Full version: Dela daglilja
mamamaggan
Har en stor daglilja som jag vill dela. Hur stora/små bitar kan man dela den i och att de fortfarande överlever ?
Kryddan03
Odla.nu din vän i natten:
http://www.odla.nu/artiklar/dela_perenner.shtml giggle.gif

Jag har i och för sig en liten reservation med utgångspunkt från egen erfarenhet (som i och för sig inte behöver stämma):
En känsla som jag har haft är att daglilja gärna vill ha "kompisar" och trängas lite. De gånger jag har satt en bladrosett så har det tagit väldigt lång tid innan det blivit något av det och de gånger jag satt en "tuva" har det satt igång fortare. Vet inte om det bara är inbillning men jag skulle nog hellre dela upp i "tuvor" på en 4-6 st än att bara ta en bladrosett. Å andra sidan kanske det varit annat som spelat in då jag bara odlat daglilja i kruka på terrassen.
mamamaggan
Tack för svaret . Ska dela en stor rugge av daglilja , senare än jag trodde , för att dels är den för stor där den står och för att jag har en idé om att jag ska ha gul daglilja som kantväxt i en annan rabatt.
Kryddan03
Visst är de härliga? Gillar dagliljor. smile.gif
Det kommer nog säkerligen bli fint med dem som kantväxt.
Peztis
Om du känner dig osäker så kontakta Karin i Skara här på Odla - hon är dagliljefantast!
kerstin z5-6
Bra för jag gillar dem inte:) Så jag ska ta upp o dela min i många bitar och sälja / ge till hugade spekulanter:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon