Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ska försöka toalettträna kissarna!, nån som har testat?
          Fny
          Inlägg 20-07-2010, 10:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Har länge funderat på att testa Litter Kwitter och toalettträna kissarna... Busungarna är ju fortfarande väldigt unga (5 månader) och intelligensen är det ju inget fel på så jag tror att dom skulle kunna lära sig det snabbt! Nån annan som har testat? För er som inte hört talas om det så är det ett kit man köper för att stegvis toalettträna sin katt och efter några veckor ska man vara helt fri från kattlåda och kattsand!

Jag återkommer självklart med uppdateringar om hur det går!

För övrigt så har det gått toppenbra med koppelträning av kissarna, dom accepterade selarna direkt och nu har de dessutom accepterat att gå dit vi säger till, så här igårkväll var vi ute med dem i skogen på en timslång promenad på diverse skogsstigar. Underbart, det var som att vara ute med hund! Och snacka om att de älskade det!

Något annat de verkligen älskade var att få åka till stranden... Tog med dem ner till en avskild strand och slog oss ner precis i gränsen mellan sandstrand och skog. Oj vilken succé, de ville aldrig åka hem! Blev alldeles vilda av glädje och det verkade nästan som om en bortglömd instinkt kom fram... Det var underbart att se! tummenupp.gif

Har jag visat bilder på kissarna än förresten? Här är dom iallafall!

edit: det slank visst med en siffra för mycket, 5 månader är dom, inte 15! =)

Redigerat av Fny: 20-07-2010, 11:42
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  balthazar.JPG ( 53.85k ) Antal nedladdningar: 69
          Bifogad fil  caspar_p__utflykt.JPG ( 149.69k ) Antal nedladdningar: 27

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Mollis
          Inlägg 20-07-2010, 10:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Gud såna sötnosar wub.gif

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 20-07-2010, 11:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

jag hade samma fundering när vi skaffade våra katter, men det blev inte av, nu är de 2 och jag tror det är lite sent. men det är en mycket lockande ide! den ena katten skulle nog kunna klara det, men den andra är en storkrafsare, jösses vad han tror han bor ute! både i kattlådan och när han ätit nåt gott, då gräver han ner det i trägolvet smile.gif

det som jag har funderat lite på när jag kollat på bilderna är att det ser ut som man ska ha sand i insatsen. kommer de inte krafsa i den så man får ner sån sand i toan? den kommer väl lägga sig som en lerklump i vattenlåsen?

Citera
          Fny
          Inlägg 20-07-2010, 12:02
          Länk hit: #4

Medlem

ja precis man ska ha sand i insatsen, och lite kommer säkert hamna i toan tyvärr. =( Men det finns självklart kant runt hålet så förhoppningsvis inte för mycket. Sen läste jag någonstans att behovet att krafsa ska försvinna efter ett tag då det stammar från en önskan att täcka över så att det inte luktar, och det luktar ju inte från toan... Men som sagt, en del sand hamnar säkert i toan, men om man lyckas så är det nog värt det!

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 20-07-2010, 14:14
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

Du måste uppdatera om hur det går!
          nu ska de börja väga våra sopor så det hade ju eg varit toppen, för det känns som det kommer bli dyrare att ha katt då....

man kanske kan använda kattsand som inte är klumpbildande, så man minimerar risken för avloppsproblem

Citera
          Fny
          Inlägg 20-07-2010, 15:58
          Länk hit: #6

Medlem

det är nog väldigt bra tänkt! Synd att det vi har är väldigt klumpbildande.... riktigt bra tycker jag. Vi får väl se...

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Meriona
          Inlägg 20-07-2010, 19:34
          Länk hit: #7

Gäster

Klumpbildande sand i avloppet kan bli en jäkligt dyr historia. g.gif (Min kompis morbror jobbade på fastighetsjouren.) Inget man ska chansa med.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 20-07-2010, 19:58
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Finns det risk att sanden hamnar i avloppet är det säkrast att använda t.ex papperssand eller träbaserad sand (ToaLätt resp. PeeWee/bränslepellets), förutsatt att katten accepterar det.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 21-07-2010, 09:18
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Fny @ 20-07-2010, 11:05) *
          Har jag visat bilder på kissarna än förresten? Här är dom iallafall!

edit: det slank visst med en siffra för mycket, 5 månader är dom, inte 15! =)

Där är dom ju! wub.gif
          Undrade just hur det har gått!
          Jag förstår att dom är lyckliga att få följa med på utflykter! smile.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Fny
          Inlägg 17-08-2010, 07:53
          Länk hit: #10

Medlem

En uppdatering av läget!
          Det har gått lite långsamt här eftersom vi har varit bortresta så mycket och vi inte ville tvinga kattvakterna att toaträna kissarna... Själva litter kwittern är finfin och sitter bra på toastolen. Vårt problem har varit kattsanden... För att undvika stopp i toaletten bytte vi till pappersbaserat kattströ, men katterna var inte glada. Dom lekte med pappersbitarna, lade sig på dom och gosade alternativt försökte äta dem... wacko.gif Så hittills har den stora utmaningen varit att få dem att faktiskt acceptera det nya kattströet! sleep.gif Men nu har dom iallafall fattat (äntligen!) och har börjat använda litter kwittern (med första, heötäckande insatsen) som kattlåda, även när den står uppe på toaletten. smile.gif Tyvärr insisterar karln min på att låta en vanlig kattlåda stå kvar på golvet, så att det inte blir fullt så fort, vilket ju gör att katterna av bekvämlighetsskäl hellre väljer den än att hoppa upp på toan... mad.gif Förr eller senare måste jag nog ta strid mot mannen och få honom att förstå att den här processen kommer gå så mycket långsammare om man ger katterna ett enklare alternativ, dvs att fortsätta använda vanlig låda!

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          skogstroll
          Inlägg 17-08-2010, 08:35
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Jag har aldrig haft problem med mina kattungar (ett antal), det är bara att ställa lådan med kattsand i så går de dit av sig själva (fast så kanske inte alla är) ... mina har börjat väldigt tidigt en bra bit före 12 veckor. Klumpbildande sand verkar ju bra då kan man ju bara plocka ur och slänga.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-08-2010, 09:02
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Om man skulle ta bort den vanliga kattlådan helt (stå på dig, du har ju rätt!!) och istället ha litterkwittern på golvet med mycket sand i? Eller uppe på det stängda toalocket, så att det kvitter hur mycket sand de strör omkring sig menar jag. Sen kunde man efterhand minska mängden sand så att ingen eller bara lite hamnar i toaletten när den är öppen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Fny
          Inlägg 17-08-2010, 19:07
          Länk hit: #13

Medlem

skogstroll, jag håller inte på att lära kissarna gå på kattlådan utan lär dem att gå på TOAN. biggrin.gif googla "litter kwitter"!

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Bolltistel
          Inlägg 18-08-2010, 06:37
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 31 920

Om svenska hem var utrustade med "hål i golvet"-toaletter av den sort man träffar på i t ex Indien skulle allt detta bli så mycket lättare... whistling.gif

--------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 18-08-2010, 07:21
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (Bolltistel @ 18-08-2010, 07:37) *
          Om svenska hem var utrustade med "hål i golvet"-toaletter av den sort man träffar på i t ex Indien skulle allt detta bli så mycket lättare... whistling.gif

Det är väl bara två skruvar som ska bort, sedan är det bara att lyfta bort holken. smile.gif Fast min får allt stå kvar.

Citera
          Bee
          Inlägg 18-08-2010, 11:33
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Det må bli billigare i längden men hur hygienisk är den här metoden? Katten lär inte spola. Dessutom har vi människor och katter inte samma bakterieflora.

Jag har väldigt svårt att tänka tanken att dela toa med katten sick.gif
          Hennes låda står bredvid vår toa och det har jag bara problem med när hon inte gräver ner "nr 2" (lär visst vara ett sorts maktinstrument).

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Miro
          Inlägg 18-08-2010, 14:03
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Finns det inte ngt "kattungeströ" som inte är klumpbildande men ändå som sand? har för mig det... Små-kissar kan ju sätta i sig alltmöjligt, och då vill man inte att det ska vara som cement...

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 18-08-2010, 16:46
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Det gäller nog att ha tålamod. Min kompis provade. I början gick det bra, men när hon började ta bort ringar protesterade katten och bajsade i badkaret. blink.gif Sen hamnade nog det setet i nåt skåp.

Citera
          Fny
          Inlägg 18-08-2010, 19:14
          Länk hit: #19

Medlem

man får nog räkna med att katterna vid en eller annan punkt protesterar och bajsar nån annanstans, det är nog bara att stå ut med det! Inbillar mig att det är lite som att pottträna ett barn... det är klart att dom inte bara går med på det!

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 18-08-2010, 21:09
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

En vän hade en kattunge som drunknade i toaletten, när hon glömt fälla ned locket sad.gif Är det inte risk att dina katter också kan göra det när de toatränar ? Eller kittet kanske hindrar dem att göra så confused.gif

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 09:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon