Rolig och inspirerande tråd - tack Gunilla!
Vi har massor med rhododendron i hopp om att rådjuren ska fortsätta att välja andra växter att feja hornen på. Här fejas nämligen på praktiskt taget allt som sticker upp: enar, fläder, clematis, syrener, häggmispel...
Jag har tagit hand om 8 st. stympade, bladlösa rhododendron som en granne tröttnat på. De låg upp och ner i solen en hel vecka. Nu, 2 år senare, växer de alla så det knakar, men de värst skadade har inte blommat ännu. Av bladen att döma är de olika sorter av yakushimanum. Fantastiskt tåliga växter med mycket vackra blad!
Här är surjordsväxter som blommar både tidigt på våren och på sensommaren. Min "ljunghed", ett experiment i surjord på en södersluttning med vandrande skugga:
DSC_0311.jpg ( 151.39k )
Antal nedladdningar: 64Ljungplantorna (Calluna och Erica, sammanlagt 20 st.) köpte jag sommaren 2009 och några av dem blommade redan samma höst. Flera av plantorna har redan växt ihop, så det blir en ljungmatta småningom. I mitten av april 2010 blommade flera av dem igen och nu är den vackra vita Calluna 'Caerketton White' redan utblommad medan flera andra börjar slå ut. De högsta sorterna kommer att bli ca 30 cm höga, de lägsta mindre än 10 cm. De är planterade i rhododendronjord utblandad med halvmultnad skogsjord. Frön av harsyra har följt med från skogen! Gruset överst ska hålla kvar den lätta jorden och hindra koltrastarna, som gärna gräver mask där man vattnat.
Bland ljungplantorna satte jag små grupper av botanisk krokus från odla. Vackert med tidig blomning.
Nöjd med experimentet - kommer att utvidga uppåt i sluttningen.