Bessie
Jag tycker om att använda färska pepparfrukter i mat, men det slutar med att det brinner under naglarna på ett väldigt obehagligt sätt under resten av dagen, och det är inte alltid man får tag i riktigt bra chile. Så nu har jag experimenterat fram en kryddpasta inspirerad av nordafrikansk harissa (fast som senare framkommer ska man inte bjuda rättroende muslimer på det här) som man kan ha i frysen och gräva fram en tesked av när man blir sugen på smak av färsk chile. I lagoma mängder fungerar den t.o.m. bra på smörgås.

Tycks hålla sig bra, så man kan göra ordentligt av den på en gång. Kräver matberedare med skarp kniv (eller mixer, men det har jag inte. Har försökt med stavmixer, men det gick inte alls.)

6 pepparfrukter, gröna eller röda efter smak. Styrkan bestämmer man själv, mina var ganska milda. Ska blanda litet nästa gång.
6 stora knubbiga vitlöksklyftor
1 tsk grovt salt
1 msk spiskummin
1 msk korianderfrö
1/2 dl olivolja, kanske något mer
Ett par matskedar vodka eller renat

Rensa pepparfrukterna och skär dem och vitlöksklyftorna i stora bitar. Montera kniven i matberedaren, starta den och släpp ner hacket genom matarröret så fastnar inte bitarna och åker karusell på knivbladet. När det hela inte blir mer finhackat tillsätter man oljan i en fin stråle (man kan få köra ganska länge tills allt är finhackat.) Krossa salt, spiskummin och koriander i en mortel (hela kryddor blir lättare finmalda om man mortlar grovt salt på samma gång) och blanda ner i kryddpastan. Tillsätt sedan vad som verkar vara en rimlig mängd alkohol -- den ska inte kännas av, det är bara meningen att det ska vara så mycket att pastan inte fryser till en enda klump utan förblir grynig i frysen så man slipper bryta av skeden. När den kokas försvinner alkoholen hur som helst, och jag kan hur som helst inte tänka mig att någon skulle klara av att äta sig berusad på den här anrättningen. Man kan förstås också lämna bort det här momentet och ha pastan i kylskåpet. Packa i små burkar (barnmatsburkar är perfekt), lock på och in i frysen.
Susanna
Tack!!!!!!!!

Detta recept sparas! Har länge letat efter något liknande eftersom jag alltid får en stor chiliskörd vid ett och samma tillfälle.
Ingrid på Västkusten
Chili bakom naglarna?

Jag satsade på en otroligt bra sax för de rätter som skall ha lite större boitar ( iofs är det en tålamodsfråga). Klipper sönder chilin istället.

Sedan finns det ytterligare en 'bra grej' för att bibehålla färsk chili och det är att köpa en burk med ganska så flytande honung. Töm över hälften i en annan burk, addera chili och se till att honungen täcker. Honungen är konserverande och jag ahr haft i två år i kylskåpet. Färksast smakar chilisarna de första sex månaderna sedan smakar de mer och mer av honung som ifos är himla gott det med ;-)

Och honugen är mums filibbabba den med i matlaging och vid förkylning ;-)
KURT
Bara ett par kommentarer.

Om man rostar vitlöken så får den en mildare och bättre smak, man kan då också ta betydligt mera vitlök.

Precis som paprika så kan också chilifrukter rostas i ugnen och sedan skalas, dels slipper man skalet och smaken blir också bättre. Fungerar väl främst för större chilifrukter.
Gurkan
Jag håller med KURT om att både paprika och chili får en fantastisk smak då den rostas men som sagt det bör nog vara lite större och framförallt tjockväggiga sorter.

Så, om ni orkar, prova att rosta chilin och flå av skinnet.

Man kan också göra chilipasta med vinäger som konservering, håller sig iaf. nån månad i kylen.

Ju starkare chili desto längre håller den sig ? Stämmer det ? Är capsaicinet konserverande ?

Bessies harissainspirerade recept tycker jag låter gott, har ändå spiskummin i maten i tid och otid.
Ingrid på Västkusten
När vi tillverkar chilisås brukar vi försöka få bort så mkt 'vatten' ur chilisarna när vi kokar/steker dem. I kylskåp med olja som täcker håller de minst ett år.

Vinägervarianter har hitintills gått åt fortare än det så de görs i mindre mängder än stapelvarechilisåsen hemmavid.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon