Monarda
Det verkar ofta som fågelmatare/stugor inte är anpassade för svenska vintrar. Så här såg en rätt så dyr variant ut efter en vintersäsong. Det blev till att renovera. Även Wildlife Gardens multiholkar har börjat rasa samman.
Ingen riktig spik har använts, bara små ynkliga stift. Dåligt! thumbdown.gif

PA190513.jpg

KURT
Så går det när design går före funktion.
renate
Är det en holk eller matare,verkar väldigt opraktískt.Det är väl mer tänkt som prynat.Automater i plast är väl inte så snyggt men praktiskt att göra ren.Jag köpte en gång ett litet söt hus på Ikea,ingen fågel har bott i den holken någonsin.
Chamomille
Vi har ett hus i trä med hönsnät på sidorna. Det har hållt i 100 år. Sambons morfar tillverkade den. Visst går det att göra "matare" som håller i ur och skur.

Vi kanske får lägga om taket nästa år och olja verandan....

Mycket dålig kvalite på din stuga Monarda thumbdown.gif
Gunilla T
Renate, det kan nog bero på ett många av de fabrikstillverkade holkarna är rena dödsfällor för småfåglar.

Har sett många skräckexempel på holkar, det vanligaste är att sidorna är hyvlade eller gjora av blanka och glatta väggar. De är omöjligt för de små liven när de skall lämna holken att klättra upp för hala och blanka skivor.

Holkar skall göras av ohyvlade brädor.
renate
Ojdå,där säger du nåt Gunilla,jag tror det lilla huset har släta tunna bräder.Jag ska tar bort det,det flytta ändå ingen in.Bättre att köper en ny holk.Jag känner några här som gör holkar av ohyvlade bräder.
Myosotis
Du behöver inte slänga holken. Rispa insidan av framsidan med en kniv på tvären så de små klorna får fäste när ungarna ska klättra ut.
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 05-11-2008, 08:36) *
Du behöver inte slänga holken. Rispa insidan av framsidan med en kniv på tvären så de små klorna får fäste när ungarna ska klättra ut.

Men, var det inte en matare det var frågan om confused.gif
skogstroll
Weibulls säljer också de där plastiga fågelhusen, själv har jag bara holkar från medvetna holktillverkare smile.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 05-11-2008, 08:45) *
Weibulls säljer också de där plastiga fågelhusen, själv har jag bara holkar från medvetna holktillverkare smile.gif

Och vilka är det smile.gif ?
skogstroll
tja typ Naturskyddsföreningen. de har en liten shop Länk

Mor min har försett mig med några fina rejäla holkar också som rejäla karlar har snickrat ihop, ingen plast där inte.
Betty
Det här huset köpte jag på Coop Forum i oktober förra året, samma finns även på Blomsterlandet m.fl. ställen. Huset är fabriksmålat med en ytterst tunn färgspraydimma. Som synes så skulle jag ha behövt måla på ett varv färg inför den här vintern, vilket inte blivit av p.g.a. olika anledningar och glömska...
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 05-11-2008, 09:21) *
tja typ Naturskyddsföreningen. de har en liten shop Länk

Mor min har försett mig med några fina rejäla holkar också som rejäla karlar har snickrat ihop, ingen plast där inte.

tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 05-11-2008, 08:41) *
Men, var det inte en matare det var frågan om confused.gif

Jo från början var det det, men sen var det holkar också. Jag bygger mina holkar själva, det verkar dumt att köpa, de är ju dyra!
Whiskuchi
http://www.bankeberg.com/framsida.htm har fina holkar, någon expert som kan säga något om kvalitén på dem? smile.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (skogstroll @ 05-11-2008, 09:21) *
tja typ Naturskyddsföreningen. de har en liten shop Länk


Har ni kollat om Naturskyddsföreningens lokalkretsar där ni bor säljer holkar? I min krets är det tradition att bygga holkar i början av december, och sedan sälja dem på vår "julmarknad" på torget. Jag tror inte att vi är ensamma om detta.

Olle
Myosotis
Bankeberg
"Stugholkar" - för liten bottenplatta. Inte bra. nono.gif Kullarna riskerar att bli mindre om holken är för liten.
Göktyteholk - kunde varit djupare men kan funka, de häckar även i starholkar.
Trädkryparholk - för stor. De vill ha så trångt som möjligt, bygger normalt bo bakom bark. Svårt att få dem att acceptera holkar, i så fall ska de vara plattare.
Öppningsbar framsida - en smaksak. Lätt att rensa, men man kan inte titta i holken så länge fåglarna är kvar och ringmärka utan att riskera att boet förstörs och ägg/ungar trillar ut.
Annars ser det bra ut. Mycket dyrt!!

Grå flugsnapparholk är lite onödigt kanske, de häckar lika gärna på udda ställen de själva hittar på. Men det skadar ju aldrig att ge dem fler ställen att välja mellan.
Tornseglarholkar finns det många olika modeller av, den de säljer verkar bra. Jag har liknande men med hålet på långsidan (sitter som en starholk fast på tvären), men de häckar även i vanliga starholkar.
Fladdermusholkarna har jag aldrig haft besök i mer än att blåmesar gjorde ett häckningsförsök en gång.

Tipset att rensa på vårvintern kan gälla för norra Sverige; i söder anser jag att man ska rensa på hösten då parasiterna inte fryser ihjäl utan frodas i det gamla skitiga boet. Smartast är att rensa på hösten och sen lägga lite sågspån i, både varmt och rent! tummenupp.gif
skogstroll
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-11-2008, 11:52) *
Har ni kollat om Naturskyddsföreningens lokalkretsar där ni bor säljer holkar? I min krets är det tradition att bygga holkar i början av december, och sedan sälja dem på vår "julmarknad" på torget. Jag tror inte att vi är ensamma om detta.

Olle


jaså det låter ju kul, jag är ganska nybliven medlem (skulle ju aldrig gått på trädgårdsmässan i Fjällrävenjacka hahah) blush.gif
Monarda
CITAT (renate @ 03-11-2008, 16:56) *
Är det en holk eller matare,verkar väldigt opraktískt.Det är väl mer tänkt som prynat.Automater i plast är väl inte så snyggt men praktiskt att göra ren.Jag köpte en gång ett litet söt hus på Ikea,ingen fågel har bott i den holken någonsin.


Det är en matare och fungerar bra som en sådan med olika fack för olika frön. Har sett att den säljs även i år.

P1010368.JPG

Nu är den renoverad och håller förhoppningsvis en säsong till.
Fågelvägen
CITAT (Betty @ 05-11-2008, 09:41) *
Det här huset köpte jag på Coop Forum i oktober förra året, samma finns även på Blomsterlandet m.fl. ställen. Huset är fabriksmålat med en ytterst tunn färgspraydimma. Som synes så skulle jag ha behövt måla på ett varv färg inför den här vintern, vilket inte blivit av p.g.a. olika anledningar och glömska...


Att färgen lossnar är bara ett problem för människorna, fåglarna bryr sig inte. Men ett allvarligt fel med denhär sortens foderbräden är att fåglarna kan sitta i maten. Det gör t.ex. grönfinkarna gärna, medan talgoxarna brukar ta ett frö och äta det i närmaste buske. Fågelspillningen bland fröna sprider salmonella och andra sjukdomar. sick.gif Mängder av grönfinkar har dött av någon sjukdom, läste jag nyligen.
Betty
CITAT (Fågelvägen @ 05-11-2008, 20:17) *
Att färgen lossnar är bara ett problem för människorna, fåglarna bryr sig inte. Men ett allvarligt fel med denhär sortens foderbräden är att fåglarna kan sitta i maten. Det gör t.ex. grönfinkarna gärna, medan talgoxarna brukar ta ett frö och äta det i närmaste buske. Fågelspillningen bland fröna sprider salmonella och andra sjukdomar. sick.gif Mängder av grönfinkar har dött av någon sjukdom, läste jag nyligen.

Ojdå! Så långt hade jag visst inte tänkt... Ja visst sitter finkarna kvar och äter medan talgoxarna bara hämtar ett frö åt gången och flyger upp i närmaste träd för att äta det. Ekorren ryms precis att sitta där på sidan och smaska i sig solrosfröna.... hur söt som helst! Jag vill ju kunna mata både ekorren och småfåglarna - vad ska jag lämpligen ha för ett sorts fågelbord då?
Lars-Olof Arvids
http://www.vivara.se/ kan du beställa foderautomater och foder för ekorrar. Om de är bra vet jag inte, men du kan ju prova! smile.gif

Olle
Betty
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-11-2008, 10:25) *
http://www.vivara.se/ kan du beställa foderautomater och foder för ekorrar. Om de är bra vet jag inte, men du kan ju prova! smile.gif

Olle

Tack Olle! smile.gif
eden
Köpte de här foderautomaterna förra hösten, kanske inte de snyggaste, men mkt. funktionella. Ingen stor fågel, (skata o dyl.) har lyckats överlista mataren rolleyes.gif ./Eden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon