Susalusa
16-06-2010, 17:25
Undrar om jag kan så ruccola på samma plats igen, direkt efter jag dragit upp de äldre plantorna? Eller de måste byta plats? Hittar inget om det i min bok... Är det en kålväxt? (Går ju också under namnet senapskål.)
Christa
16-06-2010, 19:03
Ruccola är tyvärr en kålväxt så den kan vara lite kinkigt. Brassica är ett stort släckte och jag har för mig att även rädisor och rovor hör dit så det är besvärligt om det skall vara sju år emellan för att hindra klumprotsjuka.
Jag har funderat på om man kan odla Brassica oftare om man tillsätter kompost.
Jag har ingen plätt kvar att sätta kål på så jag odlar ruccola i krukor. Jag har tagit hängamplar utan upphängning. De behöver inte så djup jord så har man något som är stort och någon dm djupt så får det ju plats mer.
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2010, 07:24
Eftersom de flesta hobbyodlare odlar små mängder av varje sort behöver man inte hålla slaviskt på växtföljdsråden som oftast utgår från att man odlar ett växtslag på stor yta. Sår man en rad ruccola på någon meter så blir det inte jordtrött, utarmat och liknande på samma sätt men man kan ju försöka flytta platsen så gott det går det kanske går att så en rad ruccola någon annanstans och där det står ruccola idag kan man ju peta ner några sockerärtor när man rivit bort de gamla plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.