Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ny trappa på gång, bilder under byggets gång, tänkte jag
          Tapio
          Inlägg 13-12-2011, 21:13
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Från:
          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=112335&st=60

          CITAT (Huggorm @ 10-12-2011, 21:13) *
          Jag tror inte du behöver limma sidorna. Anledningen till att det spricker är ju att det torkar ojämnt, och spänningar uppstår när det krymper i de torra delarna. Limmar man ändarna så torkar det lite jämnare. Sedan tror jag inte lärk är så sprickkänsligt som en del andra träslag heller.


          Behöver och behöver. Blir det bättre så gör jag det gärna. Jämfört med jobbet att såga ut skivan och framför allt att hyvla till ytan på båda sidor är det ju gjort på ett kick att pensla på lite trälim på ändarna.
          Så fick jag höra att på sågverk brukar man ta på vax på plankändar när man torkar dem.
          Jag har en gammal burk med ympvax liggande så det borde bli perfekt.
          Så min plan är att ta på vax på ändarna och på den ytan som ligger på skivans undersida, och sen på med trälim på den yta man går på. För på den ytan skulle ju vax försvinna på nolltid.
          Det jag är nervös för är att det blir för tätt. Att skivan börjar att murkna för att vattnet inte kan avdunsta.

          Tar gärna emot fler synpunkter.

          För den som inte orkar klicka; det skall bli vad norrlänningar kallar bron.
          Alltså den en meter långa, 10 cm tjocka skivan med två plana ytor närmast i bild.

          //T

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  stock.jpg ( 233.47k ) Antal nedladdningar: 54
           
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-12-2011, 01:28
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 361
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Som du säkert vet torkar det för fort om man lägger virket inne på elementet. Helst skall det ligga ute under tak, i skuggan, och torka i lugn och ro. Eller så kan man torka i mikrovågsugn, om man har en väldigt stor biggrin.gif

          Vax är säkert bra, men tänk på att det suger in en bit i ändträt och ger en mörkare färg. Men om du ändå skall behandla med vax eller olja på slutet så spelar det ju ingen roll.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 14-12-2011, 11:46
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          CITAT (Huggorm @ 14-12-2011, 01:28) *
          Som du säkert vet torkar det för fort om man lägger virket inne på elementet. Helst skall det ligga ute under tak, i skuggan, och torka i lugn och ro. Eller så kan man torka i mikrovågsugn, om man har en väldigt stor biggrin.gif

          Det går inte att torka något i micron, det börjar bara brinna.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-12-2011, 15:37
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 361
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (malcolm @ 14-12-2011, 11:46) *
          Det går inte att torka något i micron, det börjar bara brinna.

          Jo, det kan man faktiskt. Man får ju vakta förstås, man kan inte köra hur länge som helst. Finessen är att mikrovågorna värmer inifrån mitten på materialet och vattnet trycks ut genom porerna. Jag har använt mikron hemma för material till knivskaft.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 14-12-2011, 22:41
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Du bör gå in på Google och titta på Träguiden. Där får du råd om ALLT som rör virke.

          www.traguiden.se

          Det är den bästa sidan om hur trä beter sig, och varför det gör det...sedan kan du bestämma om du skall stryka vax på ändarna, hehe.... Om du har färskt virke, så består det till viss del av vatten, och detta avdunstar vid torkning, inte bara vid ändarna. Då får du en volymminskning - träet krymper och det visar sig som sprickor - precis som med betong som torkar. Tack vare en armering i betong så kan man beräkna sprickbildningen genom att förtäta armeringen. Det lär sig inte göra med trä.

          Om du skall ha så massivt trä som du sagt, så skulle jag såga upp virket i tunnare delar för att limma ihop. Jfr limträbalkar. Men OBS! När man limmar till hela balkar så är det viktigt att vända bitarna rätt!!

          PS. Normalt sett använder man aldrig trä som är tjockare än 2" (50 mm) om det skall vara synligt. Förr gjorde man bjälkar av 100 mm virke eller grövre, men sådana har alltid ganska djupa torksprickor.

          Redigerat av Bengalow: 14-12-2011, 22:52
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 23-12-2011, 19:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Bild på den rivna trappan. Jag rev den med en hammare, men den var så murken att jag kunde bänt loss den med en skruvmejsel.

          Jag var en sväng förbi garaget och tittade till mitt trappämne. Den hade spruckit! I båda ändar!
          Inte så mycket, men ändå.
          Jag förstår visst att den kunde spricka, men jag trodde att det skulle ta minst någon månad innan det börjar. Den står ju i ett kallgarage också.
          Jag passade på och gjorde fem långa skåror i längsled, med cirkelsåg, på undersidan. Jag inbillar mig att det blir mindre spänningar i trät och dessutom kanske den torkar jämnare. Det är ju den ojämna torkningen som gör sprickorna.
          Jag fick iden från någon sida på länken som bengalow tipsade om (tack!), och så är det gjort på baksidan på mina vindskiveplankor också.

          //T

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  murket.jpg ( 294.42k ) Antal nedladdningar: 41
           
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-12-2011, 23:43
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Men lägg dom ute att torka istället för inne i garaget och täck ovansidan med något.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 25-12-2011, 21:06
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Nu idag har jag varit i garaget och äntligen hyvlat och slipat klart alla ytor på trappsteget.
          Vilket jobb! Jag har säkert städat bort minst 20 liter sågspån och kutterspån och slipdamm.

          Så la jag på vaxet på ändarna. Jag värmde med varmluftpistol och penslade ut det. Vaxet var tjockt, men blev tunt som olja vid värmning. Funkade jättebra och sögs gott in i ändträet. Jag var tvungen att lägga på flera gånger eftersom träet inte blev mättat med en strykning.

          Nu ikväll skall jag lägga på Roslagsmahogny på konsolerna som skall hålla trappsteget. De står nu på tork på ett elelement.

          //T

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  baum.jpg ( 195.5k ) Antal nedladdningar: 40
          Bifogad fil  reglar.jpg ( 147.17k ) Antal nedladdningar: 44
           
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 25-12-2011, 21:20
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (*Stintan* @ 23-12-2011, 23:43) *
          Men lägg dom ute att torka istället för inne i garaget och täck ovansidan med något.


          Halaj!

          Jag har nu förseglat alla ytor utom den man skall gå på, med ympvax.
          Enligt träguiden.se är alla träkonstruktioner utomhus fuktiga hela vintern igenom, men eftersom betingelserna för röta är obefintliga spelar det ingen roll.
          Så jag funderar på att ställa steget nånstans utsatt för regn och snö. Med den obehandlade ytan uppåt. Allt för att försena uttorkningen.

          //T
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 20-01-2012, 18:29
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Eftersom jag mest håller på på helgen går det saktare fram än önskat.
          Nu ska iaf. reglerna som skall hålla upp trappstegen upp. Jag fick ta paus för skruvdragaren tröttnade.
          Jag har gjort om också. Satte dit reglarna med alla plåtkonsoler, men med trappskivan på plats blev det för högt. Steget hade passat bra att sitta och dricka morgonkaffe på.
          Gör om, gör rätt. Jag fick sätta dit den ljusa regel som syns längst ner för att sänka arrangemanget lite.

          Jag bara undrar; hur gjorde man förr, innan pannlampan?

          //T

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  konsoler.JPG ( 193.42k ) Antal nedladdningar: 47
           
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 21-01-2012, 19:39
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Nu har jag äntligen fått ditt reglarna.
          Som den orm i paradiset jag är har jag gjort precis som vår Herre påbjöd:
          I stoftet skall du på din mage kräla fram.
          Jag ålade mig in under golvet där till vänster i bild, där det inte finns någon snö.
          Blev smutsig kan jag berätta.
          Men nu är den biten klar! Gôtt!

          //T

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  arrangemang.JPG ( 119.76k ) Antal nedladdningar: 48
           
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 16-03-2012, 20:17
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Äntligen fått mönstret färdigt!
          Men hade jag vetat från början hur mycket jobb det blev hade jag nog hittat på något enklare, eller inget alls.
          Slutlig ytbehandling har jag inte bestämt än, men det lutar åt att jag lägger på en strykning med linolja, och sen penslar jag på vattenfast trälim.

          //T


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  kompassros.JPG ( 66.1k ) Antal nedladdningar: 43
           
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 16-03-2012, 20:26
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Vaffan skall du med vattenfast trälim på ytan? Tror du det bättrar på något? Om du stryker linolja på den så kommer du att sätta dig på rumpam vid första insteget, om du inte strör finkorning sand i oljeskiiktet. Ännu ett oljeskikt, och du har en fin ytbehandling, men du skall ju gå på steget, d.v.s slita på det? Slopa oljan och lägg på 3 lager båtlack, näst sista lagret med lite sand i/på...
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 16-03-2012, 20:59
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Tack för synpunkter!
          Jag skall ju naturligtvis inte lägga på mer linolja än att allt sugs in i trät. Så halka ser jag inte som ett problem. Däremot att oljan kanske kan göra så att ingen ytterligare ytbehandling vill fastna, utan lägger sig som ett ytskikt.

          Jo, jag har funderat på epoxy träbåtlack också. Men jag är tveksam.
          Alltså, träbåtar vrider och vränger sig i sjö. Därför är båtlack mjuk.För att inte spricka när det kränger. Det är en egenskap som jag inte behöver. Jag vill ha stryktålighet!

          Men om någon har något bättre förslag blir jag glad!

          //T
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 16-03-2012, 21:41
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Gör som du tycker. Man skall prova sig fram, tills man inser vad man borde ha gjort.
          Epoxilack är dessutom förbjudet sedan många år...

          Redigerat av Bengalow: 16-03-2012, 21:42
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 16-03-2012, 22:14
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Det här är nog det omständigaste trappbygge jag hört talas om. Köp en hög med virke och spika ihop något som fungerar vet jag.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 17-03-2012, 12:10
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Tycker du det?
          Tre reglar och en tjock skiva ovanpå, kan det bli enklare än så?

          Men motivet har varit lite jobbigt.
          Jag hade inga ideer alls på vad jag ville rista dit, men tänkte att det gärna skulle vara något med trädgårdsanknytning, nåt blommigt eller så.

          Så då åkte jag till Bauhaus och Hornbach för att titta på dörrmattor och få lite lite inspiration.
          Jag hittade inget jag gillade.

          Så googlade jag på bilder på väggbonader. Jättemånga träffar, men alla var så komplicerade och dessutom kostade det pengar att gå in och kolla. Jag ville ha något enkelt, med tydliga konturer och inga skuggningar och sånt. Lite stilistiskt sådär.

          Nånstans där kom det där med kompassrosen in. Det är ju väldigt poppis hos gör-det-självare som lägger klinker i hallen, att göra en kompassros mitt på golvet. Och där fick jag in trädgårdsanknytningen också, med rosen då.
          Tatueringar! Det är ju en branch med stort utrymme för artistiska utsvängningar!
          Jag googlade på rose tattoo. Där hittade jag äntligen vad jag sökte!
          Jag tankade ner några rosbilder jag gillade.
          Så med laptopen uppe bredvid försökte jag rita dit en ros på frihand. Det blev kattskit.
          Så då printade jag ut bilden och med papperet på mitten tryckte jag jättehårt med pennan i rosens konturer för att få ett avtryck i träet. Det blev kattskit igen. Men då kunde jag ju inte ta en annan bild utan att först slipa ner hela skivan så att avtrycket gick bort.

          Jag valde en annan, lättare ros. Det blev kattskit igen. Ny nerslipning och en ännu simplare ros.
          Nu blev det bra! Jag gick omkring i garaget och kände mig lite mallig. Ända tills jag kom på att jag hade ritat dit rosen upp och ner! Faaaaan! Suck. Ny nerslipning.
          Men nu sitter den där!

          //T
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 23-03-2012, 21:16
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Uppdatering.
          Jag har lagt på en strykning trälim på ytan och det blir jättebra! Hur transparent som helst!
          Nu väntar jag på att andra strykningen skall torka innan jag kan gå vidare.
          Fasst. Jag vet inte om ytan blir så hård precis. Kanske hade det varit bättre att följa bengalows råd med båtlack ändå…

          Och för att lägga lite ved på malcolms brasa (bokstavligen) om att mitt trappstegsbygge är omständigt vill jag berätta att jag inte har målat dit motivet, utan jag har bränt in det!
          Först försökte jag med den billiga lödkolven jag köpt på CO. Det hände ju ingenting. Den var för kall. Här krävs kraftfullare doningar!
          Så jag ryckte igång min ässja och stoppade ett gäng järnstänger i den.
          Jag tycker att det finns någon slags symbolik i att jag eldar upp den gamla trappan till motivet till den nya som skall bli.

          //T

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  trappan.jpg ( 353.12k ) Antal nedladdningar: 50
           
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 23-03-2012, 22:09
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          --- men var är själva trappan...
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-03-2012, 23:53
          Länk hit: #20


          Moderator
          Antal inlägg: 18 361
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Ytbehandlar du med trälim? Det var en ny metod
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 22-05-2024, 18:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon