Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Växtbelysning eller "vanliga" lampor, Vad skiljer dem och hur vet man vad som funkar?
          Mattias03
          Inlägg 16-08-2016, 09:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          06-08-2016
          Medlem nr: 84 280



          Hejsan

          Är ny här på forumet men har intresserat mig för växtbelysning!
          Jag har försökt leta men hittar inte svar på mina frågor kring skillnaden mellan växtbelysning och vanlig belysning.

          Vad är skillnaden? En del växtbelysning har ju samma kelvin-antal som en vanlig lampa. På växtbelysningen brukar där ju stå att den har det fulla spektrat och hög par/ppdf men hur vet man hur bra en "vanlig" lampa har?

          Tack för all hjälp!

          Mvh,
          Mattias
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Fröken Odört
          Inlägg 17-09-2016, 07:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          Så här har jag fattat det (hävdar alltså inte att det jag skriver är 100% sant). För försådder inomhus, så måste ljuset vara 6500K för att man inte ska få gängliga och ogrenade plantor, 6500K kan man även givetvis använda till vinterförvaring osv, men eftersom de plantorna redan är uppvuxna klarar de sig med lägre K, som jag har 4000K till mina paprikaplantor vintertid. 6500K är kallvitt, 4000K närmar sig varmvitt och allt därunder är varmvitt. Råkar det nu vara så att man inte har något annat än varmvitt, så är det ju givetvis bättre än ingenting. Växtbelysningen ska dessutom ha så hög W som möjligt och den ska inte heller avge någon vidare värme (allra helst) eftersom de också får plantorna att sträcka på sig.

          Sedan finns det en massa instruktioner om vilken K som är bäst för blomning och fruktsättning, men det har jag inte ens försökt att sätta mig in i, eftersom jag bara vinterförvarar och förodlar.


          --------------------
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 20:11
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon