Alex på Åsen
Tyckte i veckan att mina nysådda spritärtor tog lite väl lång tid på sig att gro, nämligen 1,5 vecka... Jag tittade efter, och fann, ve och fasa, att de få ärtor som återstod i landet, var besudlade med vita, äckliga larver, de har med andra ord ruttnat...

Min fråga är, varför?? Jag har sått ärtor förut och detta har aldrig hänt...

Kan det ha med regnet att göra, har kommit 70mm regn på mindre än en vecka... confused.gif

Nu har jag planterat nya i alla fall... Hoppas på bättre tur den här gången...
Christa
Ärter gillar inte kyla. Förra året grodde mina dåligt trots två försök så i år sådde jag i rootrainer och lät dem gro inomhus. Verkar ha funkat bra.

Bäst är nog dock att så på friland när det blivit tillräckligt varmt. I år har det ju dock varit lite seegt och jag har höga ärter.
Aqvakul
Spritärtor, liksom sockerärtor sås tidigt i motsats till märgärtor, som liksom de flesta bönor sås sent. Problemet är alltså i första hand den extrema blötan.
Christa
Hur känsliga de är för blötan beror också på hur kallt det är och hur väldrenerad jorden är. Blöt lerjord är ingen höjdare medan en lätt sandjord är något helt annat. Är det tillräckligt varmt gror de fortare och då de väl har grott är de heller inte så känsliga för vätan.
Aqvakul
CITAT (Christa @ 16-06-2010, 21:58) *
Hur känsliga de är för blötan beror också på hur kallt det är och hur väldrenerad jorden är. Blöt lerjord är ingen höjdare medan en lätt sandjord är något helt annat. Är det tillräckligt varmt gror de fortare och då de väl har grott är de heller inte så känsliga för vätan.

Visst är det så. Med blöt lerjord så kommer man att få ständiga problem med sina grönsaker. Nu var det ju iofs extrema regnmängder.

Samtidigt så är väl den stora vitsen med att så just spritärtor att de kan skördas tidigt. Smak- och konsistensmässigt anses ju märgärter överlägsna.
Bassam
Hej

Ibland jord innehåll nya generation till Svamp så de vaknar och skadar växter när växter börja gro.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon