Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Roundup is back!
          Betty
          Inlägg 28-01-2003, 12:29
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (Hannele @ 27-01-2003, 21:19)
          nina, jag väntar med spänning på din rapport om alla kala fläckar  i din trädgård - vilket
          flera roundup-användare råkat ut för!

          Det är inte bara Round-Up som efterlämnar kala fläckar. Jag köpte för ett par år sedan en flaska Ogräs rent för att försöka bli av med ogräset på vår grusade garageuppfart. Det funkade jättebra! Passade samtidigt på att duscha ett brännässelbestånd och ett antal maskrosor i gräsmattan. De försvann på en vecka och gräset runt om åxå men gräset kom tillbaka efter ett par veckor.
          Ogräs rent är en Bröderna Nelson-produkt. Min lilla koncentratflaska innehöll 250 ml med glyfosat 120 g/lit
          Är Ogräs rent "samma sak" som Round-Up? Har aldrig provat R-U men det verkar funka på samma sätt, eller...?


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-01-2003, 12:50
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ogräs rent är ungefär samma som Roundup. Även Ogräs rent är förbjudet att sälja till konsumenter, enligt kemikalieinspektionen upphörde godkännandet 1999-12-31 så efter det datumet har det varit förbjudet att sälja medlet till konsumenter.

          Alla kemikalier vi sprutar ut i trädgården ska vara godkända av kemikalieinspektionen + klassifierade i klass 3 innan man får sälja medlet till konsumenter. Även de biologiska medlena måste vara godkända innan de får säljas.

          Enligt kemikalieinspektionen finns det fortfarande ett godkänt medel Roundup klass 3, nämligen Roundup stopp som används mot rot- och stubbskottsbildning av lövträd.

          Enligt kemikalieinspektionens hemsida så finns det fortfarande några ogräsmedel som har klass 3 som man kan använda ex. Stroller kombi, trädgårdsättika, Weibulls stoppar ogräs, Värna ogräsmedel, Green Line ogräsättika, Gräsgödsel Kombi med ogräsmedel



          Kan också tillägga att förbudet mot medlena innebar att man inte fick sälja medlena till konsumenterna, men det är faktiskt inte förbjudet för konsumenterna att använda medlena så det är helt lagligt att använda det man har hemma eller det man ex. kan köpa i andra EU länder när man är på semester.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 28-01-2003, 12:59
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-01-2003, 12:50)
          Ogräs rent är ungefär samma som Roundup. Även Ogräs rent är förbjudet att sälja till konsumenter, enligt kemikalieinspektionen upphörde godkännandet 1999-12-31 så efter det datumet har det varit förbjudet att sälja medlet till konsumenter.

          Jag köpte min flaska efter det datumet. Törs nästan sätta en slant på att det finns på hyllan fortfarande...


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 28-01-2003, 14:37
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Både Ogräs Rent och RoundUp har glyfosat som verksamt medel. Agrodan tillverkade Ogräs Rent, Monsanto tillverkar RoundUp.

          Tillståndet för Ogräs Rent togs tillbaka 1999, och RoundUp från 1 januari i år.

          När ett tillstånd gått ut får återförsäljare sälja medlet i ett år efteråt. Det redan köpta får användas av konsumenten (det är inte förbjudet att äta neurosedyn sömnmedel, använda mormors DDT-sprayflaska t ex).

          Ogräs Rent får från år 2000 slut inte säljas i handeln. Återförsäljare som gör det bryter mot en lag som klassas som brott.

          Två glyfosatbaserade bekämpningemedel för lekmän är hittills ännu godkända; RoundUp Ecoplugg och RoundUp Stop.


          --------------------
           
          Citera
          Sassa
          Inlägg 28-01-2003, 14:59
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 117



          Tack Cilla! Nu förstår jag precis hur det ligger till.
          Man får alltid så bra svar av dej.
          smile.gif
          Hälsar Sassa
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-01-2003, 15:01
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Tyvärr är det nog så att många återförsäljare inte känner till reglerna, jag tycker det är mycket dåligt om man hittar medel i trädgårdsbutiken som borde ha försvunnit för flera år sedan. De som köper in kemikalier i en trädgårdsbutik borde väl ha åtminstone lite utbildning om området.

          Jag har större förståelse om butiker som inte har trädgård som huvudrikning råkar sälja medlena något/några år för länge ex. matbutiker. Ett medel som jag inte tycker är så svårt att hitta fortfarande är Substrals plant pin (verksamt medel butoxikarboxim) enligt kemikalieinspektionen så upphörde godkännandet 2000-12-31 men jag har sett förpackningarna både i matvarubutiker och även på ÖB för bara ett par månader sedan.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 28-01-2003, 15:07
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Man bör absolut meddela försäljaren att han har olagliga medel i hyllorna. Blir det ingen reaktion är det till polisen man anmäler försäljning av olagliga medel, precis som man anmäler narkotikahandel mm.


          --------------------
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 28-01-2003, 15:21
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          CITAT (Cilla @ 28-01-2003, 14:37)
          Tillståndet för Ogräs Rent togs tillbaka 1999, och RoundUp från 1 januari i år.

          När ett tillstånd gått ut får återförsäljare sälja medlet i ett år efteråt.

          Om jag förstått dej rätt Cilla, så gör alltså inte Sassas butik fel som fortfarande säljer RU.


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 28-01-2003, 15:30
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Just det, Sassas butik har lagenlig rätt att sälja RoundUp till 31 december i år, men inte Ogräs Rent vars tillstånd gått ut för länge sedan.


          --------------------
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 28-01-2003, 15:34
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Den informationen har väl inte kommit fram i tidigare diskussioner? Då har det bara låtit att man var tvungen att inhandla RU före årsskiftet för sen var det borta ur hyllorna.


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 28-01-2003, 15:38
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag har väl aldrig pläderat för bunkring...? tongue.gif Nej sant, exakt när det skulle bli förbjudet för återförsäljare har nog inte blivit klart i diskussionerna här.
          Däremot har vissa handlare slutat att sälja det, då de vill vara i fronten och inte eftersläpet i miljödebatten.


          --------------------
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 28-01-2003, 15:46
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Undrar hur dom i butiken skulle göra om man frågade efter RU, och förklarade att dom faktiskt får sälja den i år också...


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 28-01-2003, 16:05
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 19



          Sassa, det är fler än du som går in på andra forum!
          Vem är det här som tuggar fradga? ohmy.gif


          --------------------
          user posted image
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 28-01-2003, 17:50
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Jaa, och vem av oss är det som har hjärnsläpp? huh.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Sassa
          Inlägg 28-01-2003, 18:07
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 117



          GRRRR
          Det är ju f-n att man inte skall kunna ställa en fråga om bekämpningsmedel, utan att man skall få höra att man startar gräl och man skulle inte fått prata om det här det är förbjudet, och det får man inte på det här forumet, och min fråga som jag faktiskt ville ha svar på var en (spark i häcken till gunvor) meningslös diskussion mad.gif
          Varför kan ni inte läsa innantill?
          Jag tuggar i alla fall fradga
          mad.gif
          Ok ni har rätt det går inte att snacka om det här.
          Tar tillbakaalltihop förlåtförlåt flög av kvasten
          sad.gif surar Sassa
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 28-01-2003, 18:16
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Ojojoj! wacko.gif

          Sorry, kan inte hålla tyst! Hittade detta på ett annat trädgårdsforum, under rubriken Roundup ok igen?
          "(försökte fråga på ett annat forum men folk får ju hjärnsläpp och börja tugga fradga bara man nämner ordet roundup)
          Sassa"

          Därav min fråga om vem av oss här på forumet som har hjärnsläpp, och troligen ställde Gunvor sin fråga utifrån samma citat.

          Dålig stil att sparka på andra! mad.gif

          Heja Gunvor! wub.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 28-01-2003, 18:17
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          CITAT (Sassa @ 28-01-2003, 10:29)
          Stön.
          1. det har varit x-antal diskussioner här på forumet ang huruvida roundup är ok eller ej.

          2. så har vi fått reda på att det from årskiftet är förbjudet att köpa och använda roundup om man inte har certifikat typ.

          3. årskiftet har passerat.

          4. roundup är tillbaka på hyllorna i helt vanliga butiker.

          då är det väl befogat att undra hur det kan komma sig? är det så att:

          a. det blev inte förbjudet
          b. det blev förbjudet men en ny roundupsluring har uppfunnits.

          Och då hoppades jag att någon som kan det här t ex helull som ju var passionerat intresserad av miljö etc skulle kunna veta nåt.

          Vem vill ha gräl? Ingen hoppas jag men det blir väl inga om man inte startar några. smile.gif
          Hälsar Sassa

          hmm jag håller med Sassa

          Sassa ställde ju faktiskt nya frågor med anledning av myndigheters beslut.

          Kram på dig Sassa

          Nu föreslår jag att vi avslutar här o gör en Birgitt Friggebo och tar varandra i handen o sjunger we shall over come


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Sassa
          Inlägg 28-01-2003, 18:29
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 117



          Ok!
          smile.gif Lovar att inte sparka på Gunvors häck.

          Förresten köpte jag flera flaskor Roundup och skyndade mej ut innan de kom på att de inte fick sälja det!
          Nu är det riddarrustning som gäller biggrin.gif
          Störthjälm på
          Hälsar Sassa
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 28-01-2003, 18:44
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          CITAT (Sassa @ 28-01-2003, 18:29)
          Ok!
          smile.gif Lovar att inte sparka på Gunvors häck.

          Förresten köpte jag flera flaskor Roundup och skyndade mej ut innan de kom på att de inte fick sälja det!
          Nu är det riddarrustning som gäller biggrin.gif
          Störthjälm på
          Hälsar Sassa


          Chips lär ju i dag förhindra tarmcancer
          och om man nu får i sej av det giftiga RU via vattnet
          så kan man ju ta en påse chips som "vaccin"....Eller?
          (dåligt skämt)
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-01-2003, 19:01
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Mycket förståndigt att satsa på riddarutrustning, Sassa. Själv tar jag på skyddshjälm och skyddsglasögon när jag loggar in här. Vet vet vad som kan komma ur skärmen. Lustigt att ett ogräsmedel kan röra upp såna känslor.

          Det är det som jag tycker är tråkigast, att man inte kan diskutera ett ämne utan att det går till personangrepp. Tyvärr även från min sida tidigare, men har man blivit utsatt för ideliga sparkar från olika håll sparkar man tillbaka till slut.

          Tycker också det är synd att man kan hitta rester av olika medel i dricksvatten mm men kommunerna skall inte klaga. Största förbrukarna av t.ex. Totex var nog dom själva. Har själv sett hur Gatukontorets mannar i Gbg tidigare skyfflade ut ogräsmedel på gator och torg. Aningslösa eller duperade? Vet inte men vi är klokare nu. Framför allt måste man göra en bedömning av farligheten i förhållande till annat. Radonhalten i vissa grundvatten är säkert farligare än alla bekämpningsmedel tillsammans.

          Däremot tycker jag som bekant att försäljningsförbudet för Roundup är fel. Om medlet var direkt skadligt hade det varit en sak men orsaken tycks vara att några tror att det inte kan uteslutas att medlet kan vara farligt. OBS tror! Fakta saknas. Så länge man kan köpa dödligt giftiga och bevisat cancerframkallande varor(tobak) i vanliga butiker verkar förbudet milt sagt överdrivet.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 20:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon