Full version: Flytta stora träd
AnnaQ
Jag har en trädgård med alltför få träd. Som tur är har jag också en bit skog, så jag funderar på att flytta in ett par träd till trädgården.

Jag har hört talas om att man kan flytta stora träd genom att gräva ett dike runt nu på hösten och sedan lyfta träd + stor jordklump med grävmaskin i vinter, när det har blivit tjäle i marken. Har någon på forumet erfarenhet av detta?

Jag tänkte flytta en lönn, men har också fått syn på en fantastiskt fin ek, cirka 3 meter hög. Är det dumt att försöka flytta en så stor ek? Jag kan inte så mycket om ekars rotsystem. Jag vill väldigt gärna ha den i trädgården, men det vore ju väldigt synd om jag tog livet av den i processen.

Råd mottages gärna.
Susanne i Linköping
Gräver du dike runt trädet nu blir det nog för tidigt att flytta trädet redan i vinter. I somras hörde jag ett program om detta på radion, så vitt jag fattade var det så här:

Gräva ett dike runt gör man för att rotbeskära, dvs minska in rotsystemet till någorlunda flyttbar storlek. Alla rötter kapas inte så de som går nedåt kan fortfarande försörja trädet med vatten och näring. De kapade rötterna skjuter nya rötter för att kompensera för de man kapat, rotsystemet får då flera rotändar närmare stammen. Efter en viss tid (minns inte hur länge) tar man upp hela trädet. Eftersom rotsystemet nu blivit ganska tätt klarar sig trädet trots att jordklumpen är förhållandevis liten. Tar man upp trädet innan nya rötter hunnit bildas finns alltför få fina sugrötter (eller vad de kallas) för att de ska räcka till.

Säger en icke-trädexpert. rolleyes.gif
KURT
Radioprogrammet i fråga var nog Odla med P1 den 11/7 . Då rotbeskar de i Juli och flyttade trädet på våren, innan tjälen gått ur marken.
Big Gardener
Cilla m.fl. har skrivit bra inlägg om en lönnflytt här. Lönnen har ett ytligt rotsystem och det kan därför vara en mycket god idé att förebereda flytten på sommaren med rotbeskärningsdike. Att sen ta en grävskopa och slå hål på tjälen fungerar bra. Men man måste vara varsam med grävskopan och gärna linda in stammen i något skyddande material för att inte riskera stamskador.

När det gäller flytt av stora, vilda ekar har jag sett mindre lyckade försök. Eken kan vara ett svåretablerat träd eftersom den är beroende av mycorizzasvampar som den lever i mutualism (symbios) med. Dessutom har eken i vilt tillstånd ett relativt djupgående rotsystem, ofta pålrot och en låg andel finrötter. Därför är eken mycket beroende av regelbunden etableringsbevattning under säsongen efter en flytt.
AnnaQ
Tack för tipsen!
Cilla
Jag har sett många försök av att flytta skogsek från skogen och de har misslyckats. Min slutsats har blivit att ska man plantera större ek måste de vara containerodlade. Annars får man flytta mindre ekar från skogen, och med mindre menar jag sådana med en stamdiameter på max 2 cm.

Lönnar kan som Birger skriver gå bättre, och beskrivningen osm Susanne gjorde är bra. Tillägg att det som nybildas efter dikesgrävningen är finrötter, dvs sådana som tar upp näring till trädet. Och att dessa kommer närmre stammen så att rotklumpen blir i hanterbart skick, åtminstone med maskin.

Höjd eller kronvolym på träd är inte det enda sättet att avgöra om trädet kan överleva en flytt. Stamdiametern säger ofta mer, liksom - inte minst - att man har kollat i vilken mark lönnen står i. Är det stenig, tunn skogsjord är det mycket svårt, är det mull i markerna lättare. I en mullhaltig jord kan man göra skarpa snitt på rötterna som gör att det nybildas finrötter, medan det i en stenig/morän mark blir mest rotmos och ingen nybildning alls. I en stenig mark finns också de näringsupptagande rötterna långt ifrån stammen och de nya snitten man lägger blir i alltför grova rötter.

Köpta stora träd har stor chans att klara sig på ett nytt ställe medan hämtade skogsvuxna träd har så små chanser trots rätt mycket jobb att det går snabbare att få upp en köpt, mindre planta av samma art. Ett annat alternativ är om man får gräva upp något av stadens träd, som ofta har litet skraltigt rotsystem. Om din närmaste stad har en lönn som är i dålig kondition kan du fråga parkchefen om du inte kan få köpa den. När den kommer i trädgårdsjord kan den från halvt förtvinad få enorm skjuts.
Cilla
Kan lägga till en sak ytterligare: Anledningen att man inte vanigtvis planterar ek som stadsträd, dvs i gatumiljöer, är inte enbart för trädens bredd. Det är också för att de inte tål att få rötterna omstökade vid uppgrävningar av gatumiljöer som då och då görs för avlopp, ledningar mm. Samma orsaker som att de inte så lätt vill flytta från skogen - de gillar inte rotstök.
askur
Flyttade en ek (på vinst och förlust) som var drygt 2 meter hög för ca 5 år sedan. "Misskötte" den dock genom att inte vattna och gödsla den efter plantering. Trots det har den överlevt - fast den har haft en dålig tillväxt. Jag tror dock att det hjälpte avsevärt genom att jag ansträngde mig hårt för att få med så mycket som möjligt av rotssystemet. Vill minnas att jag grävde ner till ett djup av drygt 1 meter (men fick ändå hugga av relativt grova rötter). Så nog går det att flytta lite större ekplantor om man gräver brett men också djupt, plus att vattna/näringsbevattna efteråt. Frågan är om det är värt besväret - skulle tippa att det är effektivare att plantera en mindre planta som man sköter om (underförstått vattnar/gödslar) så att den växer snabbt. Eller varför inte så ett ollon!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon