Ingrid på Västkusten
Hallon,

Påskens alla bestyr - vi har även hämtat äppelträden - fick ju vänta två å r- tre på ett :-( men nu är de här - Cox Orange - Bramley samt Gul Richard på svagväxande underlag.
Yipeee!
Men - jag fick ju en chock - de var ju så SMÅ! Och inga sidorgrenar - de är mera som spön, Gul Richard är äldst nästan tre år och har fruktsporrar.

Mina frågor är:-)

Jag planterar dem nu (inom två veckor) skall jag korta ner dem till 70 cm som många böcker rekommenderar ( fast i Mars)?

Jag vill stimulera grenbildning och ämnar odla dem två dimensionellt som spindelträd typ - d v s grenar nerifrån stammen och upp. Är lycklig ägare till Nya Beskärningsboken fast den har gjort mig förvirrad till en del.

Eller skall jag plantera dem och hoppas att de bildar grenar av sig självt till nästa år?

Eller skall jag göra ett snitt ovanför lovande knoppar?

Gul Richards fruktsporrar ser ju lovande ut - ähum - om jag toppar honom vad händer med dessa sporrar?


Tacksam för goda råd. Gul R är den enda med sporrar, de andra är spön med knoppar ca en meter höga. Fast lite gamla spön då - över ett år gamla.


Tacksam för svar!

Glada hälsningar ifrån Ingrid blivande fruktodlare!
Cilla
HejIngrid,
Jag försöker förstå vad du vill åstadkomma. Spindelträd är för mig tredimensionella, men du kanske menar spaljé på friland?

I vilket fall som helst - god etablering och sidogrenbildning borde vara högsta prioritet antar jag. Jag antar också att du fått dem i kruka och att de inte är barrotade.

Normalt bildar äppelträd spö första året och sidogrenar andra året. Jag brukar aldrig beskära dem när de är spö utan först när de stått en växtsäsong i jorden bildat sidogrenar. Beskär man den unga toppen blir den ivrigare att sticka rätt upp. Jag tror också det är bra att ha den enda toppknopp man har i trädet innan man kortar in - i toppknopparna finns en massa ämnen som stimulerar tillväxt och god rotetaberingsförmåga.

Om jag vore du skulle jag alltså ägna tiden åt god plantering och lita på att dessa spön som de flesta andra ger mig sidogrenar alldeles själva. Nästa vår kan du bölrja styra det du fått, och om sidogrenar kommit på tokställen finns det ytterligare tid att genom halvmånesnitt stimulera nya (se beskärningsboken, tror att det står där). På ett spö är det för tidigt att göra.
Ingrid på Västkusten
Hallojsan Cilla,

Ja visst har jag många ideer :-) hade tänkt mig att odla som det visas på en bild i just nya Beskärningsboken - alltså inte ett 'klassiskt' utformat spaljeträd (med det menar jag alltså den strikta formen) utan som ett spindelträd (beskärs så den ser ut som en julgran istället) och så 'platt' :-)
ruskigt dåliga beskrivningar!


Och tack för råden - som supernervös ny trädägare (tänk vilken väntetid det är på sådana träd ) vill jag ju göra rätt på en gång! Kommer att plantera dem och itne göra ett 'barr' i år utom att vakta med vattenkanna - de är i krukor de stackarna.


Hur nära tror Du jag törs plantera dem? Tänkte ha dem på lång rad som en inramning till min nya köksträdgård - i nya beskärningsboken ser jag att de använder ett avstånd på två meter mellan när man odlar dem så - är det realistiskt?
Det skall vara M27 de är ympade på.
När jag hämtade så sade plantskoleägaren - och detta sjönk in först långt senare att Cox Orange kommer att växa kompakt, Gul Richard komemr att slänga ut långa skott och Bramley kommer att vara nånstans mittemellan..... och givetvis tror ju jag då att detta innebär någopt även för avstånder jag bör ge dem.

Tack på förhand Cilla! Kan man gå kurs hos Dig?

Hälsar Ingrid
Cilla
Aha, jag tror jag förstår. Det är inte riktigt spindelträd utan mer en fri solfjädersform på friland du menar. Platt julgran alltså.

Jag har inte mycket erfarenhet av hur stora de blir på M27, men om du ska ha dem tvådimensionella tycker jag det låter som torftigt med endast en meter grenar åt vardera hållet från stammen (som det blir om du planterar dem med stammar 2 m från varandra). Spindelträd växer ju åt alla håll, men dina ska bara växa åt två håll och då kan de väl få ge den frukt de kan på de grenar de får behålla?

Jag kan ge mig den på att om tre år när du står där och ska klippa bort mer än 50% av alla fruktanlag så kommer det kännas lite svårt.

Du kan säkert få 2 meter långa och hållbara sidogrenar på dina träd, dvs varje träd blir totalt 4 meter brett, med stammarna 4 meter från varandra. När sidogrenarna når varandra kan du ympa ihop dem för att få bättre stabilitet. Visserligen ympar man också samman ev sjukdomar (Cox är känsligt för kräfta t ex), men om du i övrigt har en frisk trädgård och detta är bra material så är det bärt det.

Ju mer du låter dem växa ut på sidorna desto lättare blir det för dig att hålla dem i så många grenvåningar du vill, dvs på höjden. De vill visserligen växa uppåt och särskilt i början och sedan alltid på ung ved, men dessa kan du så småningom böja ned med tältpinnar och snöre.

Alla sorter växer olika, men du kommer att lära känna dem och dessutom kunna styra dem en hel del. Blöir säkert en tillgång och inte problem när du om några (få!) år har dem som inramning i köksträdgården. Lägg skarpa snitt strax utanför grenkragarna med en bra (dyr) sekatör och låt det att hitta grenkragar, vrida sekatören rätt mm få ta tid. Med bra snitt förlåter träden dig lite missar här och var i valet av knipsad gren och knopp.

Jag håller med om att man inte känner sig beskärningskunnig efter att ha läst Beskärningsboken. Själv har jag haft hjälp av trädanatomi (hoppa inte över det lilla om detta som står i Beskärningsboken, det är det som gör att du kan tänka själv sedan när oväntade situationer uppstår) och av att gå med arborister för att se hur de tänker och tolkar träden.

Man kan gå lärling med mig - men med dig utbyter jag gärna äpple- mot citruskunskaper!
Cilla
Jo, just det - en kommentar till om Beskärningsboken. Den är den bästa lättlästa vi har i Sverige (i alla andra jag sett finns en massa fel och urgamla mytiska fakta!) - men den lockar liksom många andra till att tänka för lite på själva snitten.

Man måste lägga snitten rätt för att lyckas med en beskärning - och det tar tid att lära sig både i teorin och i praktiken. Låt det ta tid att knipsa!

Låt det kosta också. Att lägga ned 300 kronor på ett träd och sedan sköta det med en 150-kronorssekatör år efter år är ingen bra ekonomi. Bra handsekatörer kostar 400-700 kronor (den som hittar en bra billigare får gärna höra av sig!).

Så länge man inte kapar grova grenar eller skär bort all ung ved så förlåter trädet att man tar en och annan gren för mycket eller för lite - så länge man lägger bra snitt.

Här är några exempel på snitt
http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm
Ingrid på Västkusten
Åhh nu är jag LYCKLIG!

Ringde min plantskolist som gjort träden och det går alldeles utmärkt att sätta dem på 2 meters avstånd. Tydlign är ett av träden ympat på M26 och de andra på mer svagväxande än så. Det var tre¨år sedan - därför lite svårt att komma ihåg det skrattade han.

Häckavstånd för M26 är 3 meter Cilla - jag har pratat med en som har en häck som är 15 år gammel :-)
och i mitt fall med två träd som är ännu mer svagväxande kan jag sätta dem på mindre än två t o m om jag vill.
Lycklig!

Hälsar Ingrid

PS Tack igen för massa goda råd - alltid tryggt att höra det 'på riktigt' för beskärningsboken kan göra en knäsvag av osäkerhet. Har investerat i en Felco också :-D
Cilla
Hej Ingrid,

Bra att veta - 3 meter för häck på M26:an.

Med lepagehäckar kan man ästta dem ännu tätare - en meter. Men då bygger man upp på ett helt annat sätt också.

det låter dock konstigt att träd som inte blivit mer än spön vuxit så i tre år! Kanske misslyckades första ympen och de är omympade. SÅ långsamväxande trodde jag inte de kunde vara!

Lycka till!!!
Ingrid på Västkusten
Jomen jag är klart orolig jag med med sådana småttingar. Undras om de ger mer än ett äpple :-))
Lovar att rapportera---det här är nytt och okänt för mig :-) de skall hamna i världens solplätt i god jord - absolut bästa stället :-))

Lepage-häckar är fina saker. Om två år är det nog dags för mina step-overs- tänk vilket framförhållning man måste ha!

Hälsar Ingrid

PS Fast jag är lycklig över att de är små (spön - fast grova) - för mitt ändamål - inramning av ny köksträdgård är de perfekta! (I hope brasklapparnas mästarinna har talat!!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon