netpak
Nu när det börjar bli vår så funderar jag på att öka min kryddträdgård. i nuläget har jag

Gräslök
Persilja
Citronmeliss
Johannesört
malört
lavendel

Har även haft andra örter men dom har inte överlevt vintern.

Jag söker fleråriga örter som klarar av att stå soligt och ganska blåsigt i Zon I

Mollis
Jag kom att tänka på Fransk dragon och Salvia, dragonen passar utmärkt att torka och salvian blommar jättevackert om den trivs.
Eva i Västerås
Timjan och oregano måste man väl ha? Dom är ju hur tåliga som helst.
Backtimjan och citrontimjan är ännu tåligare, och har lite annorlunda smak jämfört med kryddtimjan. Dom blommar också vackert.
Om du kan fixa lite vindskydd så kan ju rosmarin klara sig i zon 1. Blir den 2 år eller äldre blommar den vackert.
merlin68
Björnrot (smaken ligger mellan dill och persilja) och pimpinell som smakar gurka smile.gif
josohl
Vitlök...

Jag pillar ner några klyftor sent varje höst och sen använder jag vitlöken färsk under vår och försommar (hels stjälken, ser då ut som salladslök ungefär, och ger en fantastiskt fin och mild vitlökssmak i sallader). De man inte drar upp under vår och försommar kan man skörda som egna vitlökar i augusti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon