Full version: Orkidé
Ent
Hej!

Jag köpte en orkidé för halva priset på affären. Fina blommor och med bulber wub.gif. Växten kom med en uttorkad bulb av två - den andra var bra. Den uttorkade bulben är ihopskrumpen. Det är också ifrån denna som den enda blomstängeln växer ifrån.

Jag har ställt kruken i blöt några timmar men bulben vägrade återhämta sig, så nu undrar jag om bulben nått slutet av sitt liv eller varför den kan vara ihopsjunken och skrynklig?
Nymphaea
Orkidén har troligen stått torrt ett tag i butiken... unsure.gif blommorna har dragit ut växtsafter och lagrad näring från bulben.
Om bulben börjar torka utan att den blommar eller ens är gammal ska vattningen öka.

Att en bulb torkar är ofta normalt. De gamla dör och nya växer vidare... så växer sympodiala orkideer... wub.gif tillskilnad mot en monopodial orkide som likt en rosett växer uppåt (ex Phalaenopsis; "brudorkiden").

blink.gif
Ljusalfheim
gamla bulber som skrumpnat fylls sällan på,
men är de yngre kan de bli någorlunda släta igen.
börjar de nyare bulberna skrumpna kan det vara ett tecken på att plantan behöver mer vatten, men även avsaknad av rötter ger skrumpna bulber.
vattna inte mer förän du kollat så rötterna ser fina ut.
att låta plantan stå flera timmar i vatten är helt onödigt, det gör bara att kompost bryter ner snabbare. har en orkidé utsatts för torka kan man låta den stå i vatten ca 20 min, var efter man vattnar vanligt i några veckor och upprepar proceduren. sleep.gif
Ent
Tack för svaren biggrin.gif! Jag gissar att det är en äldre bulb eftersom den har minst en stängel som det växer blommor ifrån. Jag skall leta efter ifall det finns några rester av gammla stänglar också.

Jag får se hur det går helt enkelt. Tack tack igen för svaren!
Tingstäde
Vad roligt och trevligt det är med dessa kunniga ungdomars närvaro och råd här på Odla. Är övertygad om att ett tidigt växtintresse kan berika hela livet, ge respekt för vår natur och det levande och gynna en omvårdande, empatisk attityd.
smile.gif rolleyes.gif smile.gif
Tingstäde
pejori
jag har odlat orkideer i flera år nu, och det är så bulber gör när dom blir gamla.
dom blommar bara en gång ur varje bulb, sedan visnar dom ner. klipp INTE!!!! bort den gamla bulben, dom nya skotten kommer brevid.
ger du den lite näring nu, varje gång du vattnar, stimmulerar du tillväxten på dom nya bulberna.
låt den gjärna stå skuggigt utomhus i sommar.
den kommer att blomma fint till hösten.
Ent
Ooo tack för informationen pejori wub.gif. Då låter jag bulben bara stå kvar i krukan då. Vad kommer att hända med den? Kommer den gamla bulben tillbakabildas eller något sådant?
pejori
det händer inte så mycket med den.
den blir så småningom brun.
den tar man bort i samband med att man delar plantan, eler när man frigör
sidoskotten.
för egen del låter jag den vara kvar, då den inte syns när plantan är tillräckligt tät. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Saiai
Min orkidé med bulber som jag köpte förra sommaren, började skrumpna efter ett tag och jag var orolig för den. Den blommade då för fullt. Jag bytte komposten till färsk vitmossa (inte renlav) och dränkte krukan en gång i veckan. Nu är bulberna fina och släta, och större...inte en enda har vissnat eller skrumpnat. Det kommer ett nytt skott nerifrån, men det är blad i toppen, är det en ny bulb på gång? Hur ser blomskotten ut? Det gamla ser ut att komma ovanför ett blad, men det här nya kommer underifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon