Full version: Kopia på klagomål
Sidor: 1, 2, 3, 4
Monaxe
CITAT (takstigen @ 14-12-2009, 07:30) *
Den där elaka maria s hittar nog något annat offer
Hon vet ju inte ens hur gammal hon är men jag tippsar om att det står i kyrkoboken



Jag är övertygad om att Maria har full koll på hur gammal hon är, hon kanske bara inte vill att obehöriga ska veta det. Kan knappast kallas elakt, det finns andra medlemmar som bättre stämmer in på den beskrivningen...


Att Pejori hoppar av är verkligen en förlust...men hon kommer nog att följas av fler är jag rädd.
Piccante
synd att Pejori slutar på odla sad.gif men samtidigt tror jag att denna historia har fått för stora proportioner.
Meriona
Jag saknar redan både Pejjan och Maria, jag hoppas att de kommer tillbaka ändå. Odla är svårt att vara utan.

Å andra sidan så har jag inte heller haft ont av den utpekade personen, så jag har inget emot att h*n är kvar heller.

Dessutom besöker jag en hel del profiler både av misstag och pga att jag har dåligt minne, och jag skriver definitivt inte nåt i gästboken bara för att jag råkat titta in där. Så jag vill bara klargöra att om ni ser mig besöka er så är det då rakt inte för att jag är en snusktant.

Aqvakul
CITAT (Meriona @ 14-12-2009, 19:28) *
Jag saknar redan både Pejjan och Maria, jag hoppas att de kommer tillbaka ändå. Odla är svårt att vara utan.

Å andra sidan så har jag inte heller haft ont av den utpekade personen, så jag har inget emot att h*n är kvar heller.

Dessutom besöker jag en hel del profiler både av misstag och pga att jag har dåligt minne, och jag skriver definitivt inte nåt i gästboken bara för att jag råkat titta in där. Så jag vill bara klargöra att om ni ser mig besöka er så är det då rakt inte för att jag är en snusktant.

Minns jag fel, eller hade inte du synpunkter på en gästbokshälsning i maj?
Meriona
CITAT (Aqvakul @ 14-12-2009, 19:53) *
Minns jag fel, eller hade inte du synpunkter på en gästbokshälsning i maj?


Nej du minns alldeles rätt. Men personen bad om ursäkt och har sedan inte stört mig.

Däremot har jag fått lite mer information om det inträffade och kanske har ett annat sätt att se på saken nu än för en timme sedan. mad.gif
Monaxe
Ja, det finns oftast en annan sida av saken som inte syns så tydligt, varför det blir som det blir.
Men personangrepp har duggat friskt den sista tiden, inte bara i trådarna.
Finns många sätt att komunicera på... mad.gif

Tråkigt att inte adm har tagit det på allvar, följden blir tappade medlemmar.
Anma
Ush så ledsamt detta är. sad.gif
Rose
CITAT (Anma @ 14-12-2009, 22:37) *
Ush så ledsamt detta är. sad.gif

Jo sad.gif
Berith
Men alltså... Menar ni att pejori och MariaS har lämnat Odla? Och det bara för att dom tyckte det var genant att dom hade fel beträffande personen ifråga?
Monaxe
CITAT (Berith @ 15-12-2009, 06:05) *
Men alltså... Menar ni att pejori och MariaS har lämnat Odla? Och det bara för att dom tyckte det var genant att dom hade fel beträffande personen ifråga?


Nej, det är inte därför de har lämnat odla. Dom har ingenting att vara generade över.
Berith
CITAT (Monaxe @ 15-12-2009, 07:35) *
Nej, det är inte därför de har lämnat odla. Dom har ingenting att vara generade över.

Ok, trodde att dom lämnat för den här "obehagliga" och "äckliga" (eller hur det nu formulerades...) medlemmen.
Anma
Berith, allt som händer syns inte!
Jag tycker att det är rent förjävligt att de drabbade ska få skit! Jag kommer också att lämna odla, efter att mitt åtagande är över. Till dess kör jag på som vanligt.
Berith
Ok... Ja jag förstår inte vad ni pratar om, men det är lugnt, jag behöver inte veta allt. smile.gif
Aqvakul
CITAT (Anma @ 15-12-2009, 16:28) *
Berith, allt som händer syns inte!
Jag tycker att det är rent förjävligt att de drabbade ska få skit! Jag kommer också att lämna odla, efter att mitt åtagande är över. Till dess kör jag på som vanligt.


Vi är överens om att Odla inte sköts så bra, men läget blir inte bättre av en massa antydningar...
Berith
CITAT (Aqvakul @ 15-12-2009, 16:59) *
Vi är överens om att Odla inte sköts så bra, men läget blir inte bättre av en massa antydningar...

Javisst är det helkass med antydningarna. Och så länge inget sägs rent ut så tar jag det som lite "inbördes beundran" och att bara klicken det berör ska veta vad det handlar om.
Myosotis
CITAT (Anma @ 15-12-2009, 16:28) *
...Jag kommer också att lämna odla...

Men va!?? Inte du också! crying.gif Alla de här avhoppen drabbar ju faktiskt oskyldiga och mer eller mindre ovetande odlakompisar i första hand, det känns lite snopet faktiskt. Jag börjar fundera på vad jag har gjort för fel? Har jag skrämt bort någon? Väldigt olustigt. Håller med aq, antydningar gör det hela bara värre. Och VAR ÄR ADMIN?!!

CITAT (Berith @ 15-12-2009, 17:10) *
"inbördes beundran"

thumbdown.gif elakt att säga så, det handlar faktiskt om folk som känner sig stalkade, det finns ingen anledning att förringa/förlöjliga deras obehag.
Berith
CITAT (Myosotis @ 15-12-2009, 17:17) *
thumbdown.gif elakt att säga så, det handlar faktiskt om folk som känner sig stalkade, det finns ingen anledning att förringa/förlöjliga deras obehag.

Jo jag överdrev säkert där, sorry... Men så länge det inte redovisas öppet så är det ju bara en liten klick som vet vad det handlar om. Och om det inte är meningen att alla ska veta behövdes väl inte alla dom här inläggen med antydningar? Då hade dom väl kunnat ta det via mejl eller PM?
Anma
Ja men jag vet faktiskt inte allt heller.Det var inte meningen att antyda något heller. Jag har fått tillåtelse att lägga ut ett PM som jag fått och gör det nu.

----------------------------------------------------------
Kommer inte tillbaka till odla, så detta blir det sista ni hör från mej.
När rätt person gissar på att jag är deras santa, får du gärna avslöja att det är rätt.
Ha det så gott och hälsa dom andra.
Jag saknar er jättemycket, men står fast vid mitt beslut.
Med medlemar som XXXX och XXXX som tror dom äger rätten till sanning, finns ingen framtid för odla kvar.
Bråk och tjafs är en vardag, och via PM ska vi inte tala om.
Ha det gott och en riktigt god jul. och nytt år.
Kramar.

Min gästbok och PM-låda är från och med idag, nedstängd...
----------------------------------------------------------------------

Nu vet jag ju att det blir än mer spekulationer när jag har kamouflerat meddelandet med xxxx
men om någon känner sig träffad så fråga via PM, jag kommer att bekräfta om den träffade är rätt, men kommer inte att hänga ut personer varesig på PM eller öppet.

Dessutom fick jag ett till PM som förklarar även att avhoppet inte bara beror på denna person som skrivs om i denna tråd, utan andra saker som händer på forumet, fick ingen specifikation så jag vet inte vilka saker som åsyftas, men att detta fick bägaren att rinna över.

Jag vet inte om jag kommer att sluta skriva här eller inte, men blev bara så ledsen idag så det gick bara av farten att bestämma mig så, men jag låter det att vara öppen fråga och se hur det känns sedan.
mojan
CITAT (Monaxe @ 14-12-2009, 22:10) *
Tråkigt att inte adm har tagit det på allvar, följden blir tappade medlemmar.


Vad gör de ansvariga på Odlaforumet?!
Myosotis
CITAT (Anma @ 15-12-2009, 17:25) *
...Jag vet inte om jag kommer att sluta skriva här eller inte, men blev bara så ledsen idag så det gick bara av farten att bestämma mig så, men jag låter det att vara öppen fråga och se hur det känns sedan.

Det låter bra. Ta en time-out så känner du ju sen hur det känns och om odla förändras till det positiva. kompiskram.gif
Piccante
CITAT (Berith @ 15-12-2009, 17:22) *
Jo jag överdrev säkert där, sorry... Men så länge det inte redovisas öppet så är det ju bara en liten klick som vet vad det handlar om. Och om det inte är meningen att alla ska veta behövdes väl inte alla dom här inläggen med antydningar? Då hade dom väl kunnat ta det via mejl eller PM?

Håller helt med dig Berith. Alla dessa antydningar hit och dit skapar i sig misstänksamhet och osämja. En av de som slutar på odla har ju själv satt i system att anmäla människor till admin via pm istället för att ta detta direkt med vederbörande. Så jag vet inte, it take´s two to tango som det heter. Vet inte om det var så bra att hänga ut en medlem på sin profilsida heller.
Myosotis
CITAT (mojan @ 15-12-2009, 17:34) *
Vad gör de ansvariga på Odlaforumet?!

Ingenting. Göran var inne som hastigast igårkväll såg jag. Tänkte att nu tar de tag i det här! Men det enda resultatet jag kunde upptäcka är att tråden om veterinärspråk har flyttats från småprat till husdjur. Det var ju säkert viktigare än att behålla pejori och MariaS som medlemmar. Och kom nu inte och säg att jag snackar skit bakom ryggen, detta är supportavdelningen som admin borde läsa. Att skicka pm till dem är ju tydligen meningslöst numera om de inte läser dem. Och JA, jag förstår att de har familj och annat att göra, men då får de anställa någon.
Alexander-VG-zon3
nu blir man väl halshuggen igen, men ska jag vara ärlig så tycker jag allt detta är löjligt.

ja det är tråkigt att personer börjat att lämna odla, men dom har själv bestämt att så ska det vara. om man bara kontaktar varandra och reder ut saker än att sopa det under mattan så hade det blivit mycket bättre för ALLA då det alltid finns två sidor om saken hur man tycker, känner m.m. ignorerar man bara eller bara antyder hit och ditt utan att lyssna på vandran så blir det mycker bråk, irritation, missförstånd, skit m.m. , exempelvis att stänga ned pm och gästbok är ju liksom det värsta man kan göra när det blir ''tjafs'' för det skapar ytterligare problem.

och ja jag tycker det var väldigt dåligt av marias att hänga ut takstigen såhär och löjligt att ''tassa runder'' på sin profil och antyda saker. att hänga ut någon så här kan slå tillbaka på en själv och är inte snällt för den andre heller. visst man kan känna sig förföljd och må dåligt av det och det är inte alls bra eller något roligt, men det bör tas i pm till admin eller skicka direkt till den man känner sig förföljd av (även om det tydligen inte funkat i detta). och inte hänga ut såhär.

men jag tycker admin här kunde gjort mer, exempelvis ställ ett ultimatum till medlemmen att ta det lugnt med profil besökandet hos dom personer som mår dåligt av det annars så blir man blockad eller avstängd för en tid. även om denna medlem kanske inte menat nåt illa så kanske den förstår.

att nu dessa personer har lämnat odla är ju väldigt synd, jag kan tycka det är lite drastiskt gjort, har man problem med någon på forumet så får man skriva till den personen då och reda ut.

så här tycker jag, en kram till er som lämnat odla ni kanske vill återkomma någon gång. slut för mig.
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 15-12-2009, 17:57) *
nu blir man väl halshuggen igen, men ska jag vara ärlig så tycker jag allt detta är löjligt.

ja det är tråkigt att personer börjat att lämna odla, men dom har själv bestämt att så ska det vara. om man bara kontaktar varandra och reder ut saker än att sopa det under mattan så hade det blivit mycket bättre för ALLA då det alltid finns två sidor om saken hur man tycker, känner m.m. ignorerar man bara eller bara antyder hit och ditt utan att lyssna på vandran så blir det mycker bråk, irritation, missförstånd, skit m.m. , exempelvis att stänga ned pm och gästbok är ju liksom det värsta man kan göra när det blir ''tjafs'' för det skapar ytterligare problem.

och ja jag tycker det var väldigt dåligt av marias att hänga ut takstigen såhär och löjligt att ''tassa runder'' på sin profil och antyda saker. att hänga ut någon så här kan slå tillbaka på en själv och är inte snällt för den andre heller. visst man kan känna sig förföljd och må dåligt av det och det är inte alls bra eller något roligt, men det bör tas i pm till admin eller skicka direkt till den man känner sig förföljd av (även om det tydligen inte funkat i detta). och inte hänga ut såhär.

men jag tycker admin här kunde gjort mer, exempelvis ställ ett ultimatum till medlemmen att ta det lugnt med profil besökandet hos dom personer som mår dåligt av det annars så blir man blockad eller avstängd för en tid. även om denna medlem kanske inte menat nåt illa så kanske den förstår.

att nu dessa personer har lämnat odla är ju väldigt synd, jag kan tycka det är lite drastiskt gjort, har man problem med någon på forumet så får man skriva till den personen då och reda ut.

så här tycker jag, en kram till er som lämnat odla ni kanske vill återkomma någon gång. slut för mig.


Du blir iaf inte "halshuggen" av mig Linus. Jag håller med om allt du skrivit!
Rose
Gillar inte heller antydningar, sånt skapar bara än mer obehagliga känslor hos alla.
Vad gäller att få pm man inte vill ha så är det lätt åtgärdat genom att blocka folk.
Sen förstår jag inte hur man kan benämna profilbesök som stalking. Gör man det vet man inte vad stalking är för nåt (jag har själv varit drabbad).
Nu vet jag ju inte vad som hänt och det är ju inte meningen jag ska veta heller så jag kan bara gå på det som skrivs här. Men jag mådde riktigt dåligt av att se en person hängas ut på två profiler på det sätt som skedde.
Det är trist att medlemmar lämnar odla, men än mer trist är det på det sätt som det skedde.
*Stintan*
Det blir olustigare och olustigare på forumet. Tyvärr tror jag att dessa två avhopp kommer att följas av fler eftersom admin inte tar tag i problemen med odlaiter som går över gränsen för det acceptabla.
Hej igen
CITAT (*Stintan* @ 15-12-2009, 19:42) *
Det blir olustigare och olustigare på forumet. Tyvärr tror jag att dessa två avhopp kommer att följas av fler eftersom admin inte tar tag i problemen med odlaiter som går över gränsen för det acceptabla.

Visst är det så ... tyvärr.
Meriona
Ja Anma jag hoppas att du stannar. Annars blir jag än mer ledsen än jag redan är! kram1.gif
Och självklart är det första prioritet att det utses moderatorer, det finns väl på alla andra forum, antingen frivilliga moderatorer eller närvarande admin. rtfm.gif
herkules
CITAT (mojan @ 15-12-2009, 17:34) *
Vad gör de ansvariga på Odlaforumet?!


det beror väl på vad som har hänt?
har inget som strider mot forumreglerna gjorts så gör ansvarig ingenting.
Monaxe
CITAT (herkules @ 15-12-2009, 22:52) *
det beror väl på vad som har hänt?
har inget som strider mot forumreglerna gjorts så gör ansvarig ingenting.


Eftersom det blir sådana protester varje gång det antyds felaktigheter eller övertramp som någon namngiven medlem gjort, så skrivs inget rätt ut. Men personangrepp och fel har blivit begångna, adm är meddelad, men gör ingenting...slutsats?
Jo, det är lika bra att hoppa av forumet istället för att ta mer skit, för någon hjälp från ansvariga får man inte.
herkules
CITAT (Monaxe @ 15-12-2009, 23:12) *
Eftersom det blir sådana protester varje gång det antyds felaktigheter eller övertramp som någon namngiven medlem gjort, så skrivs inget rätt ut. Men personangrepp och fel har blivit begångna, adm är meddelad, men gör ingenting...slutsats?
Jo, det är lika bra att hoppa av forumet istället för att ta mer skit, för någon hjälp från ansvariga får man inte.


man kan också be vederbörande dra så långt åt h-vete vägen räcker, det brukar funka. jag har direkt till en person som stört mig talat om att jag vill bli lämnad ifred, det gick utmärkt.
men visst, var och en gör precis vad som känns bäst. personligen tycker jag dock att man inte ska vika sig för något man ogillar.
Göran Carlsson, Odla.nu
Vi är medvetna om att spam är ett problem i forumet och de som skickar spam kommer hela tiden på nya sätt att kringå olika spärrar tyvärr. Vi tar bort dem så fort vi kan och det bästa är om ni skickar PM direkt de dyker upp oavsett tid på dygnet, men vi har inte möjlighet att sitta vid datorn hela tiden så ibland tar det ett tag.

Det syns väldigt tydligt vilka inlägg som är spam så man behöver inte öppna dem utan kan ignorera dem tills de tas bort.
Göran Carlsson, Odla.nu
Det stämmer men varje gång jag får ett PM så får jag också ett mail med samma text och gäller det spam så går jag direkt till forumet via mailet och öppnar inte PM:et.

CITAT (pejori @ 07-12-2009, 13:53) *
Numera öppnas inte PM-en av admin, där man påpekar Spam i forumet, så nu kan man lägga ner anmälningarna helt.... tummenupp.gif
Göran Carlsson, Odla.nu
Det beror inte på pengar i sig även om det förstås är en förutsättning att gå med vinst för att finnas kvar mer än något år utan på att man inte hinner hur mycket som helst. Det är fortfarande Ingemar och jag som gör det mesta. Till nästa år ska vi anställa flera personer och förhoppningsvis får vi mer tid till förbättringar samtidigt som vi dela upp arbetsuppgifterna på fler.

CITAT (Hej igen @ 07-12-2009, 23:04) *
Blev väl som jag sa efter de sålt till Stampen ... man ska inte tro att någon startar ett forum i ideellt syfte.
Var ju ett ganska "familjärt" forum till att börja med (tyckte iaf en del) ... och Ingemar & Göran svarade på PM och till o me deltog i diskussionerna i en del trådar.
Så var det tills man fått tillräckligt många medlemmar och nått ut i "pengavärlden" ... då det börjar klia i fingrarna. laugh.gif
Göran Carlsson, Odla.nu
CITAT (Monaxe @ 13-12-2009, 11:15) *
Jag tycker att hela historien är tråkig, men för mej är det egentligen ytterligare tecken på utförsbacken som Odla befinner sig i.


Jag tycker man får skilja på Odla.nu och forumet. Jag håller helt med om att det är vissa problem i forumet men det beror på att vuxna människor av någon anledning bär sig åt hur som helst när man är anonym och skriver saker man aldrig skulle säga om man träffades.

När det gäller Odla.nu så ökar antal besökare stadigt och av 100 000 unika i veckan så är kanske 100 aktiva i forumet regelbundet året runt.

CITAT (Monaxe @ 13-12-2009, 11:15) *
Idag ser man oftast ett flertal spam liggandes i någon av avdelningarna, och där kan det ligga hur länge som helst. Men det behöver man inte öppna eller bry sig om anser opinionen. Sagt och gjort, ingen öppnar, knappt någon anmäler, och kvar ligger spammen...


Ser ni ett spam så skicka länken till det så tar vi bort det direkt eller nästa gång vi sitter vid datorn.

CITAT (Monaxe @ 13-12-2009, 11:15) *
Personangrepp finns flera exempel på, både på folk som blir utsatta och folk som utsätter, för några år sedan hade man blivit utesluten för något sådant.


Problemet är att reda ut vem som har rätt och fel då vi inte kan se alla inlägg, pm m.m. och vi vill inte ta bort någon i onödan.

CITAT (Monaxe @ 13-12-2009, 11:15) *
Att duktiga och kunniga trädgårdmänniskor försvinner från odla, det är det bara odla själv som förlorar på. Ni som varit med några år...tänk efter på de där riktigt duktiga personerna som hade erfarenhet av all möjlig sorts odling, var finns dom? Inte här på odla i varje fall.
Dom försvinner en efter en.


En lösning skulle kunna vara att vi stänger ner alla avdelningar som inte har med trädgård att göra och bara tillåter trädgårdsrelaterade inlägg. Anledningen att vi har andra avdelningar är att de mest aktiva även ska kunna diskutera andra frågor, speciellt på vintern när det inte finns så mycket trädgård att diskutera. Tyvärr är det också dessa avdelningar som orsaker de flesta problemen.
Myosotis
Tack för svar!! yahoo.gif
mojan
Tack, jättebra att ni hör av er!
Alba
Tack för ditt svar.
Myosotis
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 16-12-2009, 10:34) *
En lösning skulle kunna vara att vi stänger ner alla avdelningar som inte har med trädgård att göra...

Det hoppas jag verkligen att det inte behövs. Även om det dyker upp problem så har vi väldigt trevligt mest hela tiden! tummenupp.gif
Aqvakul
Tack Göran för ditt svar!
smuleborg
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 16-12-2009, 10:05) *
Det beror inte på pengar i sig även om det förstås är en förutsättning att gå med vinst för att finnas kvar mer än något år utan på att man inte hinner hur mycket som helst. Det är fortfarande Ingemar och jag som gör det mesta. Till nästa år ska vi anställa flera personer och förhoppningsvis får vi mer tid till förbättringar samtidigt som vi dela upp arbetsuppgifterna på fler.


Det låter bra. Och tack för svar!

CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 16-12-2009, 10:34) *
En lösning skulle kunna vara att vi stänger ner alla avdelningar som inte har med trädgård att göra och bara tillåter trädgårdsrelaterade inlägg. Anledningen att vi har andra avdelningar är att de mest aktiva även ska kunna diskutera andra frågor, speciellt på vintern när det inte finns så mycket trädgård att diskutera. Tyvärr är det också dessa avdelningar som orsaker de flesta problemen.


Jag tycker att Trädgårdsforumet ska prioriteras, men hoppas verkligen på lösningar för att även det allmänna forumet ska vara kvar. Tekniken finns.
Alba
CITAT (Myosotis @ 16-12-2009, 10:57) *
Det hoppas jag verkligen att det inte behövs. Även om det dyker upp problem så har vi väldigt trevligt mest hela tiden! tummenupp.gif


Instämmer helt.
Der skulle vara katastrof om småprat måste stängas ner. Övervägande del av medlemmarna sköter sig ju bra.
ängsvädd
Ja, jag hoppas verkligen att småprat och allmänna forumet blir kvar. Vi får hjälpas åt att stötta de medlemmar som blir utsatta för personangrepp.
Rose
CITAT (ängsvädd @ 18-12-2009, 22:18) *
Ja, jag hoppas verkligen att småprat och allmänna forumet blir kvar. Vi får hjälpas åt att stötta de medlemmar som blir utsatta för personangrepp.
Problemet är väl att det en person tycker är personangrepp tycker en annan inte är det. Därför är det nog ändå viktigt att dom som ansvarar för forumet visar var gränsen går.
Wilmer
CITAT (herkules @ 16-12-2009, 08:23) *
man kan också be vederbörande dra så långt åt h-vete vägen räcker, det brukar funka. jag har direkt till en person som stört mig talat om att jag vill bli lämnad ifred, det gick utmärkt.
men visst, var och en gör precis vad som känns bäst. personligen tycker jag dock att man inte ska vika sig för något man ogillar.

Det var ju bra att det fungerade för dig, för det har det inte gjort för andra kan jag lova! Alltså, kontakta personen i fråga och be dem lämna i fred. Att det talas i gåtor får ni nog leva med eftersom de som talar i klartext blir hängda.
Anma
CITAT (Rose @ 18-12-2009, 22:45) *
Problemet är väl att det en person tycker är personangrepp tycker en annan inte är det. Därför är det nog ändå viktigt att dom som ansvarar för forumet visar var gränsen går.

Det bästa är väl om admin inte visar gränser, att vi själva, vi medlemmar respekterar andras gränser. Det märks ju tydligt om någon blir kränkt eller ledsen, då kan ju den andre personen backa och ta det varligare.
Finns ingen som helst anledning att köra på hårt bara för att man själv har en högre ribba.
Wilmer
Nej, precis, respekt är väl inte för mycket begärt varesig här eller IRL. En del kanske inte fattat att det är verkliga mäniskor bakom nicken, undrar om de skulle bete sig likandant om de var grannar eller arbetskamrater eller...
Rose
CITAT (Anma @ 19-12-2009, 00:14) *
Det bästa är väl om admin inte visar gränser, att vi själva, vi medlemmar respekterar andras gränser. Det märks ju tydligt om någon blir kränkt eller ledsen, då kan ju den andre personen backa och ta det varligare.
Finns ingen som helst anledning att köra på hårt bara för att man själv har en högre ribba.
Håller med om att det borde vara så. Men jag upplever att de som håller på med personangrepp inte håller med eftersom tillsägelser om att dom ska lugna ner sig inte fungerat. Så frågan är om detta inte är önsketänkande.
Myosotis
CITAT (Anma @ 19-12-2009, 00:14) *
Det bästa är väl om admin inte visar gränser, att vi själva, vi medlemmar respekterar andras gränser. Det märks ju tydligt om någon blir kränkt eller ledsen, då kan ju den andre personen backa och ta det varligare.
Finns ingen som helst anledning att köra på hårt bara för att man själv har en högre ribba.

Det var fint sagt. Jag tycker också om man märker att någon är extra känslig så kan man vara lite försiktig, men tyvärr finns det ju folk som gillar att såra och trampa på folk.
Peztis
Visst är det lättare att säga dumheter när man inte behöver stå öga mot öga med den man hoppar på.
Och alla uppfattar ju saker olika. Det är väldigt svårt att i textform förmedla känslor, man måste få in tonfall, ansiktsuttryck och kroppsspråk i orden och det klarar ju inte ens etablerade författare av emellanåt... så varför skulle vi göra det?

Självklart är ömsesidig respekt en del av lösningen på alla världens problem men tyvärr är ju världen full med respektlösa människor - det är där moderatorer eller admin kommer in.

OK, det löser ju knappast väldens problem men i alla fall kan det ju hjälpa till här på detta forum som de flesta av oss tycker väldigt mycket om.

Och jag misstänker att precis som i övriga omvärlden så är det endast en liten klick som är dumma och respektlösa mot andra men att det är de som trots allt gör att de andra tycker att det blir mindre roligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon