|
sanakan
16-06-2010, 21:07
Jag såg en så fin dagsvärmare på jobbet idag, som sög nektar ur penséerna. Har letat online och förstår att det måste vara en svävflugelik dagsvärmare ( Hemaris tityus) eller en humlelik dagsvärmare ( Hemaris fuciformis). Detta var i Järfälla utanför Stockholm. Färgerna säger mig att det troligen är en svävflugelik dagsvärmare, vilket gör mig glad för den är rätt så ovanlig! Men google-bildsökningen visar bilder som jag ändå inte riktigt tycker stämmer. Men jag antar att de kan skilja sig lite åt, med tanke på ålder? Det verkar som om den humlelika ska vara mer grön-röd-aktig och det är ju inte den här. Vad säger ni?      Nästintill omöjlig att fota. Väldigt fin i alla fall! Den rullade ihop sugsnabeln så fint när den flög, för att sedan rulla ut den och suga nektar ur blomman, svävande. Och antennerna var väldigt fina också.
Aqvakul
16-06-2010, 21:19
Häftiga bilder!
Gossen Ruda
16-06-2010, 21:29
Jo, de är fina. Jag lyckades få några fina bilder på en som nu finns i Årets bilder här. Jag får det nog till en Humlelik dagsvärmare. Beträffande skillnaderna säger mitt gamla praktverk Svenska fjärilar så här beträffande fuciformis: Lik tityus men bakkroppsbandet är vanligen svartbrunt el rödbrunt, sällan svart(tityus har svart band), och baktill i mitten mer el mindre utskjutande, vingarnas utkantband är bredare och mera rödbrunt, diskfältet i framvingarna är delat av en längsribba, och dess tvärribba är brett brunsvart fjällig, bildande en diskfläck.
Just denna diskfläck syns på din sista bild, den lodräta fläcken mitt på vingen i framkanten.
Är det här den andra då?? Svävflugelik dagsvärmare? Jag tycker det är jättesvårt att se skillnad... http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1197110
Så fina bilder ... och så mycket nytt man lär sig här i forumet.
Gossen Ruda
16-06-2010, 22:02
CITAT (Lokan @ 16-06-2010, 22:39)  Är det här den andra då?? Svävflugelik dagsvärmare? Jag tycker det är jättesvårt att se skillnad... http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1197110Efter att ha granskat bilderna igen lutar jag nog åt att det är den svävflugelika. Diskfältet syns på sista bilden och det ser inte delat ut och diskfläcken lyser med sin frånvaro.
Måste bara fråga - fyller dom här småsmå skillnaderna någon funktion? Ett streck här, som fattas där till exempel... Eller en prick. Är såna små skillnader för att dom inte ska blanda sej med varandra trots att dom är nästan samma?
Gossen Ruda
17-06-2010, 07:20
CITAT (Berith @ 17-06-2010, 07:56)  Måste bara fråga - fyller dom här småsmå skillnaderna någon funktion? Ett streck här, som fattas där till exempel... Eller en prick. Är såna små skillnader för att dom inte ska blanda sej med varandra trots att dom är nästan samma?  Bara för oss människor, djuren fixar det på andra sätt. Oftast via olika feromoner som gör att olika arter inte parar sig inbördes. När det sen kommer till själva parningen, om feromonerna missat, är ofta parningsorganen olika byggda så parningen misslyckas. Nu när vi lärt oss undersöka DNA upptäcks fler och fler arter där vi tidigare trott att det bara varit en art. När det gäller exempelvis jordhumlor fanns det tidigare bara en art. Den delades upp i två för flera år sen. Nu är det 4 arter.
CITAT (Gossen Ruda @ 17-06-2010, 08:20)  Bara för oss människor, djuren fixar det på andra sätt. Oftast via olika feromoner som gör att olika arter inte parar sig inbördes. När det sen kommer till själva parningen, om feromonerna missat, är ofta parningsorganen olika byggda så parningen misslyckas. Nu när vi lärt oss undersöka DNA upptäcks fler och fler arter där vi tidigare trott att det bara varit en art. När det gäller exempelvis jordhumlor fanns det tidigare bara en art. Den delades upp i två för flera år sen. Nu är det 4 arter. Aha.  Den lilla världen blir alltså större och större... Fast jag nöjer mej nog med att se att det är "en humla" i rosorna, skulle bli för omständigt med att se "en humla men...!". Ser iofs inte om det är jordhumla heller, eller nån annan... Neej, en humla räcker gott!
Gossen Ruda
17-06-2010, 07:48
CITAT (Berith @ 17-06-2010, 08:32)  Aha.  Den lilla världen blir alltså större och större... Fast jag nöjer mej nog med att se att det är "en humla" i rosorna, skulle bli för omständigt med att se "en humla men...!". Ser iofs inte om det är jordhumla heller, eller nån annan... Neej, en humla räcker gott!  Vi har alla olika ambitionsnivå.  En del klarar inte av att skilja på en humla och en geting.
Fast jag vet ju att jordhumla heter bombus terrestris iaf. Stavas säkert annat men ändå!
Gossen Ruda
17-06-2010, 09:28
CITAT (Berith @ 17-06-2010, 10:06)  Fast jag vet ju att jordhumla heter bombus terrestris iaf. Stavas säkert annat men ändå!  Bravo. Fast sen har vi B. lucorum, B. magnus och B. cryptarum också.
CITAT (Gossen Ruda @ 17-06-2010, 10:28)  Bravo. Fast sen har vi B. lucorum, B. magnus och B. cryptarum också. Jaså du...
sanakan
17-06-2010, 16:00
Tack för svaren! Om man gör en sökning på de latinska namnen på svävflugelik och humlelik på just Google Bildsök så tycker jag min mest liknar alla foton över svävflugelik. Den humlelika är verkligen mer rödaktig och grönaktig i färgen. Men helt säkra kan vi inte vara, för det verkar som om individerna skiljer sig ganska mycket åt... Jag skulle ha frågat svärmaren, men den svärmade på!
Gossen Ruda
17-06-2010, 16:47
CITAT (sanakan @ 17-06-2010, 17:00)  Tack för svaren! Om man gör en sökning på de latinska namnen på svävflugelik och humlelik på just Google Bildsök så tycker jag min mest liknar alla foton över svävflugelik. Den humlelika är verkligen mer rödaktig och grönaktig i färgen. Men helt säkra kan vi inte vara, för det verkar som om individerna skiljer sig ganska mycket åt... Jag skulle ha frågat svärmaren, men den svärmade på!  Färger kan variera beroende på kamera och efterföljande bildbehandling, dessutom finns det tveksamma bestämningar på nätet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|