CITAT (RibesRubusVitis @ 25-07-2010, 23:07)

Visst har jag läst om metoden, men aldrig testat. Inbillar mig att det är bra med lite höjd på jorden så att plantan skjuter nya rötter utmed stammen. Ett annat problem med säckodling är att man får problem att avväga vattenmängden. Förra året odlade jag tomater i frigolitkrukor utan hål i botten. Några gick bra, men ett par dog förmodligen av drunkning. På murarhinkarna har jag borrat fyra grova hål ungefär 3 centimeter från botten. Då kan man vattna rejält och dessutom få en reserv i botten utan risk att det blir för blött.
Det är sant att man inte kan sätta plantorna så djupt om man har säckarna liggande men det går ju att ha dom stående också om de har stöd mot en vägg el dyl och man tar ur en del av innehållet. Vet att min pappa odlade tomater så i liten skala mot en södervägg.
Själv odlar jag i liggande säckar, tre plantor/säck, fungerar utmärkt. Har inga särskilda problem med vattningen heller. Vill man, eller om det blivit för blött, så är det ju inte svårt att sticka några hål i säcken.