Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mandelträd som fått för lite vatten
          Kittykat
          Inlägg 13-04-2020, 10:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          20-05-2006
          Medlem nr: 7 731



          Hej!
          Köpte förrförra sommaren ett mandelträd som jag nu har ståendes i kruka på balkong nere i Malmö. Soligt, hyffsat skyddat läge. Har haft det ute över vintrarna, men inpackat. Förra våren/sommaren fick trädet blad, men blommade inte. I år såg bladen ut att vara på gång, men har tyvärr torkat ihop, antar att det är för att jag tyvärr inte var riktigt uppmärksam under de soliga dagar vi haft och glömde vattna. Några av grenarna ser också lite trötta ut. Ska jag bara låta det stå och se lite tråkigt ut i år, kanske beskära lite under sensommaren och hoppas att det kommer igen nästa år?
          Vore tacksam för tips!
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-04-2020, 14:32
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag antar att du nu gett trädet vatten för mandel kräver ordentlig bevattning när det börjar vegetera. Det kan ju också ha frusit trots att vi haft en mild vinter, det tål inte frost och om du inte haft en värmekälla under skyddet så blir det lika kallt där som i luften utanför.

          Inte så mycket att göra, kommer det inga blad nu under säsongen så har trädet dött.
           
          Citera
          Kittykat
          Inlägg 14-04-2020, 15:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          20-05-2006
          Medlem nr: 7 731



          För att trädet skulle återkomma med bladverk verkar det ha räckt med lite ”inpackning” över vintern, åtminstone de två vintrar som nu varit, men för blomning hade den kanske behövt bättre skydd. Ja, jag får väl prova och vattna på ett tag till och se om den vaknar igen, annars får jag väl hitta något annat tåligare. Tack för svar!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 19:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon