Alex på Åsen
Jag sådde månvinda tidigare i våras, de grodde snabbt. Så småningom när väderleken tillät, satte jag ut de flesta i drivbänken... på tre veckor dog alla dessa månvindor, de ruttnade upp i skaftet längst ner... Suck, men av någon anledning hade jag tre månvindor kvar inomhus, och de har jag kvar än, och de klättrar på som tusan i mitt fönster... De är jätte fina, men jag tror nog att de skulle vilja ut... Men jag vill inte att de ska möta samma öde som deras "syskon"...

Hur gör jag? confused.gif
lisa_klump
Mina månvindor har klarat sig bra. Jag sådde dem också inomhus och har planterat dem i balkonglådor och i rabatt. Satte ut dem i början av juni och hoppas dem ska blomma snart!

Vad jag gjorde var att avhärda plantorna. Jag bar ut dem i några timmar och sen in igen resten av dagen. Sen ökade jag på ute-tiden och höll på så i en vecka typ, innan jag planterade dem. Gjorde du så, eller kan det vara det som behövs?
kerstin z5-6
Brist på avhärning eller övervattning i för svalt väder ger de problem du uppger
Avhärdning tar minst ett par dagar.Sol, vind är de främsta hoten
Alex på Åsen
Åh... Avhärda dem gjorde jag inte... Stackarna... Kanske var det därför unsure.gif .... Ska pröva det med den återstående... O håller tummarna! Den är jätte fin yes.gif

Liza-klump: Du kan väl fota av dem sen när de blommar o visa! Har aldrif sett någon månvinda "på riktigt" blomma.

tack för svaren!
lisa_klump
Ja det kan jag göra! Lycka till med din sista vinda smile.gif
Bassam
Hej

Jag tycker att du har tung jord som innehåller mycket vatten så blir ont med syra och Svampen attackera sina rötter och förbjuda rötter suga vatten som växter behöver.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon