fiffigafrun
Fortsätter bombardera med växthusfrågor. Lägger jag alla mina funderingar i samma inlägg får jag inga svar tror jag... rolleyes.gif

Har tänkt ha upphöjda odlingsbäddar efter långsidorna (ej uppvärmda mer än av solen). Dra in el o vatten (exakt hur vet jag ej). Ev Hydromat som automatisk bevattning + en spiralslang för manuell bevattning. Ett planteringsbord av något slag o förstås en stol att sitta o njuta på...

Men hyllor o sånt? Är de där fula o trista trådhyllorna bäst? I mitt fina växthus från Florum vet jag nästan inte om de platsar. unsure.gif
Har tänkt använda Willabs underbevattningsbrickor vid förkultivering och då är ju trådhyllornas "genomskinlighet" inte så stor vits med.

Har ju en fin vattentunna att ha därinne också men det tar ju plats också... Men är det mest för att få bra luftfuktighet eller vad? Blir det inte enormt fuktigt därinne ändå på sommaren i alla fall?

Vill ha ALLAs bästa tips på bra o praktiska tillbehör som helst ej är så dyra då förstås... tongue.gif

/Karin
kerstin z5-6
Fukt i Växthuset är en ynnest vid norrlandskusten med vårt knastertorra klimat -Vid extrema regnsommrar kanske -Står växthuset i sol , lär du även behöva bevattna/bespruta golvet för att öka den i juli
vatten tunnan ger lite fukt men tar stor plats

Hyllsystem - bra om de är flexibla dvs kan tas bort -ska du ha täta brickor spelar ju trådgallret ingen roll
De är dock lätta att fälla ner , o plocka ur , men kanske det blir snyggare med trä hos dej
Ingrid på Västkusten
Vi har trådhyllor i vårt och de är alltid så smockfulla så det syns inte att det är trådhyllor! Mycket av våra underbevattnignsbrickor är inte Willab standard utan snygga galvade som jag tror skulle passa mkt bra i Ditt Florum(Ikea har några varianter om Du inte kan fynda annan stans). Hylla på golvet kör vi med Elfahylla bl a men det är kanske inte fullt så godkänt i ett Florum heller men ack så praktiskt!

Bordet vi använder är träbockar a la Ikea och så en träskiva på det. Enkelt, och inte så dyrt.

Tunnan hade jag stält utanför och dratt in vatten via slang istället p g a platsen.

Hälsar Ingrid
Tesa
Vattentunna i växthuset är jättebra som temperaturutjämnare...och man har alltid vatten till hands med rätt temperatur att vattna med...hade jag bara plats och en snygg tunna så skulle jag absolut ha en i växthuset..

Har snickrat till bockar och så har jag ett gammalt sofflock uppepå som planteringsbord..(ett tag hade jag en badkarssida..inte vackert men funktionellt) som jag bär ut och ställer utanför när värmen kommer....tidigare hade jag hyllor, typ lagerhyllor som jag också bar ut men nu har jag bara plankor liggande över odlingslådorna som jag ställer champinjonbackar på längs väggarna...
MRLINDELL
Bockar finns färdiga på t ex Bauhaus för 49 sek/st. Materialet till egna kostar minst lika mycket.
Tesa
CITAT (MRLINDELL @ 12-05-2004, 22:24)
Bockar finns färdiga på t ex Bauhaus för 49 sek/st. Materialet till egna kostar minst lika mycket.

....inte när man har virke liggande, sågat av träd från egna skogen.... rolleyes.gif
MRLINDELL
Bauhaus bockar tar inte upp halva växthuset tongue.gif
åsgård
Tjenis Karin
Ledsen för svar på mail men det kommer inom kort.

Jag har fortfarande ett provisorium av bänkar i mitt Florum, två stycken där det står massor med tomater, 15 olika sorter flera med fina blommor på nu.
Sedan finns massor med pelargontelningar m.m. allt tar ju sin plats på bänkar etc. Det blir i alla fall för mycket med två bord så jag skaffar ett separat planteringsställ istället. Eftersom jag kör med krukor 20 liters för tomater och meloner så tar det stor plats.
Tittade i kataloger och hittade i Classicum 14 cm djupa odlingsrännor att fästa ovanför borden så jag har beställt dessa runt om, inkluderar konsoller i alu, men jag är inte alls säker att jag vill använda dessa konsoller utan går nog i för trä istället. Hyllorna är ju täta så man kan lägga en underbevattningsmatta i varje sådan. På så vis så sprider jag ut alla småkrukor.Det är rännorna till Serralux jag köpt. Så är det ju enkelt att lyfta bort dom senare.
Sedan kan jag bara konstatera att min fläkt som jag köpt tidigare oxå från Classicum fungerar perfekt och verkligen sprider luften runt i huset. Har inga problem med att man måste köpa till extra termostater för att få det att fungera temperaturmässigt
Skriver Kenneth
Tesa
CITAT (MRLINDELL @ 13-05-2004, 14:05)
Bauhaus bockar tar inte upp halva växthuset tongue.gif

..vad menar du med detta huh.gif mina bockar är faktiskt riktigt "smäckra"-snickrade av "entumtvå" eller nåt sånt, ..faktiskt.... sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon