Christa
När man har lagt jord i en kruka och vattnar den så sjunker den ganska mycket. Därför brukar jag fylla på jord och vattna riktigt ordentligt och låta den sjunka innan jag planterar. Frågan är dock om det då blir för lite syre i jorden?

Fast om jag planterar fluffigt så sjunker jorden efter planteringen och hela plantan hamnar djupare i krukan.

När man planterar i mindre krukor kan man ju lägga i jorden fluffigt och ställa krukan i en hink vatten så den suger upp vattnet. Då blir jorden fluffigare men så brukar man väl inte göra med stora krukor?

En fluffig varm jord borde vara optimalt men hur åstadkommer man det?
ingrids
Jag tror att krukjorden med små leca kulor i är bra just för att jorden inte blir så kompakt, eller rättare sagt för att leca kulorna är ihåliga. Annars hoppas jag alltid att bra avrinning i krukorna gör att syret ordnar sig, det mest kompakta som finns i en kruka är ju vatten som blivit stående.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon