Full version: Stubbar från thuja
Hasse_h
Kommer ta ner ett antal ca 20-25 st, förvuxna thujaträd ca 7-8 meter höga som tagit över en del av slänten på baksidan. Detta är inga problem i sig, men stubbarna är inte att leka med. Träden sitter i grupper som verkar utgå från samma moderplanta eller så, kanske 3-5 stammar mellan 10-20 cm i diameter på samma rot, stubbarna kanske mäter mellan 40-50 cm i marknivå. Vad jag kommer ihåg från en liknande övning jag gjorde för kanske 15 år sedan så växer rötterna rakt ner i princip. Marken består av sandjord med mycket sten (markfylle)

Jag behöver inte gräva upp hela rötterna här, det skulle räcka att allt synligt ovan jord försvann.

Hur gör man enklast med detta? Funkar en stubbfräs i en 45° slänt? Vad kan en sådan kosta att hyra en dag?
Eller är spett, yxa och spade den bästa metoden?

Eventuellt kan de få sitta kvar ett par år och dö, men jag har sett förr att thuja-stubbar inte alltid dör utan får nytt liv efter ett tag... finns det kemiska metoder för att avliva dem? Eco-pluggar funkar väl bara för lövträd?
Shabbadang
Tror inte du behöver vara rädd för stubbskott. I så fall är det enkelt att bara riva av skotten så är du av med det.
Christa
Min sambo som har tagit ner några thujor säger att de har ganska ytliga rötter som är lätta att gräva bort. Grannen tog ner 2 jättestora thujor och hans kommentar var förvåning över hur litet rotsystem de hade. Han grävde lätt upp stubbarna.

Här är dock lerjord men grannens thujor växte ända inne vid väggen och där borde det ju inte vara lera.

Du kan ju provgräva. Jag brukar använda spett när jag tar upp stubbar. Om man lägger en stambit bredvid stubben så kan man använda spettet som hävstång.
Hasse_h
Tackar för svar, det får bli en omgång med spett och spade först så får vi se hur det går... g.gif
malcolm
Har du något större träd i närheten kan du skaffa ett dragblock (finns på Clas Ohlson bla.) och dra loss stubbarna sedan du grävt runt och kapat de rötter du kommit åt.
Camelian
CITAT (malcolm @ 01-07-2011, 10:25) *
Har du något större träd i närheten kan du skaffa ett dragblock (finns på Clas Ohlson bla.) och dra loss stubbarna sedan du grävt runt och kapat de rötter du kommit åt.


Jag har samma problem som trådförfattaren (fast med stubbar av krypen) och jag undrar vad ett dragblock är för något.
malcolm
[attachment=62264:BLOCK.jpeg]

Dragblock
Dragblock. 4 mm stålplåt. Dubbla kuggkransar och spärrar, 5 mm stållina och två smidda stålkrokar. Krokavstånd 0,6 - 1,7 m. CE godkänd för 1300 kg last. Utväxling 15:1. Vikt 4 kg. Endast för rullande last. Levereras i förvaringslåda av plast
bygg > förvaring/garage > lyfta/dra
Hasse_h
Ja det hade kanske gjort det lättare med ett dragblock, men har tyvärr inga större träd i närheten som kan ta den kraften...
Peztis
Nu vet jag att du tänkt ta bort träden men har du förskt att stamma upp dem?

Jag hat en tuja som är jättehög och bland det bästa jag har gjort i min trädgård var att stamma upp den! Klippte bara bort alla grenar ca en meter upp och fram kom det vackra stammar!

Bara ett litet tips...

Men om du trots allt tar bort dem så sk atujor ha väldigt ytliga rötter som redan nämts ovan och bör inte vara alltför svårt att få bort.
Att det skulle börja växa från stubbarna är inte troligt då tujor alltid behöver lite grönt kvar på kvisten för att producera nytt grönt. Mina stammar har jag aldrig behövt klippa rena igen.
malcolm
CITAT (Hasse_h @ 01-07-2011, 14:49) *
Ja det hade kanske gjort det lättare med ett dragblock, men har tyvärr inga större träd i närheten som kan ta den kraften...

Prova att dra med bilen.
Hasse_h
Nä, spara dem är inte aktuellt. Thujor är inte mina favoriter, uppstammade eller inte. Det finns andra planer för slänten. Har man 400 kvm tomt varav hus, altaner, trappor tar över hälften så finns inte plats för en thujadunge modell större.

En bil kan inte ta sig in till thuja-planteringen, skogstraktor möjligen, men då förstöra planteringar i två trädgårdar innan den är framme.

Tack för tipsen, det blir spett o spade.
Huggorm
Tre stockar eller grova plankor ställda som en pyramid över stubben, ihopfästa i överkant och med en talja. Då kan man dra stubben rakt upp. Så tog de upp stora stenar från åkrarna förr.
qaz
Såga inte av stammen vid marken utan så högt du når, då får du en bra hävstång att bryta med när du börjar gräva fram och kapa rötterna som enligt min erfarenhet är ytliga
//Göran
Huggorm
CITAT (qaz @ 01-07-2011, 21:11) *
Såga inte av stammen vid marken utan så högt du når, då får du en bra hävstång att bryta med när du börjar gräva fram och kapa rötterna som enligt min erfarenhet är ytliga
//Göran

Lika bra att inte kapa alls då, utan kasta lasso runt toppen istället och få en ännu bättre hävstång. Jag skulle tro att man kan dra omkull även en riktigt stor gran om man bara klättrade upp och band i ett rep i toppen och kopplade i bilens dragkrok. Hävstångseffekten är imponerande grejer.
TINA HILDING
CITAT (Peztis @ 01-07-2011, 19:19) *
Nu vet jag att du tänkt ta bort träden men har du förskt att stamma upp dem?

Jag hat en tuja som är jättehög och bland det bästa jag har gjort i min trädgård var att stamma upp den! Klippte bara bort alla grenar ca en meter upp och fram kom det vackra stammar!

Bara ett litet tips...

Men om du trots allt tar bort dem så sk atujor ha väldigt ytliga rötter som redan nämts ovan och bör inte vara alltför svårt att få bort.
Att det skulle börja växa från stubbarna är inte troligt då tujor alltid behöver lite grönt kvar på kvisten för att producera nytt grönt. Mina stammar har jag aldrig behövt klippa rena igen.


Hej!
Kul att läsa att du gjort som jag fårr för mig kan fungera på mina Thuijor:
Funderar på att stamma upp de för at använda som spjälor till klängväxter, trivs de ihop tro? Min thuijahäck är alldeles för bred så jag vill prova detta för att behålla insiktskyddet ändå,vid uteplatsen. Alternativet är att ta bort de helt annars men tänkte att stödet blir ju superstabilt....
malcolm
CITAT (Hasse_h @ 01-07-2011, 14:49) *
Ja det hade kanske gjort det lättare med ett dragblock, men har tyvärr inga större träd i närheten som kan ta den kraften...

Du kan ju koppla blocket till stubben bredvid och dra, har du tur blir det bara den sista i raden som du får ta bort på det jobbiga sättet med spett och spade.
Christa
CITAT (Hasse_h @ 01-07-2011, 20:07) *
Nä, spara dem är inte aktuellt. Thujor är inte mina favoriter, uppstammade eller inte. Det finns andra planer för slänten. Har man 400 kvm tomt varav hus, altaner, trappor tar över hälften så finns inte plats för en thujadunge modell större.

En bil kan inte ta sig in till thuja-planteringen, skogstraktor möjligen, men då förstöra planteringar i två trädgårdar innan den är framme.

Tack för tipsen, det blir spett o spade.


Du kan väl berätta hur det gick. Det skulle vara intressant att få veta om thujor alltid har ganska ytligt rotsystem. Vi har en ganska nära husväggen och jag har varit lite orolig för att den skall gå ner i dräneringen men min sambo säger att alla han har tagit bort har haft så grunt rotsystem så det är ingen risk.
Huggorm
Thuja är ju i det vilda ett utpräglat våtmarksträd, och har därför antagligen aldrig haft anledning att "lära" sig att skicka ner rötterna djupt.
Hasse_h
CITAT (Christa @ 04-07-2011, 16:27) *
Du kan väl berätta hur det gick. Det skulle vara intressant att få veta om thujor alltid har ganska ytligt rotsystem. Vi har en ganska nära husväggen och jag har varit lite orolig för att den skall gå ner i dräneringen men min sambo säger att alla han har tagit bort har haft så grunt rotsystem så det är ingen risk.


Jodå, jag rapporterar när jag kommit så långt. Det kommer ta några veckor till innan jag startar med detta.
Hasse_h
Ja nu är thujorna nertagna och hälften av stubbarna kvar. Kan ju säga till er som tror att thujor alltid har små ytliga rötter att det har inte mina. Eller jovisst har de små finmaskiga ytliga rötter men också kraftiga långa ytliga rötter som breder ut sig, men också flera kraftiga som går neråt, hur djupt? Ingen aning, jag hugger av dem jag kommer åt och drar sen upp stubbarna med dragblock. Det går men det är skitjobbigt. Det tar en halvdag per stubbe, typ. Den största jag fått upp hittills toppar nog på 80-100 kg och jag har ett par ännu större kvar. Den största får agera mothåll för dragblocket så när den sista ska bort lär det bli tufft.

Hur jag ska bli av med dem blir nästa problem....måste klyva dem (hur??) till släpbara delar så jag kan få upp dem uppför slänten och två trappor så jag kan köra bort dem.

Vissa dagar funderar man på varför man skaffat sig trädgård.
malcolm
Kul att det verkar funka hyfsat med dragblock i alla fall. tummenupp.gif
Huggorm
Försökt inte klyva stubbarna med motorsåg bara, det kommer gå åt en förmögenhet i kedjor. Det bästa är om man kan sätta upp något regnskydd över dem så de torkar, så kan man elda upp dem nästa år.
Hasse_h
Bara två kvar nu... de största åbäkena. Väger säkert ett par hundra kg styck.

Elda upp dem är uteslutet här, för tätt mellan trädgårdar och hus, inte ok.

Bästa vore att klyva dem till hanterbara bitar. Funderar på borrhammare och huggmejsel? Kanske perforera dem först med 10 mm borrhål i klyvsnittet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon