|
SannaLasso
08-04-2009, 14:13
Hej.
Sen några timmar sitter det en jättestor katt (lik en skogkatt) i ett träd utanför tomten. Jag har aldrig sett den förr så jag har ingen aning om varifrån den kommer. Det kan möjligen vara en innekatt som smitit ut, eller en som tillhör någon som är här i trakten på påsklov.
Det satt INTE där vid 11-snåret, det vet jag för då såg jag "årets första rödhake" som satt ungefär just där katten sitter nu i just det trädet. Hunden markerade katten vid 12-tiden och nu är klockan lite över 15.00.
Den sitter på en ganska rättuppstående gren (ca 20 graders vinkel mot lodplanet) ca 15 m upp i en jättestor alm (med många "lodräta" grenar/stammar) och den jamar med mer eller mindre jämna mellanrum.
Det har regnat några droppar men det verkade den inte bry sig om. Hade den inte suttit så högt upp, och om det inte varit så brant, hade jag försökt skrämma ner den genom att spruta vatten mot den med vattenslangen men jag är rädd att den grips av panik då och kanske skadar sig på väg ner.
Jag har ingen aning om ifall den skulle kunna klara att klättra ner själv, man hör ju ofta att "om katten kommer upp så kommer den ner, om inte förr så när den blir hungrig". Men kan man lita på det? Hur länge kan man låta den sitta däruppe innan man kontaktar brandkåren? Tills i morgon?
Det är ju inte köldgrader och katten ser ut att ha mycket päls så den kanske klarar något dygn i trädet? Men om det är en förrymd innekatt så kanske den både fryser och är för oerfaren för att kunna ta sig ner?
Har någon något råd att komma med? Tackar på förhand!
Dom kommer i mån om tid, men det bör gå några dygn innan. Avvakta till i morgon kväll, så har pisse säkert tagit sitt förnuft tillfånga och klivit ner igen.
Jag tror inte du behöver vara rädd för att han fryser, har en halvskogis som är utekatt och han gick gärna ut när det var minus tjugo grader, pälsen är ju väldigt tjock på en skogis.Har du testat med att försöka locka ner den med lite härligt doftande Tonfisk ?oftast svårt för katter att motstå  Har han inte tagit sig ner i morgon tycker jag du kan ringa till Brandkåren och höra med dom vad dom tycker . Du kan väl berätta hur det gick ! Mvh Motti
SannaLasso
08-04-2009, 14:41
Tack för svar. Jag lovar att jag ska berätta hur det går! Hoppas på ett rejält regn...
SannaLasso
08-04-2009, 17:40
Suck.
Nu har det gått några timmar till och katten sitter där den sitter. Det har regnat en stund och den ser rätt blöt ut men den sitter kvar och den jamar när man pratar med den. Det verkar som om den vill ner men inte törs och nu är den väl både kall och stel. Jag har en dubbelkopplingsbar långstege men den är ändå för kort för att man ska ha nån användning av den.
ÄGAREN dök upp för en stund sen. Katten är en "innekatt" som på nåt sätt har lyckats ta sig ur sin inhägnad. Den är van att vara ute, men bara när det är "bra" väder och då i sin inhägnad eller i koppel. Den är inte van vid att klättra i trän och den avskyr regn.
Det enda räddningsnummer som går att ringa är 112. Det finns också ett "icke akut"-nummer men det går till en växel som redan har stängt. Det går f.ö. inte att hitta något nummer till brandkåren - ambulans, sjukhus och polis kan man tydligen ringa direkt till men inte till någon brandstation trots att dom brukar ha folk inne dygnet runt. Det hade varit bra att få något tips från dem, eller be att dom körde förbi om de ändå var ute. Dagtid åker dom gärna ut på diverse icke livsviktiga uppdrag för att träna - eller det kanske var förr det var så?
Hursomhelst så har jag lovat ägaren att hålla lite koll tills imorgon och hon ska gå förbi och locka på kissen lite då och då under kvällen.
Kanske en arborist eller en bergsklättrare har lust att hjälpa till! Annars är jag av den åsikten att katter kan komma ner om dom vill Hoppas i alla fall att det löser sig och att hon återfår sin kisse välbehållen.
jag har själv en inneskogis. Min skulle nog varken våga sig upp högt, desto mindre komma ner. Det gäller vara lite tuff och våga klättra baklänges, har man inte gjort det förr samtidigt som det är mycket högt den sitter kan det ju bli problem....... Det är ju bra du kan vara en stor trygghet till den genom ditt lugnande prat - fortsätt med det..... Finns ingen som har nån skillift eller traktor i närheten som man kan klättra upp på och försöka locka den dit, kanske tycker att det känns inte så farligt då..... stegen kan man ju använda upp till skopan eller skiliften. Vet med mig många kattöden som inte blivit någon bra utgång när ras- skogkatter rymmer, och det händer många - men det här ska nog gå vägen - den utgångspunkten måste man ha, men visst nån hjälp behövs nog..... Min rymmer på somrarna men är såå feg, högst runt huset, eller 1-2 timmar som mest har den varit borta om jag inte ser att han tagit sig ur inhängnaden, och sååå orolig man då varit då........
Katter tar sig ner när de blir tillräckligt motiverade, de stannar inte i trädet tills de dör.
Hämta för all del ned katten om ni kan göra det utan risk, men gör det inte om ni inte kan göra det säkert. Det är ingenting att riskera livet för - katten är inte i fara.
I Malmö utspelade följande historia sig för ungefär ett år sedan. Katt i träd Om man inte orkar läsa länken så slutkontentan var att en arborist ryckte ut och plockade ner katten eftersom brandkåren inte gjorde det eftersom ingen ville betala för det. Denna katten hade dock ingen ägare. //Ciczi
SannaLasso
09-04-2009, 09:50
Uppdatering
Katten ligger/sitter kvar på exakt samma plast på grenen och jamar ynkligt när man tittar till den. En trevlig katt-i-träd-van farbror med räddningstjänstjour har nyss varit här och kollat läget. Katten BÖR enligt den expertisen kunna ta sig ner själv och det är hursomhelst för riskabelt för en människa att försöka ta ner den i nuläget. Grenen är för lång och tung för att de ska våga såga av den utan risk för katten. Att försöka komma åt den med långstege lär bara få den att ta sig längre upp.
Kissen ser förvånansvärt torr ut trots att det har regnat och det ska ju bli varmare och torrare över helgen. Alltid en liten tröst.
Sitter den kvar i övermorgon så ska dom eventuellt försöka ta ner den med kranbil m korg.
Hur går det?
CITAT (Boxer @ 10-04-2009, 12:11)  Hur går det?  Undrar jag med...
SannaLasso
11-04-2009, 15:05
Nu är katten nere ur trädet. Tyvärr gick det inte så bra. Kråkorna upptäckte den i förmiddags och innan vi kunde få bort dem hade de gått på katten så hårt att den försökte fly. Den hade suttit på exakt samma ställe, fastklamrad på grenen, i nästan exakt tre dygn och verkade inte få in bakbenen under sig längre (cirkulationsrubbning?), den tappade greppet bak, hängde ett tag i framtassarna men föll sen handlöst i backen och bröt ryggen eller nåt. En granne kom och sköt den strax efter. Tråkigt att inte kråkorna kunde ha hållit sig undan ett tag till eftersom det var idag som räddningstjänsten hade lovat att ta ner katten om den inte hade kommit ner självmant innan dess. Hade det varit ett rådjur på ett isflak eller en fågel som fastnat i en fiskelina i ett träd hade det nog varit full rulle från början men nu var det ju bara en katt som hade råkat lite illa ut...
Hm... Det var väldigt tråkigt att höra. Jag har har aldrig ens hört om nåt liknande. Det är nästan så man undrar om katten kanske satt i trädet för att den redan var skadad. Påkörd kanske.
CITAT (Azur @ 11-04-2009, 16:32)  Hm... Det var väldigt tråkigt att höra. Jag har har aldrig ens hört om nåt liknande. Det är nästan så man undrar om katten kanske satt i trädet för att den redan var skadad. Påkörd kanske. Låter troligt, med tanke på att det verkade vara något med bakkroppen... Tråkigt är det ialla fall.
anne-li i olofstorp
11-04-2009, 16:54
Men fy så hemskt.... Stackars er och stackars ägare,... OCH stackars katt.......
rosentass i Göteborg
12-04-2009, 03:39
All heder SannaLasso som försökt. Det här kan kanske hjälpa till att ta bort myter som att katter har nio liv eller alltid klarar sig - ned, upp, bort, hem ... Arma älskade kräk. Skräckdygn i trädet och så långa skräcksekunder i handlöst fall. Min egen liten klunsa tappade också taget en gång, men fallet var inte så långt. Aldrig mer vänta! Vi tänker på dig kissen ...
CITAT (rosentass i Göteborg @ 12-04-2009, 04:39)  Det här kan kanske hjälpa till att ta bort myter som att katter har nio liv eller alltid klarar sig - ned, upp I alla fall inte en katt med förlamad bakkropp. Jag har dåligt samvete för att jag sa att katten inte var i fara, för det var den ju uppenbarligen, men en katt som bara klättrat för högt brukar också kunna ta sig ned när de väl försöker. Den här katten däremot kunde antagligen inte ens styra fallet så den landade på benen.
SannaLasso
12-04-2009, 20:57
Nu vet vi lite mer. En granne hade sett katten klättra upp i trädet efter några fåglar. Det var kort efter det att den hade smitit ut och den var INTE skadad.
Katten var en innekatt, en 3-årig skogkatt, på ca 8 kilo. Grenen den klamrade sig fast vid var bara drygt 1 dm bred, ganska lodrät, katten satt några meter ut på grenen högt över marken och vågade/kunde inte vända. Klorna, särskilt på baktassarna hade blivit ganska hårt nedslitna och några av trampdynorna hade fått skavsår. Stackarn hade alltså suttit fastklamrad på samma ställe på grenen i två dygn och fått hålla i sig så mycket att klorna och benstyrkan tydligen inte fungerade så bra längre. Arma stackars katt!
Myosotis
12-04-2009, 21:56
 Men stackars katt!!!  Jag tänkte också att "den kommer väl ner igen", har aldrig hört talas om något sådant. Så gräsligt!
OK. Slitna trampdynor (och avslitna klor) är annars ett vanligt resultat när katter blir påkörda på bil.
rosentass i Göteborg
13-04-2009, 03:01
Snälla. Låt oss bara inte göra en prestigeladdad "debatt" av detta. Delar spär ju på myterna: en påkörd bakdelsförlamad katt har tagit sig 15 m upp i ett träd ... och då klarar den sig upp, men möjligtvis - och i efterhand - inte ned; eller den har fått slitna trampdynor av samma påkördhet och klarar sig upp men inte ned. Etc etc etc bla bla bla. Det är inte min mening att skapa syndabockar. Istället att vi lär av "nya" erfarenheter eller kunskaper. DEN respekten förtjänar DEN HÄR KATTEN - en innekatt som inte är van att klättra ... Det sas redan 8/4. Det här ÄR inte så nytt och unikt. Men vi matas med solskenshistorier. Det är mediavänligt. Det känns bra. Men för varje katt som rapporteras ha vandrat från Umeå till Malmö, eller vad det nu kan vara, för att komma "hem" finns det ... hur många !!?? ... som blir dödade, lemlästade, hemlösa, övergivna ... och inte klarar sig. Ett alternativ är väl då att anta att varje katt som sitter och jamar ynkligt i ett högt träd redan HAR blivit påkörd och skadad, så väldigt viktigt att snabbt åtgärda. Eller? Bara utifall att. Igen, liten kämpande kisse - frid
Arma kisse!  Stackars lilla katt! Detta stärker min åsikt om att katter bör bo på landet och kunna gå ut om dom vill. (nu stack jag ut näsan)
CITAT (rosentass i Göteborg @ 13-04-2009, 04:01)  DEN respekten förtjänar DEN HÄR KATTEN - en innekatt som inte är van att klättra ... Det sas redan 8/4. --- Ett alternativ är väl då att anta att varje katt som sitter och jamar ynkligt i ett högt träd redan HAR blivit påkörd och skadad, så väldigt viktigt att snabbt åtgärda. Eller? Jag vet inte om det gått att göra så mycket annorlunda. Att agera snabbt, dvs ringa brandkåren direkt, är inte heller riskfritt för katten, eftersom den kan bli skrämd och hoppa, vilket är värre än om den försöker klättra ner själv, och att själv ta fast en livrädd katt femton meter uppe i ett träd kan verkligen gå illa. Det bästa och säkraste för alla är om katten tar sig ner själv. Jag har haft tre-fyra innekatter uppe i träd, ynkligt jamande, och de har alla tagit sig ner igen utan trasiga trampdynor eller skador. Jag älskar katter och tycker det är hemskt att katten dog, men mitt råd kvarstår: ta ner katten om det går att göra säkert, annars vänta nån dag innan man ringer brandkåren.
Eva-Helene
13-04-2009, 14:20
Ja, stackars stackars kisse! Och stackars ägare! Jag tycker att det är värt ett reportage i en tidning, t.ex. Hemmets Journal - eller i vart fall på HJ:s Kattsajten http://www.kattsajten.se/
anne-li i olofstorp
13-04-2009, 14:24
Ja! JA! JA! men stackars SannaLasso som verkligen försökte!!!! All heder åt dig! Känner med dig!
Kram Anne-Li
mina tankar går oxå till främst dig SannaLasso, en eloge för du brydde dig.......det är ett hårt slag mot oss alla, som bryr oss om katter och berörs av deras tragedi. Det är alltför ofta de behöver vår hjälp i flera situationer. Jag har själv erfarenhet i vintras, och känslor jag får ta - för att jag brydde mig om just denna katt som blev matbyte , och visst kan man tycka (och jag själv till viss del) att en trädkatt kan komma ner. men mina tankar var - varför var den är så högt uppe ? trodde den kanske blev uppjagad dit, nu var det visst något med klorna. Min grannes ungkatt, bland de goaste hankatt jag mött blev tagen i vintras av räven, hur det kändes går inte beskriva....... klandrar mig själv, att jag inte tog in honom om natten, jag visste räven sprang här, schasade bort den ett flertal tillfällen, orädd var den, , men nu var det ju inte min katt :-( det är inte lätt med katter, vi kan nog inte förhindra att det händer otäcka saker och hemska möten mot deras död hur gärna vi önskar.
MrsVain
13-04-2009, 21:28
Nä men fy! Vad fruktansvärt! Jag är tårögd! Finns det verkligen ingen som hämtar ner katter tidigare? Kan det verkligen gå tre dagar!?! Usch hade en av mina katter klättrat upp i ett träd hade jag campat nedanför trädet och krävt att brandkår eller ngn kom, Vilken fruktansvärd historia!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|