Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Sättpotatis, Hur spara och använda nästa år ?
          torkil
          Inlägg 19-07-2019, 14:39
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem sedan:
          06-05-2008
          Medlem nr: 15 850



          Hej ! Undrar om någon kan svara på hur man gör om man vill spara av årets skörd för att använda som sättpotatis nästa år, om det ens går men det måste det väl...hur går det annars till ?
          Förvara svalt och mörkt kanske men det är ju lång tid
          Köpte årets potatis Venezia på odla.nu och den är fantastiskt god men det var nog rätt dyrt
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          torkil
          Inlägg 26-07-2019, 10:42
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem sedan:
          06-05-2008
          Medlem nr: 15 850



          Tack för era svar ! Jag har ett mörkt och svalt garage skulle kanske funka ha dom där , har en gammal byrå där jag brukar ha lök, morötter , ägg , potatis ol, bara det att det brukar bli väldigt långa utlöpare på potatis där som inte blivit uppätna. Har väl mellan 12 och 5 grader där över vintern. Får väl vänta in i det längsta innan jag gräver upp de sista som ska bli sättpotatis ?
          Kanske förslaget gräva ner dom är bättre , hur djupt i så fall ?
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 26-07-2019, 19:30
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (torkil @ 26-07-2019, 11:42) *
          Tack för era svar ! Jag har ett mörkt och svalt garage skulle kanske funka ha dom där , har en gammal byrå där jag brukar ha lök, morötter , ägg , potatis ol, bara det att det brukar bli väldigt långa utlöpare på potatis där som inte blivit uppätna. Har väl mellan 12 och 5 grader där över vintern. Får väl vänta in i det längsta innan jag gräver upp de sista som ska bli sättpotatis ?
          Kanske förslaget gräva ner dom är bättre , hur djupt i så fall ?


          Två spadtag ner, hade jag när jag grävde ner mina, men jag tror inte det är så viktigt, jag brukar missa en del potatisar när jag gräver efter potatis,och eftersom jag inte odlar potatis på samma ställe, så märker jag av dom som jag hade missat från förra året, och om dom inte står i vägen så får dom fortsätta och växa där.så det viktiga tror jag är att det inte blir stående vatten som fryser och förstör potatisen.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 06:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon