Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
mieb
Jag längtar efter en inspirationstråd för oss balkongägare. Det måste ju krylla av en massa fantastiska balkonger och balkongtips. Så visa bilder på din balkong, berätta vad du är extra nöjd med och dela med dig av dina bästa balkongtips och idéer. Eller läs och bli inspirerad.

Jag börjar: Lite av en slump så började jag att ta in mossa och natur på min balkong. Från början var det meningen att mossan bara skulle täcka jorden i en kruka men antalet mosskrukor har växt till flera stycken och nu har jag ett riktigt litet woodland på balkongen. Det är väldigt nytt så det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig. Jag kan verkligen rekommendera det eftersom det är både roligt och helt gratis.

Om jag ska rekommendera någon växt som jag har på balkongen så får det bli min fina Alyssum i rosa-violett-vita nyanser, den är så läcker. Jag kan också rekommendera vindspel i bambu, för det är ett sådant mysigt kluckande ljud i dem, meditativt och avkopplande (om det inte blåser halv storm).

Är det någon här som har gjort en liten fontän att ha på balkongen, så skulle jag bli jätteglad över tips och bild om det. Det blir nog mitt nästa balkongprojekt! smile.gif

En bild på min balkong. Läs mer i bloggen om ni vill! Mies balkong

Kee
Mycket trevligt initiativ!

Mitt bidrag till tråden blir nog mer av det ätliga slaget. Jag tycker förvisso blommor är fina och bra att komplettera andra växter med, men närmast hjärtat när det gäller balkongodling ligger nog de ätliga grödorna. Jag har väl kommit fram till att det ätliga som går att odla i den ringa jordmängd en balkonglåda utgör, är kryddor. I de olika lådorna har jag dill, basilika, oregano och timjan varvat med penséer och violer. Av en vän fick jag en paprikaplanta och en tobaksplanta. Iom att jag samplantarede dessa och tobaken fullkomligt tog över, så har paprikan inte vuxit sig så stor ännu, men har äntligen fått en egen kruka åtminstone. Annars är det mina cayennepepparplantor som visat på mest livskraft tillsammans med sockerärten. Av frösådden av cayennen fick jag säkert en tjugotal plantor som jag nu skänker bort till höger och vänster, hade aldrig trott att så många skulle klara sig! De mest praktfulla exemplaren behålelr jag själv och några har börjat bära frukt! Sockerärten är riktigt kul! Växer så det knakar och har snart tagit över den enorma terracotta som jag trodde skulle bli svår att fylla. Även här har princip alla frön tagit sig och jag har nu en grön vägg av växter på balkongen, detta är då främst sockerärten och passion som bidrar med. Dessa två får klättra på en bambuspaljé och är nu helt täckt av grönska. Jag fotsätter att "binda upp" passion kors och tvärs för att det ska bli ytterligare tätare, denna har nu dessutom börjat blomma riktigt rikligt, knopparna avlöser varandra!

Som komplement till detta har jag sedan en tomat och en kapkrusbär. Båda två blommar villigt och kapkrusbäret har börjat sätta frukt, även om det troligtvis är långt kvar tills de mognar. Kapkrusbäret är köpt som miniplanta, men utöver det har jag ett gäng små groddar ifrån kärnor från en köpt physalis, som nu står och växer till sig i små plastkrukor. Lite synd är det att dessa växter tar så stor plats för nu har jag knappt något utryme kvar på balkonen längre! Men det är så kul att odla och nästa år ska jag göra det ännu bättre. Jag tänker främst förbättra kvoten jordmån/utrymmesåtgång genom en större trälår mot väggen som man kan samplantera olika grödor i. Jag har även lärt mig mycket när det gäller olika arters groningstider och växtsätt, detta kommer även att underlätta nästa år när jag ska förbereda för en ny balkongsäsong. Men jag ska inte sticka under stol med att jag trots mina tankar på förbättring är helnöjd, total nybörjare som jag är!

Nu har jag inga bra bilder och kameran hittar jag inte, så jag får väl komplettera med bilder efteråt om någon är nyfiken.

Här kommer dock en jämförelse. Jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna, men det är svårt att fånga allt på ett övergripande sätt.
Balkongen den 4 juni:


Balkongen den 26 juni:
frågvis
Hej. vad roligt att få se några kort på olika balkongers innehåll.
Tycker om att läsa olika inlägg och titta i album. Man får väldigt många tips och råd den vägen.

Har själv haft blommor på balkongen i flera år, men aldrig så många som nu.
Det är sista åren som jag bara vill ha mer och mer.
Tyvärr flyttade vi för några år sen. Gamla lägenheten hade en balkong som var ca 8x3 m. idag är den ca 3x2m, så det är lite skillnad.
Så ni kanske förstår att jag saknar den.

Blommorna jag har är mest sommarblommor. Har även några pereena växter, bla liten kärleksört, campanula, fläcklungört, penningblad, nejlika. Dessutom har jag kapkrusbär och humle.

Den här kombinationen har jag på varje sida av balkongen.
[attachment=20567:Blommor_018.jpg]

Här är mina pereena växter
[attachment=20569:Blommor_017.jpg]


Britta zon 2-3
mieb
Vad trevligt med lite respons! smile.gif

Kee: Sockerärter som är så gott! När jag var barn så hade vi det och vi sprang alltid till landet för att plocka och tugga i oss. Det var väldigt vad det växer och prunkar på din balkong! Jag tänkte på att det måste vara ganska grönt och fint inifrån när du har satt spaljen framför fönstret.

frågvis: 8x3 m är ingen balkong, det är ju en mindre trädgård!!! Jag förstår verkligen att du saknar den, men den du har nu är ju inte jätteliten heller faktiskt.
Snygga blomsterarrangemang du har! Den röda tobaken är alltid lika snygg och framhäver det gröna så fint!
Kee
mieb: Det är grönt på insidan av fönstret också, så jag ser inte så mycket av det gröna på utsidan inifrån, men visst, jag skulle inte ha ngt emot att kanske utöka spaljén lite. Har tankar kring några ståltrådar upp till balkongen ovanför så att passion kan få klättra ändå upp. Problemet blir nog att fästa dem men det går nog att lösa, jag har bra relation med grannen ovan.

Vore kul med lite fler balkongodlares inflikningar i denna tråd, kom igen var inte blyga!
Rihane

Min balkong är en stor test av vad som är möjligt att odla. Den är milt sagt överbelamrat av en salig blandning av växter.
Tanken är väl att ha standardväxter i lila som jag sällan tröttnar på och sedan variera med sommarblommor hej vilt.

[attachment=20619:blkcolla...n3c_copy.png]

Flamvial, penséer, blodlönn, rosenskära, hängpetunia, blad från akleja och funkia är vad som syns bäst just nu på dom bilderna.

Vill inte påstå att jag lyckats mer än med "hej vilt" men jag lär mig fortfarande och har mest kul yahoo.gif

Hade tänkt ta med lite fler bilder men det vill visst bara ladda upp en bild per inlägg.

mieb
Jaha, här har det ju inte hänt så mycket sedan sist! Men det är ju semestertider... wink.gif

Rihane: Kul att se bekantingar här! Din balkong är ju inte någon balkong egentligen, utan en hel liten trädgård i microformat.
När jag har läst din blogg och sett dina härliga bilder så har jag blivit inspirerad till att ha gammaldags trädgårdsväxter som löjtnantshjärtan och malvor och att driva upp egna plantor. Så det ska jag göra nästa år! yes.gif

När det gäller balkongfontän så får jag inspirera mig själv dårå, eftersom jag hittade en sida med fina fontänskulpturer och annat.

Om jag hade haft en trädgård så skulle den här herrn smugit omkring där helt klart. Men med sina 94 cm är han lite för stor för min balkong. Men fin är han!


Den här är ju också aningen för stor...


Det får nog bli en sådan här liten krabat i en hink eller balja:


Kolla mer här om ni vill
LadyG
Bilderna är från tidigt i juni, nu har allt kommit en bra bit längre men jag har inte hunit plåta än.


Ena hörnet, där min syrén, monster-pelargonen, schersminen och lönnen står.


Dvärgsyrén doftar underbart medan den blommar.


Jag tror den heter mirakelblomster eller något liknande.


Julens hyacinter bestämde sig för att blomma om. Tack för det, det doftar underbart!


Blomman för dagen klättrar väldigt snabbt, men än blommar den inte.


Lite grönska på balkonggolvet behövs också.

Bredvid står små pelargoner, man ser lite av dem men jag ska se om jag inte kan få med dem på bild en dag också, nu när de blommar.
Cactus
Här kommer några färska bilder från min balkong i Skåne.

[attachment=21078:IMG_0003_b.JPG][attachment=21079:IMG_0001_b.JPG]
[attachment=21080:IMG_0202.JPG]

Nytt för i år är miniatyrrosorna och klematisen i hörnet ("Königskind"). Jag har det rätt blåsigt, så vis av erfarenhet har jag mest sega växter som inte bryts så lätt i balkonglådorna som hänger på räcket.

Runt pelarna, som är en del av balkongkonstruktionen, har jag byggt en bur av spaljénät i plast. Klockrankan växer mycket villigt och brukar blomma fram tills frosten tar den. Två år i rad har jag haft blomning ända in i december.

[attachment=21081:IMG_0006_2b.jpg]
mieb
LadyG: Tänk att du har både syren och schersmin på balkongen, det är ju otroligt! Jag har nästan bestämt mig för att jag ska ha dvärgsyren nästa år, fast nu vill jag ju ha en schersmin också för de doftar så ljuvligt. Men jag misstänker att jag inte får plats. Jag har aldrig sett någon dvärgsyren i verkligheten utan bara på bild, doftar den som en vanlig syren?

Cactus: Mmm, älskar din skånska balkong! En hel liten rosenrabatt på pallar och de grönskande pelarna är ju superfina. Såg att du har satt nät i taket för att de ska klättra vidare, det kanske var ett tips för Kee och hans passionsblomma.

Jag blev väldigt inspirerad av den fina runda spaljén som du har till klematisen. Jag har funderat mycket på hur och var jag ska fästa upp min kaprifol när den börjar växa ordentligt, men nu är det problemet löst för en sådan spaljé vill jag ha till den. Så tack för det tipset!

Såja nu börjar det ta sig här. Jag visste väl att det skulle finnas massor med fantastiska balkonger här! Så inspirera mera! bravo.gif
LadyG
Mieb, syrén doftar väldigt gott men jag tror schersminen doftar mer. Tanken var att de inte skulle blomma samtidigt dock, jag trodde syrén skulle vara tidigare än den var eller så var det bara min som var långsam smile.gif

Schersminen ska klippas ner lite i höst, den börjar grena ut sig lite för mycket nu, och den kan behöva föryngras lite. Men jag klipper inte så hårt i den, det har jag inte hjärta till. Den har förgyllt mina sommardagar så mycket med sin doft som drivit in genom fönstret med sommarbrisen wub.gif
Cactus
Tack för de vänliga orden!

Jag glömde att nämna att jag sedan flera år gör min egen jordblandning för att slippa vattna så ofta.

Jag blandar jorden med bl.a. perlit och vermikulit som är vulkaniska mineral med förmåga att kunna binda vatten. Enligt min erfarenhet så fungerar det mycket bra. Det brukar ju annars vara ett gissel att jorden i krukor torkar ut alldeles för fort, men med denna blandning brukar det räcka med att vattna högst en gång om dagen även när det har varit som varmast.

I år har jag jag använt följande ingredienser:
  • 3 delar basjord (Hasselfors U-jord)
  • 1 del kogödsel på påse
  • 1 del perlit
  • 1 del vermikulit
mieb
LadyG: Det låter underbart med schersminen! Själv får jag nog satsa på en dvärgsyren istället av utrymmesskäl. Det låter ju lovande att den doftar som en stor syren!

Cactus: Tack för tipset på jordblandning, det är ju kanon! Jag har ju mossa i några krukor och jag måste säja att det är jättestor skillnad på avdunstningen i de krukor som är utan mossa och de med. Växterna verkar dessutom trivas bra för övrigt också eftersom jorden inte blir tät av mossan utan bara håller fukten bättre.
Rihane
CITAT (mieb @ 13-07-2008, 20:44) *
LadyG: Det låter underbart med schersminen! Själv får jag nog satsa på en dvärgsyren istället av utrymmesskäl. Det låter ju lovande att den doftar som en stor syren!

Cactus: Tack för tipset på jordblandning, det är ju kanon! Jag har ju mossa i några krukor och jag måste säja att det är jättestor skillnad på avdunstningen i de krukor som är utan mossa och de med. Växterna verkar dessutom trivas bra för övrigt också eftersom jorden inte blir tät av mossan utan bara håller fukten bättre.


Dvärgsyrénen blommar två ggr också... tummenupp.gif . Hur stor blir schersminen? Visserligen heter det dvärgsyrén men på andra året, som jag har min, har den hunnit bli ganska stor. Har lite förskräckt beskurit den...

/Rihane
Kee
CITAT (Cactus @ 13-07-2008, 01:10) *
Jag glömde att nämna att jag sedan flera år gör min egen jordblandning för att slippa vattna så ofta.


Är det ingen av er balkongodlare som testat att täckodla? Jag tänkte köra på det nu när jag ska iväg till veckoslutet. Förvisso kommer jag ha blomvakt, men för att säkerställa att inte mer än nödvändigt avdunstar ska jag hämta hem en påse gräsklipp och testa. De flesta av mina större krukor är redan "övertäckta" av växten som växer däri, men det kan knappast skada med lite mer skydd, dessutom gödslar det ju!
LadyG
CITAT (Rihane @ 13-07-2008, 23:02) *
Dvärgsyrénen blommar två ggr också... tummenupp.gif . Hur stor blir schersminen? Visserligen heter det dvärgsyrén men på andra året, som jag har min, har den hunnit bli ganska stor. Har lite förskräckt beskurit den...

/Rihane


Om schersminen får kruka så det räcker och inte blir beskuren kan den nog bli nästan hur stor som helst känns det som...
Nix
En glad nybörjare tänkte bidra med foton från min grönskande balkong.
Tyvärr ej så mkt som gått i blom ännu, väntar ivrigt!

[attachment=21418:hörnanunderifrån.JPG]

[attachment=21419:blommorpårad.JPG]
[attachment=21421:kattbuffe2.JPG][attachment=21420:väggampel.JPG]
[attachment=21422:tagetesihyllan.JPG][attachment=21423:litenampel.JPG]

[attachment=21424:helabalk...nbredden.JPG]

Tror ni jag får några blommor på mina fjärilsblomster, luktärtor och blomman för dagen, tillslut?
EN knopp har jag hittat på luktärt iofs, men då jag odlar för första året så här på allvar är jag nyfiken på om mina plantor är "efter", borde de stå i blom nu??
mieb
Kee: Jag har aldrig täckodlat och vet inget direkt om det. Däremot så har jag ju mossa i vissa krukor som är förträffligt mot avdunstning visade det sig, fast ger det ju ingen näring förstås. Om du provar så får du gärna berätta om hur det går! =)

Nix: Oj, vilken härligt lummig balkong du har och med en fluffhylla till kissarna och allt. =) Mysigt med så mycket klätterväxter, det kommer att bli en mindre djungel hemma hos dig innan sommaren är slut! Vad är det för växt med de fina flikiga bladen som är på bla den andra bilden som du visar?
Jag tror säkert att det kommer att blomma snart. Jag hade samma fundering om min klematis som är nerklippt. Den stod stilla hur länge som helst kändes det som, men vips så har den växt som ett litet ogräs och satt knoppar också!
mieb
Jag hittade förresten en liten balkonginspirationssida hos Hannu Sarenström. Kika här!


edit: bilden kommer från Hannu Sarenströms sida.
Darkmoon
Då är det väll min tur att bidra med lite bilder till den här tråden.

i år blev dock det dock inte riktigt som jag hade tänkt, har en tillfällig balkong nu under denna sommaren, men ska förhoppningsvis flytta vidare till hösten, därför kände jag inte att jag ville bygga någon mer robus ställning på balkongen, så spaljerna i plast blev lite tillfälligt men fungerar bra som lite insynsskydd och sen känns det mer ombonat.

På den vänstra klättrar blomman för dagen upp i sällskap med luktärt.
Och på den högra fjärilskrasse och luktärt. några ringblommor kastar sig ut från en väggampel, inte så genomtänkt beslut att plantera dom där, dom skulle behöva en mer stabil kruka, men dom blommar för fullt så får vara glad för de iaf.



bild 014.jpg


bild 015.jpg


Några av mina tomatplantor, den till vänster är någon sort av busktomat, kommer dock troligen inte att välja dessa nästa år efter som den blev mkt större än vad jag hade tänkt. Då funkar den högra bättre, det är en gulpärontomat. Efter som att man är tomatallergiker så tänkte jag prova och se om jag tål den gula bättre.



bild 012.jpg


Några pelargoner, den engelska har äntligen fått kropp, trodde inte den skulle blomma i år så jag blev jätte glad när jag upptäckte detta yahoo.gif



bild 018.jpg


Ska ut och fota lite mer så får jag återkomma med fler kort senare.
mieb
Darkmoon: Ja spaljeer är verkligen ett bra sätt att snabbt få det lite mer ombonat och få en rumskänsla. Hoppas att du får en riktigt trevlig bostad och balkong på nya stället, det är ju alltid lite jobbigt att bo tillfälligt.

Jag har också engelska pelargoner, en namnlös som står på balkongen och Lord Bute som står i köksfönstret. Jag läste att just engelska pelargoner behöver en köldknäpp för att blomma så jag ställde ut dem några veckor i våras och nu blommar båda så snällt.

Lord Bute:
Darkmoon
mieb: vilken fin pelargon du har, gillar färgen.
råkade få alla blommor att vissna bort på min i våras, så jag trodde som sagt inte att de skulle bli nå mer blommor nu så långt in på sommaren, men nu blommar den ändå, var kanske den kalla perioden som var tidigare som gjorde susen smile.gif

spaljeer är kanon, men blir inte i plast nästa gång. tycker plast är lite för veka när de blåser och sen är dom inte så jätte snygga heller. men nu tillfälligt fungerar de iaf.
Har fått mängder av ideer som jag ska testa nästa år, funderade tex på att bygga en grönvägg av torvblandning, har någon här provat på de förut?
Nix
CITAT (mieb @ 21-07-2008, 19:25) *
Kee: Jag har aldrig täckodlat och vet inget direkt om det. Däremot så har jag ju mossa i vissa krukor som är förträffligt mot avdunstning visade det sig, fast ger det ju ingen näring förstås. Om du provar så får du gärna berätta om hur det går! =)

Nix: Oj, vilken härligt lummig balkong du har och med en fluffhylla till kissarna och allt. =) Mysigt med så mycket klätterväxter, det kommer att bli en mindre djungel hemma hos dig innan sommaren är slut! Vad är det för växt med de fina flikiga bladen som är på bla den andra bilden som du visar?
Jag tror säkert att det kommer att blomma snart. Jag hade samma fundering om min klematis som är nerklippt. Den stod stilla hur länge som helst kändes det som, men vips så har den växt som ett litet ogräs och satt knoppar också!


Tack så jättemycket! Roligt att du tycker det. Hihi du noterade katthyllan, trots att den bara fick vara med på ett hörn? wink.gif Det är kattparadiset därute enligt mina små fyrfotingar. yahoo.gif


[attachment=21641:Robbipåhyllan.JPG]
[attachment=21642:Saganjut...onghylla.JPG]
Det är kul att kunna kombinera mysig kattplats med mitt växtintresse!
Tack vare att jag odlar kattgräs som jag ställt i en zinkbalja på golvet så låter katterna bli att smaka på övriga växter, tack och lov.

Jag tror att du syftar på mina fjärilskrasse?
[attachment=21644:fjärilskrassenära.JPG]
[attachment=21643:Fjärilsk...senstora.JPG]

eller var det nån av de andra du menade?
På det foto du nämnde är det en blomman för dagen närmast kameran, sedan fjärilskrasse och bakom den luktärt (längs in i hörnet en lite ledsen rosbuske).


Jag hoppas att du har rätt! Jag älskar det gröna lummiga, men än härligare vore det ju om det dessutom kom massa blommor på de gröna! Men luktärten har faktiskt fått EN blomma, jag har inte hittat fler knoppar men jag hoppas de kommer för denna blomman är verkligen vacker tycker jag!

[attachment=21645:förstalu...tblomman.JPG]

Vad kul med din klematis!! Hoppas knopparna slår ut snart, de är så himla vackra de blommorna! Drömmer lite om en klematis... men jag har fått för mig att de är så svårskötta och jag är en sån nybörjare.
Cactus
CITAT (Nix @ 22-07-2008, 22:57) *
Vad kul med din klematis!! Hoppas knopparna slår ut snart, de är så himla vackra de blommorna! Drömmer lite om en klematis... men jag har fått för mig att de är så svårskötta och jag är en sån nybörjare.


Klematis är inte speciellt kinkiga. Det gäller bara att välja en sort som är lämplig att odla i kruka på balkong. Vad man måste tänka på är vinterförvaringen och om man måste klippa ner den under vintern för att kunna ställa den skyddat. Vissa sorter blommar t.ex. enbart på fjolårsveden, medan andra blommar även på helt nya skott. Klematis har också djupa rötter och man bör därför välja en kruka av högre modell.

Jag planterade en Klematis "Königskind" i en kruka på balkongen i mitten på maj. Den har nu blommat oavbrutet i över en månad och det kommer nya knoppar hela tiden. Königskind blommar med blå-lila blommor på årsskotten och kan alltså klippas ned över vintern. Den blir inte heller särskilt hög, ca 150 - 180 cm.

Jag är också nybörjare på Klematis, men det finns en alldeles förträfflig tråd om Klematis här i forumet. Jag kan varmt rekommendera dig att du läser igenom den. Jag lärde mig massor där.

Bilden visar den första blomman på min klematis i början av juni. Den har betydligt fler nu.

[attachment=21669:IMG_0169.JPG]
Kee
Jag har bestämt mig för att börja kalla min balkong för min "trädgård"! tongue.gif

(bild kommer ev)
mieb
CITAT (Darkmoon @ 22-07-2008, 19:14) *
mieb:Har fått mängder av ideer som jag ska testa nästa år, funderade tex på att bygga en grönvägg av torvblandning, har någon här provat på de förut?

Grönvägg av torvblandning har jag aldrig hört talas om! Låter väldigt spännande, kan du inte berätta lite? smile.gif

Nix: Klart jag såg hyllan! Som kattägare ser man ju allt kattrelaterat... giggle.gif
Ja, det var fjärilskrassen jag menade, den har väldigt fina blad tycker jag. Hoppas att den börjar blomma snart så att du kan visa bilder.

Kee: Klart att du ska kalla den din trädgård! Själv brukar jag stå i balkongdörren och blicka ut över mina domäner! biggrin.gif
Funderar starkt på att ha en allé i bortre delen faktiskt...
Darkmoon
CITAT (mieb @ 23-07-2008, 23:36) *
Grönvägg av torvblandning har jag aldrig hört talas om! Låter väldigt spännande, kan du inte berätta lite? smile.gif


Man tar och gör en kubformad stomme (eller annan önskad form) i trä. sen klär man in allt i hönsnät och fyller allt med torv och något mer näringsrikt i mitten. när allt är fyllt klipper man upp och viker ner små öron på torvväggen, principen är likadan som för jordgubbskrukor som finns att köpa. tänkte att detta kan spara massor av plats (plats som man kan fylla med annat flirting.gif ) och dessutom får man en grönskande och blommande vägg. Tycker de låter intressant men vet inte hur bra de fungerar i praktiken. men tänkte som sagt testa detta till nästa sommar.
Nix
CITAT (mieb @ 23-07-2008, 23:36) *
Nix: Klart jag såg hyllan! Som kattägare ser man ju allt kattrelaterat... giggle.gif
Ja, det var fjärilskrassen jag menade, den har väldigt fina blad tycker jag. Hoppas att den börjar blomma snart så att du kan visa bilder.


Hehe jag känner igen det där wink.gif

Vet du vad?! Jag har faktiskt "hittat" massa knoppar idag! De är främst högt upp på de fjärilskrasse som klättrar i nätet och jag såg dem först när jag gick ut och tittade utifrån wink.gif men nu upptäckte jag knoppar överallt, på flera krassar! Wiiieee! en är nära att slå ut också, ser gul ut, spännande!! hihi.
mieb
CITAT (Darkmoon @ 24-07-2008, 00:48) *
Man tar och gör en kubformad stomme (eller annan önskad form) i trä. sen klär man in allt i hönsnät och fyller allt med torv och något mer näringsrikt i mitten. när allt är fyllt klipper man upp och viker ner små öron på torvväggen, principen är likadan som för jordgubbskrukor som finns att köpa. tänkte att detta kan spara massor av plats (plats som man kan fylla med annat flirting.gif ) och dessutom får man en grönskande och blommande vägg. Tycker de låter intressant men vet inte hur bra de fungerar i praktiken. men tänkte som sagt testa detta till nästa sommar.


Aha, då är jag med. Jag kom på att jag såg något i den vägen i Trädgårdsföreningen för ett tag sedan. Det var inte precis hönsnät och jag antar att konstruktionen var fylld med jord, men principen är nog densamma om jag har förstått dig rätt. Spännande projekt, det ska bli intressant att höra hur det går om du provar. smile.gif

Letar upp en bild som jag tog på den gröna väggen i trädgårdsföreningen:

[attachment=21751:15.jpg]

Nix: Kul! Du vet väl att det innebär bildbevis när de har slagit ut? wink.gif

tillägg: Förresten, jag håller med Cactus om att klematis inte är kinkig eller svår (hittills i alla fall... ) så det är klart att du ska prova. =)
mieb
Så här ser det ut på min balkong nu en vecka in i augusti. Hur ser det ut på din?




Min fina klematis 'Pink Fantasy'.

Rihane
CITAT (Darkmoon @ 24-07-2008, 00:48) *
Man tar och gör en kubformad stomme (eller annan önskad form) i trä. sen klär man in allt i hönsnät och fyller allt med torv och något mer näringsrikt i mitten. när allt är fyllt klipper man upp och viker ner små öron på torvväggen, principen är likadan som för jordgubbskrukor som finns att köpa. tänkte att detta kan spara massor av plats (plats som man kan fylla med annat flirting.gif ) och dessutom får man en grönskande och blommande vägg. Tycker de låter intressant men vet inte hur bra de fungerar i praktiken. men tänkte som sagt testa detta till nästa sommar.

Låter som en bra idé. Något att tänka på. Jag har öppet i sidorna så det skulle ge vindskydd.....

Visar en bild på balkongen åt söder. I framkanten finns en något övervuxen perennaodling. Det som växer bäst där är lewesia och pastellakleja.
I framkant står också en funkiakruka. Där hade jag dubblanarcisser som skugga och hade sått lite penséer i höstas i samma kruka.
På perennabacken står en pelargonskål. Hittade billiga svarta skålar i svart hårdplast förra sommaren gjorde hål i den ena, fyllde den andra med lecakulor och stoppade den förstnämnda i. Bakom finns en bamselåda som är frost och värmehärdig. Där har jag mer funkia, löjtnantshjärta, stockrosor, muskmalva, ringblommor och vid balkongräcket två klematis. I den lådan finns blad på tuberose och iris.
Till vänster en rosenskära som kröp så nära vid blåsten. Jag har klippt ner den liten. Den lilla solcellspanelen till höger är till en kitschig lampa i form av en fjäril.
[attachment=22400:odla.jpg]

DragonLady
Jag har mest än så länge nästan bara mina inneväxter på balkongen.
Håller fortfarande på att modifiera balkongen så det blir mer skyddat mot väder o vind så man även kan nyttja den vintertid.
Senast byggde jag en stor blomlåda och satte upp ett tillfälligt nät som skulle härbärga mina ärtor, varggap, krasse, luktärt som också skulle fungera som lite skugga för de övriga växterna som inte tål brännande sol.
Jag skall ha en snyggare klätterställning till nästa år då jag tänkte ha klematis i lådan istället.
Det jag jobbar för är en grön o levande balkong även på vintern när man inte kan ha inneväxterna ute, dvs. vintergröna växter happy.gif
Rihane
CITAT (DragonLady @ 04-09-2008, 02:23) *
Jag har mest än så länge nästan bara mina inneväxter på balkongen.
Håller fortfarande på att modifiera balkongen så det blir mer skyddat mot väder o vind så man även kan nyttja den vintertid.
Senast byggde jag en stor blomlåda och satte upp ett tillfälligt nät som skulle härbärga mina ärtor, varggap, krasse, luktärt som också skulle fungera som lite skugga för de övriga växterna som inte tål brännande sol.
Jag skall ha en snyggare klätterställning till nästa år då jag tänkte ha klematis i lådan istället.
Det jag jobbar för är en grön o levande balkong även på vintern när man inte kan ha inneväxterna ute, dvs. vintergröna växter happy.gif


Är det en Karlbergare på bilden?
DragonLady
CITAT (Rihane @ 04-09-2008, 17:00) *
Är det en Karlbergare på bilden?



Jaha... ja det är det nog yes.gif
icca
Det här var en helt fantastisk tråd för balkonginspiration, tips och idéer. Jag har fått mer att klura på under den här tråden än vad timmars av surfande på olika siter har gett. Hoppas att tråden kan byggas vidare denna sommar istället för att det skapas någon ny tråd. Det är så nice att ha allt samlat i en och samma tråd.
Just nu håller jag på att planera upp min nya balkong. Jordgubbar sitter i miniväxthus på förodling. Chiliplantor likaså. Och jag sitter med anteckningar och ritar planer. Återkommer när sommaren börjar närma sig.
Ylva-Li
Ja! Underbar tråd! Har suttit här och blivit inspirerad.

Jag har problem med skuggområdena på min balkong. Har stora krukor med bland annat ros, kaprifol och minikörsbärsträd i där jag gärna hade satt något runt fötterna på den stora växten. Allt jag satt hittills har dött eftersom krukorna skuggas av balkongräcket.

I år har jag sått flitiga lisa som jag har hört ska blomma även i skugga. Någon som har andra tips på skuggtåliga blommande växter som trivs i kruka på balkong? Zon 1.

Vh/Ylva-Li
Rihane
CITAT (Ylva-Li @ 23-02-2009, 17:16) *
Ja! Underbar tråd! Har suttit här och blivit inspirerad.

Jag har problem med skuggområdena på min balkong. Har stora krukor med bland annat ros, kaprifol och minikörsbärsträd i där jag gärna hade satt något runt fötterna på den stora växten. Allt jag satt hittills har dött eftersom krukorna skuggas av balkongräcket.

I år har jag sått flitiga lisa som jag har hört ska blomma även i skugga. Någon som har andra tips på skuggtåliga blommande växter som trivs i kruka på balkong? Zon 1.

Vh/Ylva-Li


Vet inte om tagets tål skugga men dom sägs vara bra att ha runt rosor för att undvika problem med dom..
Grävde upp en nunneört i höstas hos min syster. Hon har mängder stående mot en norrvägg. Denna fantastiska nunneört står i en ynklig kruka på balkongens mörkaste hörn och ser fortfarande ut att leva. Hade tänkt att ge den ett bättre hem såsmåningom.

Mina vita myskmalvor verkar trivas i både sol och skugga.

Min mamma hade alltid flitiga lisor i en skuggig rabatt. Flitiga Lisa köpte hon plantor av och sticklingsförökade. Hon var inte riktigt inne på sådder som jag är. Har ett vagt minne av att hon hade tagets där också.

Nix
CITAT (icca @ 22-02-2009, 18:49) *
Det här var en helt fantastisk tråd för balkonginspiration, tips och idéer. Jag har fått mer att klura på under den här tråden än vad timmars av surfande på olika siter har gett. Hoppas att tråden kan byggas vidare denna sommar istället för att det skapas någon ny tråd. Det är så nice att ha allt samlat i en och samma tråd.


Det tycker jag med!
Härligt att titta i denna tråden nu i vintermörkret, men vore också roligt om "balkongfolk" fortsätter med nya bilder i denna tråden i sommar smile.gif Det gör gärna jag! Har precis inhandlat fröer inför kommande sommar på balkongen och beslutsångesten hos en nybörjarodlare är stor.

Hey alla som hade gröna balkonger -08, vilka favoriter fick ni, vad blommade bäst? Vad ska ni odla/köpa även i år och vad ska ni inte ta med i år?

Jag hade dessa på balkongen förra året;
Minisolros -blir inga i år, var inte så "roliga" whistling.gif Den finaste blåste omkull en blåsig dag...
Tagetes -växte i massor -08, hade två sorters men fick ge bort massa plantor då de inte fick plats på balkongen. Tyckte dock inte blomman var vacker nog så den skippar jag i år.
Klockfacelia -tog sig dåligt, blev bara till en kruka, har provat den 2 somrar utan att lyckas, så det blir inga sådana i år thumbdown.gif
Fjärilskrasse -Växte som sjutton! supervackra blad, de får vara med i år med!
[attachment=31289:balkongenutifr_n08.JPG]

Blomman för Dagen -Vackra, lättskötta, underbara. Får vara med i år med.
Luktärt -växte bra men fick inte så mkt blommor. Tydligen kan de vara giftiga för katter har jag förstått i efterhand så jag skippar nog dem i år.
Petunia -älskar dem, köpte plantor förra året, blir plantor i år med tror jag.
Kattgräs -blir en kruka i år med, håller katterna ifrån de andra växterna flirting.gif


Nu är det kanske lite tidigt ännu, men jag har börjat fundera på blommor/fröer till i år.
Har köpt en del jag aldrig provat att så, tex Aster, Doroteablomma och Kantlobelia, samt Blomstertobak och Gräslök. Skulle gärna prova en Klematis i år med! en tålig sort... Samt att det var en viss sorts Petunia som jag aldrig lyckades jaga rätt på bland plantträdgårdarna förra året som jag tänker leta om i år...

[attachment=31287:Petunian_ra.JPG]

Planen för balkongen är annars att lägga trätrall, mörkt oljat, innan grönsäsongen drar igång på allvar. Att köpa nya, mindre möbler (så vi och blommorna får mer plats hihi) och sätta upp några högre hyllor på väggen, samt att faktiskt inte ha lika mkt djungel i år, det var lite väl trångt under sensommaren förra året, iaf på golvet... angel_not.gif

[attachment=31288:balkongen08.JPG]

Hur är det med er andra?
officinalis
Jag efterlyser bilder och tips på hyllor, odlingstrappor och liknande på mindre balkonger ("lägenhetsstorlek"). Jag har hittils enbart kört med balkonglådar på räcket och krukor på backen.
Darkmoon
Nu har man äntligen flyttat ifrån lägenheten till en liten stuga med stor terass och en liten gräsplätt med ett fallfärdigt växthus som jag ka försöka rädda. Kommer dock att odla det mesta i kruka eftersom att jag tycker det är så behändigt.

officinalis: När jag bodde på balkong hade jag 2 aluminiumhyllor från ikea, jätte praktiskt då dom rymde massor med krukor och var lätta att hålla rena. Dessa kompletterade jag med stora plastlådor (tror dom är 100*50, även dom från ikea) och använde dom som grönsaksland för morötter, sallad, rädisor osv. Allt sammans följer givetvis med till nya stället. Ska leta reda på bilder sen som jag kan lägga upp.
officinalis
Aha, ja. Lådor har jag också funderat på och göra om till långtidsvattnande kärl, men ifall det börjar regna så kommer de bli överfyllda med vatten, så avrinningshål kanske är bäst. Vore bra ifall man kunde kombinera på något sätt.
Blir inte aluminiumhyllorna väldigt varma? (dvs. torkar ut krukor fort)
Darkmoon
CITAT (officinalis @ 27-02-2009, 11:52) *
Aha, ja. Lådor har jag också funderat på och göra om till långtidsvattnande kärl, men ifall det börjar regna så kommer de bli överfyllda med vatten, så avrinningshål kanske är bäst. Vore bra ifall man kunde kombinera på något sätt.
Blir inte aluminiumhyllorna väldigt varma? (dvs. torkar ut krukor fort)


avriningshål är nog ett måste specielt om man har en öppen balkong, gjorde själv hål på mina några cm upp på sidorna, och fyllde upp dit med lecakulor, då blir det som ett vattenmagasin på botten, funkade perfekt för mig.
Att aluminiumhyllorna skulle torka ut krukorna märkte inte jag av, tycker inte krukor som stod på hyllan blev fortare torra än andra.
officinalis
Ok. Tack för tipsen. Rota gärna fram lite bilder. Det är inspirerande smile.gif
mieb
CITAT (Nix @ 27-02-2009, 02:34) *
Det tycker jag med!
Härligt att titta i denna tråden nu i vintermörkret, men vore också roligt om "balkongfolk" fortsätter med nya bilder i denna tråden i sommar smile.gif Det gör gärna jag! Har precis inhandlat fröer inför kommande sommar på balkongen och beslutsångesten hos en nybörjarodlare är stor.

Hey alla som hade gröna balkonger -08, vilka favoriter fick ni, vad blommade bäst? Vad ska ni odla/köpa även i år och vad ska ni inte ta med i år?


Kul att tråden börjar vakna till liv nu när våren närmar sig! =)

Mina favoriter från i somras är nog lavendeln, rosen, klematisen och mossodlingen. Jag hoppas på att de klarar sig till kommande säsong. Den här sommaren kommer jag förhoppningsvis att ha en hel del egenuppdrivna plantor; både ettåriga och perenner, det ska bli jättekul! Förra sommaren hade jag väldigt mycket på golvet, denna sommaren tänker jag satsa en del på klättrande växter har jag tänkt, så att jag utnyttjar höjden plus att solen kommer till på ett annat sätt. Kanske att jag köper en ny och mer färgstark klematis och förhoppningsvis växer kaprifolen till sig lite. Dessutom kommer jag att ha frösådd slingerhjärta och törnrosas kjortel, om det går som planerat.

Så här såg balkongen ut fram till för ca två veckor sedan, nu har jag flyttat och vintertäckt en del växter.


Idag har jag sått!


Bland annat Törnrosas Kjortel, som klättrar och är helt bedårande!
Nix
Var du nöjd med din klematis?
Jag har beslutsångest för om jag ska prova klematis i år... Köpte du lök, frö, planta?

Det finaste på din balkong är trots allt kissarna tycker jag flirting.gif wub.gif

Jag är sådan fegis med att övervintra växter på balkongen, å var dum nog att plocka in rosbusken mitt i vintern och ställde den i förrådet. Vattnat den ett fåtal ggr, måste våga mig dit och se om den lever.... troligen inte. Kunde man alltså låtit den stå kvar på balkongen istället? Hur hjälpte du dina att övervintra?

Törnrosas kjortel såg jättefin ut! Kräver den mycket sol?
Vad hade du sått mer?

Klokt att "odla på höjden" -samma tanke har jag inför denna sommaren. Blev lite för mycket krukor på golvet och alldeles för lite plats för katter och människor förra året...

Jag ska börja så ikväll eller imorgon!
Det blir Blomman för Dagen, vanlig krasse och fjärilskrasse (fast den ska egentligen sås i april står det) och sedan har jag gått och köpt lite väl många fröer med söta färgglada blommor som just bor i krukor och inte klättrar...hm...vet inte riktigt vad som hände där.. help.gif
Ska prova att så Doroteablomma, Aster och kantlobelia (vilka jag ej sått förr) samt jag ska ge Basilika, Gräslök och lite Sallad ett försök (tror jag!). Ja och så Blomstertobak och Kattmynta har jag köpt fröer till också... whist.gif

Någon som vill avråda från att odla någon utav dessa till en liten balkong med sol 4 tim/dag?

Alla utom Blomman För Dagen och Krasse har jag aldrig sått innan. Lobelia har jag haft på balkongen innan, men då köpt färdiga plantor. Men övriga har jag aldrig provat... Dessutom har jag läst om säkert 10 till blomsorter jag skulle vilja så, men jösses amalia, jag har ju redan ångest för hur allt det jag redan köpt ska få plats?
Hm, jag som bara skulle ha klättrare i år egentligen...

Snart är det vår!!!
yahoo.gif
mieb
Nix: Jag är jättenöjd med mina klematisar, för de är faktiskt två. En rosa "Pink Fantasy" och en vit "Miss Bateman", båda blommade ju fint och hade massor av knoppar på sensommaren. Det enda "felet" med dem var ju att de är så bleka i färgen mot min vita vägg, annars är de fantastiskt vackra båda två. Jag köpte dem i början av juni som plantor.

När det gäller vinterförvaring så har jag inte gjort så mycket. Fram till det smällde till och blev jättekallt i mitten av februari stod mina krukor orörda, men när den riktiga kölden kom så ställde jag in de flesta mot väggen och svepte in dem med tidningar och sopsäckar. Klematisarna har jag däremot inte gjort någonting med av någon anledning, får väl se om de har överlevt kylan.

När man läser om törnrosas kjortel så står det att den vill stå soligt. Jag har eftermiddagssol på min balkong så vi får se om det är ljust nog. Man får nog prova sig fram, funkar det så funkar det. Sådder är ju ett ganska billigt nöje som man kan chansa lite med. Att prova och laborera lite är ju halva nöjet! smile.gif

Kissarna vinkar förresten och tackar!
mieb
CITAT (officinalis @ 27-02-2009, 13:10) *
Jag efterlyser bilder och tips på hyllor, odlingstrappor och liknande på mindre balkonger ("lägenhetsstorlek"). Jag har hittils enbart kört med balkonglådar på räcket och krukor på backen.


Hittade lite fina hyllor:


Somrigt: http://jagochminablommor.tradgardsblogg.se...rappa!.html
Med ritning och allt... : http://www.karinsvaxtverk.se/pelargontrapp...rgontrappan.pdf
Dyrt: http://www.fritillaria.se/eshop/index.php?...50b42f5af8c1da6
Lantligt: http://www.offside.nu/pages/menu/115892718...355644344912881
Saklig: http://www.linofin.se/tradgard.htm

Och billigt på IKEA: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/series/11981/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00117397

mieb
Lite inspiration: smile.gif



Trevlig balkonginspirationsblogg & butik: http://www.botaniccity.com/balkongliv/

Om man funderar på att skaffa ett balkongträd: http://www.botaniccity.com/shop/includes/l...balkongtrad.pdf
mieb
Nu står mina inomhussådder i mitt lilla växthus som äntligen kommit till användning och i en pluggbox som är nyköpt.


Mina utomhussådder står på bordshyllan på balkongen. Akleja, liten blåklocka och lövkoja blir det förhoppningsvis så småningom. Jag blev så inspirerad av Cactus här i tråden som hade en sådan snygg spaljé till sin klematis. Jag har haft den i åtanke hela tiden och när jag var på Blomsterlandet så hade de sådana så då var det bara att slå till! Jag har tänkt att kaprifolen ska klättra på den lite längre fram.
Kvirre
Här blir man verkligen inspirerad! smile.gif Jag har en vägg som aldrig får direkt sol, där har jag tänkt ha en spalje med någon grön klätterväxt och så hänga dit krukor med tex flitiga Lisa. Behöver man ha en extra stadig spalje om man ska hänga dit krukor, eller funkar vilken som helst? Har ni några bra tips på klätterväxter som klarar sig utan sol?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon