|
Änglatrumpet, beskärning |
|
|
|
16-07-2010, 09:34
|
Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 28 770

|
Hej!
Tänkte höra, min änglatrumpet är bred o fin med massor av blad, men undrar om man vill ha fler, kan man toppa den nu i juli, eller blir den förstörd då?
|
|
|
|
|
16-07-2010, 10:09
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Jag toppar aldrig mina den här tiden. Då kommer dom inte att blomma. Jag brukar klippa ner mina en del sen när jag tar in dom på hösten. Då blir det en massa sticklingar.
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
16-07-2010, 15:36
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
och när man väl klipper så ska man helst klippa ovanför en Y-delning. då får man snabbare blommor nästa år. så till vintern-våren kan man klippa så mycket man vill ovanför dessa Y-delningar.
|
|
|
|
|
16-07-2010, 15:59
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Äglatrumpeter, de goa och stora. Jag håller på med min stora, som blommade förra året, att hålla efter vid stammarna, annars får hon vatten, gödning och kärlek. Väntar på blommorna. Sedan har jag 3 olika färgers sticklingar fr. Odla på gång. en rackare hann dela på sig under mitt bortvaro, men får ta det som kommer. De andra ser fina ut. Ansar bara i stammen och håller ett öga på att hinna först om de börjar visa delningssymtom. Hoppas på en bra blomming till nästa sommar. ...  .. fuchian ...
|
|
|
|
|
17-07-2010, 13:46
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 31 876

|
hej fuchian, det vore jättesnällt om du ville berätta lite närmare om hur du förökar dina sticklingar och hur delningssympromen ser ut...
|
|
|
|
|
17-07-2010, 16:10
|
Medlem

|
vad är delningssymtom ?
på änglatrumpeter vill man att dom ska dela sig naturligt så att man får mycket blommor.
|
|
|
|
|
23-07-2010, 21:55
|

Medlem
Antal inlägg: 389
Medlem nr: 17 549

|
När jag klipper ner min stora änglatrumpet på hösten, så tar jag och sätter ner några c:a 20 cm höga kvistar, eller vad man ska säga, i en vas med vatten. den placerar jag i tvättstugan, bara för att bli av med den, ha ha... men de får ganska fort rötter, men jag planterar inte ner dom förän i feb-mars nångång.... då har jag nya fina änglar att ge bort, eller behålla själv  det är lätt att föröka på det sättet, det har jag gjort såååå många gånger...
|
|
|
|
|
23-07-2010, 23:45
|
Medlem

|
ja dom är väldigt lätta och blir kraftiga plantor av sticklinar, det är sällan man misslykas med att rota dom. själv kör jag både i vatten och i jorden. blir rötter på nolltid.
|
|
|
|
|
23-07-2010, 23:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
CITAT (flaxss @ 24-07-2010, 00:45)  ja dom är väldigt lätta och blir kraftiga plantor av sticklinar, det är sällan man misslykas med att rota dom. själv kör jag både i vatten och i jorden. blir rötter på nolltid. -Å mina bara dör och dör... Planterar jag 10 sticklingar så får jag EN planta!
|
|
|
|
|
24-07-2010, 08:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
Mina växer bara rakt upp och verkar inte vilja dela sig alls, ska man ansa bort bladen som kommer uppefter stammen? Hjälp mej också är ni snälla! Vet inte om jag orkar en vinter till med dom för förra vintern var det spinninvasion.
--------------------
|
|
|
|
|
24-07-2010, 08:18
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
När jag sätter sticklingarna i vatten så brukar jag byta vattnet ofta för det blir så snabbt geggigt och grumligt!
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
24-07-2010, 08:29
|

Medlem

|
Tittade just in i en annan tråd om änglatrumpeter och antagligen har jag då för små krukor, fast jag tycker att dom är stora! Ja det är nog viktigt att byta vatten till sticklingarna. Mina sticklingar satte jag direkt i såjord med plastpåse över och det funkade bra.
Redigerat av sqrulan: 24-07-2010, 08:30
--------------------
|
|
|
|
|
24-07-2010, 09:50
|
Medlem

|
när det gäller änglatrumpeter så är det att överdriva allt! överdriv med krukstorleken och överdriv med näringsvattningen och överdriv med vatten, överdriv med sol och värme. då blir dom stora och fina.
just nu har mina en ''kruka'' på 71L (45x45 cylindrisk) och den kommer snart att vara för liten om jag inte rotbeskär dom (vilket man kan göra på änglatrumpeter). jag brukar dock byta om mig vartefter. nästa gång får det bli en murbalja på 80-90L. och detta är ändå ganska små änglatrumpeter.
|
|
|
|
|
24-07-2010, 11:50
|

Medlem

|
CITAT (rajja @ 17-07-2010, 14:46)  hej fuchian, det vore jättesnällt om du ville berätta lite närmare om hur du förökar dina sticklingar och hur delningssympromen ser ut...  Jag håller koll på toppen av den lilla ängeln. Den har vid plantering fått ett rätt långt och kraftigt stöd och jag knippsar med min lilla sax bort alla små bladförsök på stammen, samt lättar vid de översta bladen och kollar om den börjar skjuta fler bladanlag än den som stammen har naturligt i toppen. Jag behåller inte blad som tänker på att "rymma" åt fel håll. När jag tycker att stammen har fått sin höjd (lyckas inte alltid med det) så låter jag bli att peta i toppen tills jag ser ett tydligt Y, som jag sedan anssar från extra blad en bit till från bägge Y grenarna, men låter naturen ha sin gång och hoppas att den blir fin i kronan. Gödsel och vatten i stora lass!!!! Och stora krukor vill de ha!!! Sticklingarna tar jag för det mesta mitt på vintern när jag klipper ner mindre grenar i toppen av plantan och de grenar som växer fel, innåt och stör harmonin. Jag har provat att lägga den lilla plantan (lämnar kvar en krona av några blad) direkt i sågjord med plastpåse med hål för att behålla fuktigheten, men det funkar inte för mig. Jag lägger de småplantorna av min stora klippning i ett glas (vad som finns tillgängligt) med vatten och in i stugvärmen. Alla gånger har jag fått bra rötter och jag planterar dem sedan i vanl. kruka och alltsomefter den växer byter jag till en stärre kruka och har ett stöd åt stammen, men jag har inte hunnit att få dom större än att mina kompissar får ögonen på dom och den vägen blir det. Har nu flera olika färger fr, Odla som jag tänker behålla, men delar med mig bland vänner. Min första ängel är stor och den har fått vara ute under takutsprånget, om det blir regn. Den är nu maffig och har guldgula blommor, men de har inte kommit än. Lycka till med dina änglar! ..... Fuchian .....
Redigerat av fuchian: 24-07-2010, 11:52
|
|
|
|
|
25-07-2010, 12:21
|
Medlem
Antal inlägg: 159
Medlem nr: 27 209

|
Jag har haft mina trumpeter planterade i stora hinkar där jag borrar stora hål i på sidorna. Denna hink har jag ställt ned i störa lövkorgar i ren påskossa. På hösten lyfter man upp hinkarna, skär ned rötterna och så mycket man kan av grenarna. De blir då betydligt lättare att hantera och övervintra. Funkar bra.
|
|
|
|
|
28-07-2010, 16:33
|

Medlem

|
Sollan, Så gör jag också. de största hinkarna med hål och sedan har jag dom i sk. murarhinkar, modell stor, så då kan jag lättade ensam flytta på dom under sommaren. Lägger ett lager småsten el. likn, i murarhinken för att jag ser bättre om det råkar bli vatten kvar, så häller jag ut den. Jag hade de avklippta skotten med vatten i garagefönstret för där blir det inte så varmt och de får utveckla sig i lugn o ro. Min änglafarm börjar bli rätt stor, så jag får nog anlita nån plats i båthuset, där det är låg värme, men lite ljus kommer in. Men det kanske inte bli så populärt förslag att ge maken, men har 2 fristående garage, så det löser sig bara änglarna har det gott! .....  ... fuchian ...
|
|
|
|
|
28-07-2010, 20:00
|

Medlem

|
CITAT (Sollan A @ 25-07-2010, 13:21)  Jag har haft mina trumpeter planterade i stora hinkar där jag borrar stora hål i på sidorna. Denna hink har jag ställt ned i störa lövkorgar i ren påskossa. På hösten lyfter man upp hinkarna, skär ned rötterna och så mycket man kan av grenarna. De blir då betydligt lättare att hantera och övervintra. Funkar bra. Precis så skulle jag vilja göra men det är så svårt ändå för jag måste ibland få in dom under tak då det blir riktigt oväder, hagelskurar m.m. Det verkar som om jag har lite för mörkt inne på min inglasade altan, det är bara inglasat i vanlig fönsterstorlek och inte ända ner mot golvet. Jag får se hur jag ska göra för jag tycker att dom är himla jobbiga och får lätt ohyra, men antagligen så kommer jag att försöka att övervintra en gång till man är ju ett blomtok ända in i märgen!  Att kasta nåt är svårt!
--------------------
|
|
|
|
|
28-07-2010, 20:34
|

Medlem
Antal inlägg: 389
Medlem nr: 17 549

|
Min stora ängel har jag i uterummet, har tänkt varje år att jag ska ta ut den i trädgården, men jag tycker den får så fula blad om det blåser... sen verkar det finnas lika många skötselråd som sorter  Jag kapar ner den varje höst ända ner, dvs. sparar c:a 1 dm av varje gren, från det som växt för året... ställer den bakom soffan, alltså ljust, men den får inget vatten, och skjuter den så tar jag bort de små bladen. Den är 8 år nu, och när den var som störst så mätte den 2,20 hög och 3,5 m bred, och hade som mest 65 blommor samtidigt!! Jag vet att jag gör fel, men jag har i allafall lyckats med den, och den kan inte bli finare än den är! I år, dock, har inga knoppar synts till ännu, men det beror på största sannolikhet på att jag tog fram den för sent, glömde bort den  så den kom inte fram förän i slutet av maj. den är dock stor och buskig, och bladen är stora som dasslock  ohyra kommer som ett brev på posten om man råkar torka ut den, jag har varit duktig med vattningen i år, och sluppit det eländet, peppar, peppar....
|
|
|
|
|
28-07-2010, 21:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
CITAT (fuchian @ 28-07-2010, 17:33)  Min änglafarm börjar bli rätt stor, så jag får nog anlita nån plats i båthuset, där det är låg värme, men lite ljus kommer in. Men det kanske inte bli så populärt förslag att ge maken, men har 2 fristående garage, så det löser sig bara änglarna har det gott! .....  ... fuchian ... Du har möjligtvis inte en röd???
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|