Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 30 133
Har en gammal perennrabatt i trädgården som jag ännu inte gjort något åt sedan vi köpte huset. Har nu börjat undra om det växer Björnloka i den. Har 3 små barn så man blir ju lite orolig. Är det någon som vet vad detta är så tacksam för snabbt svar. Om det är Björnloka, hur går man då tillväga? IMG_1604.jpg
Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891
är så svårt med växter på bild när jag inte för se, känna, lukta o smaka på dom för att vara säker. Spontant nej, det känns mer som selleri eller libbsticka.
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891
CITAT (Markus_H @ 01-07-2010, 21:42)
är så svårt med växter på bild när jag inte för se, känna, lukta o smaka på dom för att vara säker. Spontant nej, det känns mer som selleri eller libbsticka.
Medlem
Antal inlägg: 84
Medlem nr: 12 911
Ta det lugnt! Jag har både libbsticka och björnloka på min gård, och det du har är inte björnloka. Ta några blad och gnugga i handen, det kommer att lukta kryddor, tänk buljong ungefär. Björnloka luktar mycket illa om man mosar sönder dem./Sofia
Medlem
Antal inlägg: 380
Medlem nr: 8 323
Det är libbsticka. Bladen på björnloka ser inte ut så. Har libbsticka på kolonin och det växer björnloka där min mamma bor. Björnloka är liksom större och pampigare dessutom.
Libbsticka är en bra krydda till nästan allt, men det behövs väldigt liten mängd! Bra i soppor och grytor ifall man vill slippa använda tärningsbuljong.
Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 30 133
Tack för alla svar! Vi bor brevid ett kommunalt grönområde och lite längre upp ska det tydligen växa jättebjörnloka (har ej sett själv) som kommunen var och besprutade igår. Blev orolig att den spridit sig till vår trädgård eller att förra ägarna planterat den mindre varianten...
Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296
Om nån undrar hur jättelokan kan se ut så titta på bilden som egentligen skall visa ombyggnaden av Rv 45 och Norge/Vänerbanan norrut från Göteborg. Det stora fältet nere till höger och blommorna utefter järnvägen till vänster med den gula rälsbussen är jättelokor. Maffiga saker som man inte kan ta miste på, dessa är dessutom inte maxstora.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Medlem
Antal inlägg: 380
Medlem nr: 8 323
Här finns en bild på björnloka. Som du ser är bladen inte alls lika. Bladen på den mindre varianten är också flikiga och liksom mjukt slokiga. Inte alls som libbstickans släta, lite papperstorra blad.