säger zon 1 ? fast kartan är ju bara en generell fingervisning. men ändå. Visst skall man ta det med en nypa salt, men fikon dök faktiskt upp i huvudet. Och citrusen får helt enkelt stå ute nästa vinter. Gud vad skönt att slippa släpa in den! Skämt åsido har jag tidigare fakstiskt tänkt på att tänja lite mer på zongränsen då jag har en takterrass i söderläge och m a o möjlighet att skapa mikroklimat relativt lätt. Om jag bara orkar och tar mig tid någon gång. För flera år sedan hade jag en wisteria sinensis i kruka som blommade jättefint och blev stor och grann i 5-6 år. Det var faktiskt inte en bister vinter som tog kål på den utan en vinter då det var jättemilt länge(15 grader på julafton). Den började skjuta bladskott och knopp i mellandagarna och sedan smällde det till i mitten/slutet av januari med svinkallt och barfrost så den tvärdog.
H Anders
16-06-2010, 19:24
Jaha. Istället för att nästan bo i zon 5 så bor jag nästan i zon 7. Hoppas ingen berättar det för min Körsbärsbenved eller azalean.
Allvarligt, varifrån kommer kartan?
Alexander-VG-zon3
16-06-2010, 20:30
CITAT (H Anders @ 16-06-2010, 20:24)  Jaha. Istället för att nästan bo i zon 5 så bor jag nästan i zon 7. Hoppas ingen berättar det för min Körsbärsbenved eller azalean.
Allvarligt, varifrån kommer kartan? den kommer från Riksförbundet Svensk Trädgård. kartan har varit uppe på tapeten innan här på odla.nu, men då visades bara en bild på norge. och inte hela norden. här har jag klippt och klistrat för att få med hela Sverige i en bild istället. för jag tog den från en pdf-file med hjälp av print sc. det är därför Luleå är ''dubbel''. CITAT (Kryddan03 @ 16-06-2010, 19:34)  Skämt åsido har jag tidigare fakstiskt tänkt på att tänja lite mer på zongränsen då jag har en takterrass i söderläge och m a o möjlighet att skapa mikroklimat relativt lätt. Om jag bara orkar och tar mig tid någon gång. För flera år sedan hade jag en wisteria sinensis i kruka som blommade jättefint och blev stor och grann i 5-6 år. Det var faktiskt inte en bister vinter som tog kål på den utan en vinter då det var jättemilt länge(15 grader på julafton). Den började skjuta bladskott och knopp i mellandagarna och sedan smällde det till i mitten/slutet av januari med svinkallt och barfrost så den tvärdog. ja men det tycker jag du ska fixa ett bra mikroklimat där. där kan ju finnas mycket roligt du kan odla och testa (om man nu gillar att testa). oj +15c på julafton, det borde väl ha varit något speciellt det. hoppas jag får uppleva det. eller jag har nästan upplevt en sådan varm jul, men nog inte så mycket som +15c. väldigt tråkigt med ditt blåregn, självhar jag ett vitregn som övervintrar i kruka ute. än har det gått bra. men det har inte blommat än. CITAT (Aqvakul @ 16-06-2010, 19:18)  Intressant!  varsegod
Kryddan03
16-06-2010, 20:42
CITAT (flaxss @ 16-06-2010, 21:30)  ja men det tycker jag du ska fixa ett bra mikroklimat där. där kan ju finnas mycket roligt du kan odla och testa (om man nu gillar att testa). Jag har ju bott här i sjutton år nu så det har blivit en hel del testande genom åren. Ett år räknade jag till sammanlagt över 100 perenner och små träd och buskar.  Fast mycket har bara försvunnit genom åren åsså testar man med något annat. Det är det som är kul med krukodling. Vad funkar och vad funkar inte?  CITAT (flaxss @ 16-06-2010, 21:30)  oj +15c på julafton, det borde väl ha varit något speciellt det. hoppas jag får uppleva det. eller jag har nästan upplevt en sådan varm jul, men nog inte så mycket som +15c. väldigt tråkigt med ditt blåregn, självhar jag ett vitregn som övervintrar i kruka ute. än har det gått bra. men det har inte blommat än. Men, du och Markus bor väl i Skåne (För ni är väl fortfarande tillsammans?) så ni har ju ännu bättre förutsättningar. Men, enligt den här kartan så är vi ju i samma zon numera.  Hur som, kommer det definitivt bli ett blåregn igen så småningom. Så vackert - och doften! Underbar! Det var verkligen en fantastisk känsla att sitta under ett regn av blå, väldoftande klasar med ett glas vin och bara njuta. Hm, sorry för att jag gled lite OT.
ingrids
16-06-2010, 21:01
CITAT den kommer från Riksförbundet Svensk Trädgård Hm, någonstans tappade jag bort att det är flaxss jag citerar, har inte tekniken på min sida just nu. Med risk för att vara petig, men zonkartan över hela norden kommer från den norska motsvarigheten, Hageselskapet, i samarbete med Norges motsvarighet till SMHI. Jag har tidigare bläddrat lite i uppsatsen och tycker det är rätt spännande att läsa om "bakom kulisserna" hur man resonerat när olika zon-kartor blivit till och framtida klimatförändringars möjliga påverkan.
Alexander-VG-zon3
16-06-2010, 21:09
CITAT (ingrids @ 16-06-2010, 22:01)  Hm, någonstans tappade jag bort att det är flaxss jag citerar, har inte tekniken på min sida just nu.
Med risk för att vara petig, men zonkartan över hela norden kommer från den norska motsvarigheten, Hageselskapet, i samarbete med Norges motsvarighet till SMHI. Jag har tidigare bläddrat lite i uppsatsen och tycker det är rätt spännande att läsa om "bakom kulisserna" hur man resonerat när olika zon-kartor blivit till och framtida klimatförändringars möjliga påverkan. vad jag menade var att jag HITTADE kartan på den sidan  , annars är det riktigt (vad jag kunde läsa och förstå) att det är ett samarbete med Norge och Sverige, där Norge var de som höll mest i trådarna (kartan står ju på norska). det var intressant att läsa om de äldre kartorna med, hur det har ändrats.
Kryddan03
16-06-2010, 21:11
CITAT (ingrids @ 16-06-2010, 22:01)  Hm, någonstans tappade jag bort att det är flaxss jag citerar, har inte tekniken på min sida just nu.
Med risk för att vara petig, men zonkartan över hela norden kommer från den norska motsvarigheten, Hageselskapet, i samarbete med Norges motsvarighet till SMHI. Jag har tidigare bläddrat lite i uppsatsen och tycker det är rätt spännande att läsa om "bakom kulisserna" hur man resonerat när olika zon-kartor blivit till och framtida klimatförändringars möjliga påverkan. Vad spännande med lite bakgrund! Berätta gärna mer om du vill. Tänkte på det där med zonerna att det borde väl bli så att ju större område indelningen gäller desto mindre differentiering? När jag tittar i mitt botaniska uppslagsverk där de har zonkartor för hela klotet ser ju nästan hela södra Sverige - tillsammans med Danmark, delar av Tyskland och Storbritannien etc - ut att tillhöra samma zon.
Alexander-VG-zon3
16-06-2010, 21:14
CITAT (Kryddan03 @ 16-06-2010, 21:42)  Jag har ju bott här i sjutton år nu så det har blivit en hel del testande genom åren. Ett år räknade jag till sammanlagt över 100 perenner och små träd och buskar.  Fast mycket har bara försvunnit genom åren åsså testar man med något annat. Det är det som är kul med krukodling. Vad funkar och vad funkar inte? Men, du och Markus bor väl i Skåne (För ni är väl fortfarande tillsammans?) så ni har ju ännu bättre förutsättningar. Men, enligt den här kartan så är vi ju i samma zon numera.  Hur som, kommer det definitivt bli ett blåregn igen så småningom. Så vackert - och doften! Underbar! Det var verkligen en fantastisk känsla att sitta under ett regn av blå, väldoftande klasar med ett glas vin och bara njuta. Hm, sorry för att jag gled lite OT.  nejdå det är ingen fara med att vara OT, det är ju min tråd här får man skriva fritt inom rimliga saker. ja då har du hunnit med att testa en del, fast man lär sig av det både det som går dåligt och det som går bra. nej vi bor i VG, jag flyttade upp. och här var det ju zon 3-4inna och nu enligt denna karta så har det blivit zon 2. trädgården har jag i skåne (där jag kommer ifrån). där blev det en stensäker etta (jippi). innan var det lite sådär på gränsen. ja det är klart du ska skaffa ett blåregn, underbara växter ju. var i botan i går och deras var jätte fint även om det inte blommade så mycke just när jag var där.
ingrids
16-06-2010, 21:15
Jag sa ju att jag var petig  Vad både jag och flaxss, oberoende av varann, har hittat är det här examensarbetet (och jag missade visst biten om det norsk-svenska samarbetet kring norden-zonerna, läser ofta lite väl snabbt ...).
Alexander-VG-zon3
16-06-2010, 21:17
CITAT (Kryddan03 @ 16-06-2010, 22:11)  Vad spännande med lite bakgrund! Berätta gärna mer om du vill. Tänkte på det där med zonerna att det borde väl bli så att ju större område indelningen gäller desto mindre differentiering? När jag tittar i mitt botaniska uppslagsverk där de har zonkartor för hela klotet ser ju nästan hela södra Sverige - tillsammans med Danmark, delar av Tyskland och Storbritannien etc - ut att tillhöra samma zon.  jo det blir ju ''mindre lokalt'' på en karta för Norden. då alla länder ska ha samma zon. det är ju därför det blivit lite problem med finland av vad jag kunde läsa. jag tror dom visar hela södra sverige som usda zon 7 i den internationella . vilket jag tycker är lite väl grovt indelat. då det finns områden i södra sverige som får mycket kärvare vinter regelbundet än vad usda zon 7 visar. plus skiljer ju sommarklimatet åt, som i tyskland är det ju lite varmare än i sverige.
Kryddan03
16-06-2010, 21:29
flaxss, Så du är också västgöte numera? Visst är det kul att vi får en hertig till vår hertiginna nu på lördag? Fast egentligen är jag nordhallänning från början även om jag har många rötter i Västergötland. Har också tänkt på det där med usda-zonerna. Det är ju stor skillnad på inne i djupaste Småland och t ex utefter västkusten. Men, det är klart det skulle ju bli sådana pyttezoner på de kartorna att man inte skulle se var den ena börjar och den andra slutar.
Huggorm
16-06-2010, 21:30
Hela Gotland och halva Öland har ju zon 2 på den där kartan, medan halva Bohuslän har zon 1. Nja, jag är nog lite skeptisk tyvärr.
Alexander-VG-zon3
16-06-2010, 21:34
CITAT (Kryddan03 @ 16-06-2010, 22:29)  flaxss, Så du är också västgöte numera? Visst är det kul att vi får en hertig till vår hertiginna nu på lördag? Fast egentligen är jag nordhallänning från början även om jag har många rötter i Västergötland. Har också tänkt på det där med usda-zonerna. Det är ju stor skillnad på inne i djupaste Småland och t ex utefter västkusten. Men, det är klart det skulle ju bli sådana pyttezoner på de kartorna att man inte skulle se var den ena börjar och den andra slutar.  haha japp nu bor man här, och såhär långt har det varit ganska trevligt. hmm vet inte vad jag ska säga om det bröllopet, tycker det är lite uttjatat. ja det kan nog bli svårt att göra det väldigt exakt, det tror jag inte att det är på ''världskartan''. det är nog meningen det ska vara en grov indelning. men för södra sverige kunde dom åtminstone satt usda zon 6 också. så det blev lite mer indelat. för som sagt det finns ju olika zoner i sverige och också olika klimat inom samma zon.
Alexander-VG-zon3
16-06-2010, 21:42
CITAT (Huggorm @ 16-06-2010, 22:30)  Hela Gotland och halva Öland har ju zon 2 på den där kartan, medan halva Bohuslän har zon 1. Nja, jag är nog lite skeptisk tyvärr. iförsig kan östsidan få väldigt kalla vintrar om det vill sig, så det kan nog bli hårda vintrar där och inre gotland hade i vintras flera nätter kallare än här och Roma va dessutom flera nätter med i listan bland dom kallaste nätterna i götaland från smhi. så Roma hade nästan lika kallt som här (även lägsta över hela vintern). ska tilläggas att detta är en nordisk karta. så det ska ju ''flyta över alla länder''.
Solstorm
19-06-2010, 09:36
CITAT (Huggorm @ 16-06-2010, 22:30)  Hela Gotland och halva Öland har ju zon 2 på den där kartan, medan halva Bohuslän har zon 1. Nja, jag är nog lite skeptisk tyvärr. Jag är också skeptisk. Hoppas inte den kartan får någon genomslagskraft. Med den skulle jag ha samma zon här i Bohuslän som sydligaste Skåne och nog är det en hel del växter som är härdiga där som inte går här.
Alexander-VG-zon3
19-06-2010, 09:52
CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 10:36)  Jag är också skeptisk. Hoppas inte den kartan får någon genomslagskraft. Med den skulle jag ha samma zon här i Bohuslän som sydligaste Skåne och nog är det en hel del växter som är härdiga där som inte går här. fast som jag skrev innan så är det en generell karta över NORDEN. inte över Sverige. sedan kan det ju faktisk vara samma vinterzon som i Bohuslän och som i södra Skåne. då den lägsta vintertemperaturen KAN bli den samma i bägge zonerna under kallavintrar. inte att det är samma vinter varje år eller att den lägsta temperaturen blir samma varje år utan att det kan bli och har hänt. exempel enligt den gamla kartan har jag i trädgården zon 2 i Skåne, vilket man också kan hitta zon 2 uppe vid Vänern och zon 2 vid Mälaren. men ändå är min lägsta vintertemperatur i trädgården nästan varje vinter varmare med 5-10grader och kortare vinter än dom ''andra zon 2''. så det kan skilja även inom zonerna även i den ''gamla svenska kartan''. men skulle det slå till ordenligt får min zon 2 i Skåne och den zon 2 vid Vänern och vid Mälaren bli lika kall och hårdvinter. och Göteborg har zon 2 på den ''svenska'' men har mildare vinter än min zon 2 i Skåne. plus dessa kartor är ju en klimatsammansättning av olika faktorer. så min poäng är att Gotland kan vara zon 2, och småland kan vara zon 2. och Bohuslän kan vara zon 1 samma som södra Skåne zon 1. men ingen sagt att det är exakt samma vinterklimat eller temperatur (ena något mildare och kallare) men under kalla år kan det blir likande vinter i bägge. därför har Bohuslän fått zon 1 och Gotland zon 2. vi vet ju inte heller vad dom lägsta temperatur ska infatta i zonerna. det kan bli lika kallt i södra Skåne som i Bohuslän därför har ni i denna karta samma zon.
Solstorm
19-06-2010, 10:30
Men är det verkligen bara vintertemperatur som räknas? Vårens ankomst och sista frosten för året spelar ju också roll.
Kartan kanske kan fungera bättre än tidigare kartor då det gäller att jämföra vad som går i de olika länderna men som zonkarta för Sverige tycker jag att det är ett sämre alternativ. Jag undrar om de som bor i zon 3 i Skåne helt plötsligt ska börja tro att de ömtåligaste zon1 växterna ska klara sig hos dem.
Alexander-VG-zon3
19-06-2010, 13:22
CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 11:30)  Men är det verkligen bara vintertemperatur som räknas? Vårens ankomst och sista frosten för året spelar ju också roll.
Kartan kanske kan fungera bättre än tidigare kartor då det gäller att jämföra vad som går i de olika länderna men som zonkarta för Sverige tycker jag att det är ett sämre alternativ. Jag undrar om de som bor i zon 3 i Skåne helt plötsligt ska börja tro att de ömtåligaste zon1 växterna ska klara sig hos dem. i mitt inlägg skrev jag såhär citat flaxss ''plus dessa kartor är ju en klimatsammansättning av olika faktorer.'' att jag skrev om lägsta temperatur var för att visa hur två zoner kan bli en. och hur olika det är inom dom olika zonerna. även vår ''svenska zonkarta'' har musskit på sig om man säger så, då den också har olika klimat inom zonerna. precis som denna ''nya'' har klumpat ihop södra skåne och Bohuslän med 1. detta är ingen zonkarta för sverige utan i generell grovindelad karta för norden, det är ju 3olika klimatkartor (och zoner) som ska bli en karta. i zon 2 finns det i vår ''svensk zonkarta'' både kalla och varma. sedan i sin trädgård finns det lokala klimat med kallare eller varmare klimat. skånes zon 3 blev faktiskt zon 2 och inte 1. sedan som redan skrivits är detta en generell grovindelning, sedan måste man gå in för varje växt och uppfylla den växtens krav för att klara vintern där man bor. förövrigt så finns det zon 1 växter i zon 3-6. exempel ginkgo kan om vintern eller läget blir fel dö i zon 1 men klara sig om allt är rätt (rätt sommarklimat och rätta förhållanden) klara ner till -35c. växtens krav för att klara vintern är inte detsamma som en zonkarta som visar var zonerna generellt sett finns.
Solstorm
19-06-2010, 13:30
Jag ifrågasätter inte det du skriver. Det är nog helt enkelt så att jag inte fattar vitsen med den.
Alexander-VG-zon3
19-06-2010, 13:40
som jämförelse mellan högsta och lägsta tempt i nord/östra skåne (svensk zonkarta zon 1-2, nya kartan zon 1) och södra VG (svensk zonkarta 3-4, nya kartan zon 2). Broby (zon 1-2 nu zon 1). Vintern 03/04 -21C/-24C Vintern 04/05 -18C Vintern 05/06 -19C Vintern 06/07 -15C Vintern 07/08 -10C/-12C Vintern 08/09 -15C Vintern 09/10 -19c Sommaren 2006 +33c VG (zon 3-4 nu zon 2). Vintern 07/08 -9c/-12c Vintern 08/09 -18c Vintern 09/10 -23c Sommaren 2009 +30c som ni ser skiljer det inte så jätte mycket mellan en snäll zon 4 och kall zon 1-2 i skåne. detta har säkert gjort att dom nu har ändrat här till 2. även detta är ett exempel där jag använder lägsta temperatur. och inte går in på övriga faktorer. CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 14:30)  Jag ifrågasätter inte det du skriver. Det är nog helt enkelt så att jag inte fattar vitsen med den. det var inte så jag menade eller tror att du ifrågasätter mig, jag försöker bara förklara. för vår svenska har ju också olika klimat i samma zon, likadant har denna det är därför Gotland är zon 2. och Bohuslän zon 1. dvs en varm zon 2 och en kall zon 1 (om jag nu ska försöka vara pedagogisk, men det är jag sällan bra på  )
Anders zon 1
21-06-2010, 20:03
Är också skeptisk till vissa delar av norrmännens karta. Mycket stämmer ganska bra med den svenska zonkartan som bygger på erfarenhet men att Gotland och Öland skulle ha sämre klimat än stora delar av Bohuslän verkar inte rimligt. Om man tittar på vad som växer och frodas i Visby så verkar det vara lika bra eller till och med bättre klimat där än till och med här i sydvästra Skåne. Sedan är det ju förstås kallare på inre Gotland än vid kusten men det är trots allt riktigt bra klimat jämfört med större delen av Sverige. I examensarbetet som Ingrids länkade till står också: " I Hageselskapets Sortsliste 2006 har Gotland fått zon 2 (Redalen 2006). I alla svenska zonkartor har Gotland alltid haft zon 1 och är också erfarenhetsmässigt en typisk zon 1. Detta visar på brister hos datamodellen och att det kunde vara värt att efter erfarenheter kompromissa med datakartan." En annan konstighet tycker jag är att det yttersta kustbandet på Norges västkust har zon 1. Vad jag har hört så är det svårt att odla t ex äpplen och många andra frukter där, mest på grund av att sommarklimatet är blåsigt, vått och kallt. Det är ju till och med så att träd generellt har svårt att trivas där på grund av klimatet. Är det verkligen zon 1 då? På tal om Visby, är det någon som vet hur det gått med de stora fikonbukskarna där efter årets hårda vinter? I bland annat botaniska trädgården finns (eller fanns i alla fall) ett mycket stort exemplar.
Alexander-VG-zon3
21-06-2010, 21:09
kollar man på Weatherbase så verkar både Varberg och Göteborg ha ett varmare klimat än Visby, även om det är lite som skiljer. men vad vet jag. och Malmö har i temperatur samma summor som Visby. dock har jag inte granskat det jätte noga. jag gillar kartan iallafall. och tycker den att Gotland ska ha en nordisk zon 2, så får det väl vara så. fast Bergen och Stavanger har inte så väldigt kyligt på sommar, tror inte det är värre än Simrishamn. plus har dom nästan frostfritt en normalvinter. där är ju en del på snowpalm exotforumet som odlar mycket känsliga växter där. och vad jag vet odlas både cypresser, fikon, dvärgalm, kanariedadel, dadelplamer, olivträd, cordyline m.m. på norges västkust. det som krävs är väl regnskydd men annars är det ju väldigt milt och på sommaren runt +15c +23c. prognosen från yr.no Bergen och Simrishamn http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Berg...tidsvarsel.htmlhttp://www.yr.no/sted/Sverige/Sk%C3%A5ne/S...tidsvarsel.htmläven i rejkavik på island ( eller hur det stavas) så odlar entusiaster äpple, även om frukten inte mognar. så nog tror jag att det kan vara zon 1 där. fikonet i visby borde inte få några problem att klarat sig. dock vet jag inte hur kallt det varit just i visby.
Anders zon 1
21-06-2010, 22:30
Jo det är nog riktigt att både Varberg och Göteborg har högre temperatursummor än Visby. Men det är ju fler saker än temperatursumman som påverkar odlingsklimatet. Gotland är helt omgivet av vatten så risken för stark kyla är antagligen mindre än på västkusten eftersom vattnet mildrar kylan oavsett var den kommer ifrån. Kalluften från öster och norr kan däremot nå västkusten utan att den mildras av havet. På Gotland är våren också betydligt svalare än på västkusten så risken för att växterna ska börja växa för tidigt där och sedan skadas av frost är sannolikt mindre. Gotlandshösten är däremot mycket mild så växterna har god tid på sig att avmogna inför vintern. I examensarbetet (mycket intressant att läsa!) stod också att regn och blöta under hösten minskar härdigheten på träd och buskar med upp till en zon. Gotland är ju torrare än västkusten så det kan kanske också vara en förklaring. Håller med om att Bergen och Stavanger har mycket bra klimat. Ingen av städerna ligger dock precis vid yttersta kustbandet utan en bit in i skydd av öar och fjordar. Längst ut vid kusten är klimatet kärvare, i synnerhet på öarna. Sedan tror jag nog att det kan gå att odla en del riktiga exoter utan att det för den skull går att odla äpplen med någon större framgång. Många exoter bryr sig mest om vinterkylan medan äpplena mest av allt behöver sol och värme på sommaren för att mogna (fruktodlingarna på norska Västlandet ligger inne i fjordarna där sommarklimatet är varmare, soligare, torrare och mindre blåsigt än ute vid kusten). Menar du att Island skulle ha zon 1?  Hur som helst så har dom absolut inte zon 1 där trots att vintern är mild. Det är riktigt kärvt klimat odlingsklimat där. Jag var där för något år sedan och ett problem som islänningarna nämnde (förutom kalla och blöta somrar) var att det är vanligt att växterna knäcks av rejält kallt väder med frost sent på våren-försommaren, långt efter det att växtsäsongen kommit igång.
Överbölingen
21-06-2010, 22:49
Jag är, och har alltid varit lite skeptisk till zonindelning. OK, bananer och palmer funkar inte här vilket jag inser utan zonangivelser. Zonerna gäller för vedartat och då speciellt för fruktträd om jag inte fattat grundidén helt galet. Här i zon 5-6 överlevde denna vinter några zon 3-4 rosor men zon 6 härdiga tvärdog. Visserligen har vi fullrespekt för zonrekommendationer men som många skriver så ärplatsen, markbeskaffenheten och odlingssubstratet väldigt avgörande. Läget är detsamma men eftertankens kranka blekhet ger vid handen att zon 6 rosen var planterad i den absolut finaste kompost- och påsjorden. Den hade längre tids marktjäle än de pigga zon 3 och 4 rosorna som stod i "kall" ler/mjälajord. Notera att inga rosor vårsolstäcktes. Av tre roddar tog två mycket vinterstryk. Den ena (liten karminröd) som står i samma läge och jämförlig odlingsbädd har aldrig varit så rikblommig som i år. Den är angiven som zon 5 medan de övriga zon 6. ?. Pioner! Vi har en jättepion som började blomma först sedan vi hade lyft upp den till rekommenderad rotstamsnivå. Idag sticker roten upp >10 cm ur jorden och har gjort det ett par år. Den skjuter nya skott och blommar varje år. När vi får tid skall vi ged en en behandling enligt boken. Men man undrar ju varför egentligen! Notera då att vi hade meterdjup tjäle och snötäcke på runt 80 cm denna vinter. Men pioner härrör sig väl till örter och då gäller helt andra regler.
Rent praktiskt sett har jag förmodligen zon 3-4 i något utskjutande, vindskyddat söderhörn. Likaväl som för nordanvinden och vintervästan utsatta platser där zon 7 kan råda.
För perenner tro jag att vi kan underlätta betydligt. Åtgärder: Upphöjd bädd, väldränerat (grus i botten med avrinningsmöjlighet). täckodling viss tid. tillförsel av lämplig gödsel vid rätt tidpunkt och att ha koll. Glöm inte vattning.
Och hur förhåller vi oss då till zonangivelser. Köper vi vedartat så vill vi ha så hög härdighet som möjligt. Småländskt arv för min del. Faller vi förnågot häftigt kan vi sträcka oss till zon 3 om hjärtat börjar klappa. Men det är viktigt med tidig plantering på dessa latituder. Rotsystemen behöver etablera sig. Höstplantering av vedartat känns lite fel.
Underligt med mycket. Vår Sambucus nigra fryser tillbaka varje år (enligt boken). En druvfläder med variegerade eller gula blad för en tynande tillvaro. Lik förbaskat har fåglarna skitit ut druvfläder i bergen runt omkring och den växer förvildad här och var i hyggeskanter! Högst jag hittat den är på ca 480 m nivån.
Förmodligen skulle alla mina ställningstaganden raseras om vi fick en sådan vinter som 95–96. Från november till slutet av januari en extrem kall barmarksvinter. Bara några cm snö och temperaturer på -20 till -30°. Fast då hade vi inte fallit ned i trädgårdsträsket ännu.
Alexander-VG-zon3
22-06-2010, 10:34
CITAT (Anders zon 1 @ 21-06-2010, 23:30)  Jo det är nog riktigt att både Varberg och Göteborg har högre temperatursummor än Visby. Men det är ju fler saker än temperatursumman som påverkar odlingsklimatet. Gotland är helt omgivet av vatten så risken för stark kyla är antagligen mindre än på västkusten eftersom vattnet mildrar kylan oavsett var den kommer ifrån. Kalluften från öster och norr kan däremot nå västkusten utan att den mildras av havet. På Gotland är våren också betydligt svalare än på västkusten så risken för att växterna ska börja växa för tidigt där och sedan skadas av frost är sannolikt mindre. Gotlandshösten är däremot mycket mild så växterna har god tid på sig att avmogna inför vintern. I examensarbetet (mycket intressant att läsa!) stod också att regn och blöta under hösten minskar härdigheten på träd och buskar med upp till en zon. Gotland är ju torrare än västkusten så det kan kanske också vara en förklaring. kollar man på weatherbase så är både varbeg och göteborg lägsta varmare än Visby (även om det bara skiljer 2grader). jag om nogån har fått det inbakat i skalen sen jag började här att det är mer än just temperaturen som spelar in och jag brukar vara den som just också tjatar om det. så det är jag helt medveten om. jag säger inte att gotland (visby) har ett dåligt klimat tvärtom ett av dom bästa klimaten i sverige. men den nordiska kartan är det ju 3länder som har fått en ny zon karta. och då accepterar jag att goltand nu har fått zon 2. det är ju inte katastrof då vi har och alltid kommer ha den svenska kartan. CITAT (Anders zon 1 @ 21-06-2010, 23:30)  Håller med om att Bergen och Stavanger har mycket bra klimat. Ingen av städerna ligger dock precis vid yttersta kustbandet utan en bit in i skydd av öar och fjordar. Längst ut vid kusten är klimatet kärvare, i synnerhet på öarna. Sedan tror jag nog att det kan gå att odla en del riktiga exoter utan att det för den skull går att odla äpplen med någon större framgång. Många exoter bryr sig mest om vinterkylan medan äpplena mest av allt behöver sol och värme på sommaren för att mogna (fruktodlingarna på norska Västlandet ligger inne i fjordarna där sommarklimatet är varmare, soligare, torrare och mindre blåsigt än ute vid kusten). det var ju lite det jag ville påpeka innan att även om sommaren inte är så varm eller torr kan man ändå utan problem odla både äpple päron och fikon och palmer. det går ''odla'' äppel även om den inte får fullt mogen frukt, det är självklart att det går det. fikon kräver varmare klimat än äpple. och fikon skulle fint klara sig långt ut på norska västkusten av att den inte kommer att frysa ihjäl. huruvida mycket frukt den ger eller hur hög tillväxten blir under en sommar kan ju dock diskuteras. men det är en annan fråga som rör sig om just den växtens krav. inte om norksa västkusten klimatmässigt har zon 1 eller ej. ska man däremot ha fruktodling på äpple, päron och fikon så är västkusten på norge nog ett av de sämre ställena. det är jag fullt medveten om. CITAT (Anders zon 1 @ 21-06-2010, 23:30)  Menar du att Island skulle ha zon 1?  Hur som helst så har dom absolut inte zon 1 där trots att vintern är mild. Det är riktigt kärvt klimat odlingsklimat där. Jag var där för något år sedan och ett problem som islänningarna nämnde (förutom kalla och blöta somrar) var att det är vanligt att växterna knäcks av rejält kallt väder med frost sent på våren-försommaren, långt efter det att växtsäsongen kommit igång. nu menade jag inte att det är zon 1 där utan det jag menade var att man kan odla äpple på island så borde norges västkust vara zon 1 då det är bättre än island. alltså dom kan odla äpple även om klimatet är hårt men milt. jag har haft under en längre tid innan för ett tag sen kontakt med en från island en trädgårdsmästare han så specifikt till mig att han odlar äpplen, dom får aldrig vinterskador växer hyfsat bra och blommar. men att dom inte alla år får någon skörd. och ja zon 1 i skåne eller gotland är mycket bättre för exoter och för fruktodling än norges västkust. men då klimat förövrigt är milt (men för en del växterna hårt/dåligt klimat) så kan jag förstå varför det är zon 1 även längst ut. hoppas du förstår min text. förövrigt gillar jag denna Nordiska karta med nordiska zoner. däremot har jag inte sagt att vi ska byta ut eller ta bort den svenska, den är också bra. även om den inte är helt vattentät men det är nog ingen zonkarta. och ja jag vet att det är mycket mer.
Anders zon 1
22-06-2010, 22:20
Jo jag tror jag hänger med i din text. Trodde nog inte att du menade att Island hade zon 1 heller.  CITAT kollar man på weatherbase så är både varbeg och göteborg lägsta varmare än Visby (även om det bara skiljer 2grader). Man måste vara försiktig när man tittar på statistiken i Weatherbase. Problemet i detta fall är att uppgifterna från Visby baseras på 21 år, Göteborg bara 9 år och Varberg ännu färre, bara 5 år. Det går alltså inte att jämföra rakt av. Ett annat problem är att uppgifterna från Visby med största sannolikhet kommer från Visby flygplats som är ganska mycket kallare än själva Visby. Skulle gissa att uppgifterna från Göteborg och Varberg däremot kommer från mätstationer inne i städerna där klimatet är bättre än i omgivningen. Kolla på SMHI:s hemsida. Dom har lagt ut en hel del intressanta klimatdata och kartor. Tycker denna är särskilt intressant i den här diskussionen. http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.4064Kartan visar vilken medeltemperatur som i genomsnitt underskrids vart 10:e år i januari. Man kan se att det verkar vara omkring -3 till -4 grader i Visby (ungefär samma som längs Skånes kuster), medan Göteborg och Varberg verkar ligga mellan -5 till -6 grader. Ganska stora skillnader när man pratar om medeltemperatur för månaden.
Christer i Falköping
26-06-2010, 10:34
Hittade denna tråden först idag :-) Men efter denna vintern kan jag lugnt påstå att jag fortfarande hamnar i zon 4-5 här utanför Falköping (bor i ett köldhål). Flera zon 4 växter dog här i vintras nämligen och då har jag sandjord. Men man kan ju alltid drömma :-) :-) :-) Christer.
Alexander-VG-zon3
26-06-2010, 11:13
men det är ju klart att ''nordisk'' zonkarta med ''nordiskazoner'' är lite annorlunda än den svenska, denna kartan är (som jag skrivit) är ihop bakad med 3länder för en gemensam zonkarta. det är inte en svensk zonkarta. sedan tror jag nog att den stämmer bra med vissa områden och stämmer sämre med andra områden, köldhåll kommer det alltid finnas likaså kommer det finnas områden med bättre lokal klimat, även vår egna svenska zonkarta har brister. sedan läste jag igenom snabbt pDF filen igen. tydligen har dom lagt vikt på vegationsperioden vilket säkert har gjort att norges västkust har fått nordisk zon 1 av att dom har lång frostfriperiod. tydligen inräknar dom inte vinden eller nederbörd (om jag fattade rätt det jag läste igen nu). det bäste hade ju varit att dom gjorde flera kartor över norden exempel en för solmägnd, värmemägnd, lägsta, nederbörd, torka, vind, snömägnd m.m. dock är det nog svårt att få en exakt karta som visar allt exakt. exempel lokala köldhål. denna ''nya''karta är fortfarande en karta över norden med nordiska zoner inte svenska. och som jag skrev även om den har brister så gillar jag den. visst hade dom säkert kunnat arbeta på den mer och dessutom kanske nämnt vad det är som gör exempel zon 1 till zon 1. sedan denna kart är ju inget som används i sverige nu, vi har ju fortfarande vår svenska karta med svenska zoner ute i butiker som kunderna när dom köper växter kan ta del av.
Blomfrun
27-06-2010, 21:38
Jag tror inte att det bara är temperaturen som avgör vilken zon man ligger i utan även t.ex. antalet dygn med låg temperatur och längden på vintern i övrigt. Vidare gör närheten till större vatten att temperaturen sjunker långsammare på hösten (växterna fattar att de ska gå och lägga sig) samt att växterna vaknar långsammare på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|