Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Anlägga plantering, vad göra med gräsmattan?
          Mi70
          Inlägg 17-07-2003, 13:07
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem sedan:
          17-07-2003
          Medlem nr: 1 914



          Hej!

          Jag har en liten radhustomt, en hörntomt och jag har redan grävt bort massor av dålig gräsmatta för att anlägga rabatter och planteringar, det är tungt och jobbigt, framförallt att köra bort grästorvorna med skottkärra och dumpa i utkanten av den allmänning som alla använder som dumpningsplats! Nu funderar jag på att förvandla ett nytt stort område av tomten till plantering. Ett ca tio meter långt område utmed det staket som vetter mot en parkeringplats skulle jag vilja omvandla till ett ca 1-2 meter brett område med träd, buskar, bambu, barrväxter och några få perenner. Tanken är att bygga på höjden med träd och höga buskar, för insynsskydd och för att bli av med lite gräsmatta (som jag hatar!).

          Nu undrar jag om jag kan vara så fräck att jag låtet grästorvorna vara kvar? Dvs endast gräver upp och vänder på torvorna med gräset neråt. Där jag planterar växter gräver jag hål som vanligt och planterar i god planteringsjord av rätt slag, precis som då man planterar i gräsmattan. Mellan de träd och buskar jag planterar så hade jag tänkt försöka hitta någon bra marktäckare och kan växa på jordsidan av grästorven. Jag kommer inte att ha råd att täcka hela området med de träd och buskar jag vill ha, utan planteringen får växa fram succesivt och förtätas allt eftersom.

          Kan man omvandla gräsmatta till en plantering på det här sättet, eller är det dömt att misslyckas??? Tanken på en ny plantering är lockande, men INTE bortkörandet av grästorvor, dessutom har jag märkt att grannarna inte är så glada åt alla de lass av grästorvor jag dumpar i vår gemensamma skräphög.....
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-07-2003, 17:57
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Brukar gå bra att vända grästorven själv vände jag grästorven och lade på ett tjockt lager ny jord när jag gjorde blomrabatter som är något upphöjda. Att enbart vända vet jag inte om det fungerar, tror nog att det kan börja växa en del gräs iallafall då ifall det minsta ljus faller på gräsbitar.


          Varför inte fundera på en kompostanläggning?? Mycket av det som slängs på trädgårdstippar i bostadsområden går att göra utmärkt jord av, med mycket bättre kvalité än det man hittar i trädgårdsbutiken (där jord inte är jord utan torv som bryts ner).

          Själv odlar jag också på en pytteliten tomt, men kompostanläggning klarar jag mig inte utan och så enormt stor plats tar den inte.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 18-07-2003, 12:41
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Jag har gjort 3 misslyckade försökt att skicka 2 länkar till när jag har tagit upp samma fråga, och fått många och uttömmande svar.

          Jag fixar inte länken så jag gör så här:
          030404, under Småprat hittar du under rubriken: Gräsmatta\Bli av med.
          030630, under Träd, buskar och häckar: Död åt gräsmattan...

          Tror att du hittar en del matnyttigt där. Titta gärna på min dagsfärska skiss i mitt album, där får du en uppfattning om hur jag sliter!!

          Förra året fyllde jag 3 hela komposter, men nu vänder jag...

          - - -
          Skam den som ger sig: 4:e försöket:

          http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST&f=17&t=5818
          http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST&f=4&t=2868


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Mi70
          Inlägg 18-07-2003, 23:03
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem sedan:
          17-07-2003
          Medlem nr: 1 914



          Tack Ewa!

          Har nu kopierat alla inlägg för att läsa dem i lugn och ro, men redan nu anar jag en lösning!

          Jag har ett lite mindre område, min trädgård är verkligen mini- dock känns det ok att ta bort gräsmattan då tomten öppnar sig mot en allmänning precis bredvid - där kan ungarna springa omkring! Jag har kanske 6-10 m långt och högst 2 m brett område att ta hand om. Jag tyckte metoden med att täcka med väv lät bra, om jag förstod det rätt så täcker man bara med väven och skär sedan hål och planterar växter i hålen (som man fyller med god jord och lämpligt gödsle precis som då man planterar något i gräsmatta!). Efter x antal år är då gräsmattan borta, varpå väven kan tas bort runt alla växter man förhoppningsvis kunnat samla på sig, och vips har man jord istället för gräsmatta.....

          Jag hade tänkt mig många buskar, med effektfulla bladfärger, typ ljusgrön/lime och silver, samt bambu, gräs av olika slag samt några få väl utvalda mindre träd.

          Nu skall jag reka pris på den där väven, kanske man kan sätta igång redan nu snart!

          Tack för tipset!
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 19-07-2003, 00:28
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Här fick man ju en del bra tips inför den kommande planteringen på ca 15 m² som ska grävas fram ur gräsmattan endera dagen. Bra länkar till tidigare diskussioner som åtminstone jag missat. smile.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 06:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon