Full version: Surjordsväxter
Sidor: 1, 2
Gunilla T
Tänkte starta en tråd om Rhododendron men vidgade begreppet till surjordsväxter eftersom det finns så otroligt många vackra växter, buskar och träd som vill växa i jord med något lägre pH värde. Det skrivs inte särskilt mycket här om surjordsväxter men nog måste det väl finnas fler än jag som upptäckt och blivit intresserade av området surjordsväxter. Variationen är förstås enorm..oändlig känns det som ibland.

Vill slå ett slag för Stewartia - skenkamelia, ett av de vackraste träd/buskar som man kan ha i sin trädgård. Min egen skenkamelia är planterad för endast två eller tre år sedan så den är inte mycket att visa ännu så det får bli en länk. Har sett flera blommande stewartior i sommar och jag vet inte om det kan bli så mycket vackrare.

http://www.edafos.se/tradgard/plantskola/s...leri/index.html
Gunilla T
Ett annat spännande litet träd är Halesia monticola var. `Vestita´ snödroppsträd. Härdig i zon 1-3 men bör stå skyddat. Mitt träd har klarat sig bra (zon 2 -3 ) i vinter trots den besvärliga hösten/vintern.

Det står skyddat av skog för nordanvinden och bredvid en stor sten som jämnar ut temperaturen något.

En länk med bilder;

http://www.puh.nu/vaxter/plantor/halesia_monticola.html
Blomfrun
Jag har ett Halesia monticola i min trädgård i Borlängetrakten, officiellt zon 5, som mår utmärkt. Jag har haft det i två år så det är pyttelitet ännu men det blommade jättefint i våras.
Alexander-VG-zon3
jätte vackra träd och buskar du visar, mina snödroppsträd är än bara små fröplantor.

själv bland surjordsväxterna gillar jag Klockbuske - Enkianthus campanulatus, ganska vanlig men väldigt tålig och vacker. en annan är Frilandshibiskus - Hibiscus syriacus trivs i luckerjord med lågt ph om den står skyddat och bra klarar den sig upp till zon 3-4.

Konvaljbuske - Clethra alnifolia och Stor häxal - Fothergilla major är andra trevliga buskar som passar i surjord. lättskötta och tåliga.

och ja det finns många väldigt vackra buskar och träd som trivs i jord med lägre ph så jag kan sitta och skriva hela dagen. dom jag skrev upp nu har jag själv i trädgården och som jag gillar.
Gunilla T
CITAT (Blomfrun @ 22-07-2010, 12:25) *
Jag har ett Halesia monticola i min trädgård i Borlängetrakten, officiellt zon 5, som mår utmärkt. Jag har haft det i två år så det är pyttelitet ännu men det blommade jättefint i våras.

Det är precis sådana erfarenheter som är viktiga att förmedla Blomfrun - tack för det!

Jaa, flaxss - finns så otroligt mycket vackert och spännande bland surjordsväxterna. Jag har en vacker Clethra alnifolia som blommar sent på säsongen och doftar jättegott och stor häxal Fothergilla major planterade jag i våras.
Gunilla T
Några av mina senaste nyförvärv vad gäller Rhododendron - inte utplanterade ännu.

Rhododendron Roxieanum var. Oreonastes - en kompaktväxande vildart med långa och mycket smala blad - hyfsad härdighet.

[attachment=52634:DSCN17920001.JPG]

och en annan vildart Rhododendron pachysanthum med ett förtjusande indument både på över- och undersidan av bladen. Känslig för vintersol.

[attachment=52635:DSCN17880001.JPG]
Gunilla T
Verkar inte vara så stort intresse för surjordsväxter men jag fortsätter väl ett tag till..

Rh. bureavii - kallas även för kanelrhododendron pga av den kraftigt kanelfärgade nytillväxten. En egen art också som jag letat efter länge..

[attachment=52701:DSCN17930001.JPG]

och så Rh. crane som som har ett lågt krypande växtsätt och inte skall vara särskilt krävande i odling

[attachment=52702:DSCN17900001.JPG]
Gunilla T
Rh. `Wren´ - en liten buske, 15 - 20 cm hög som blir översållad med gula blommor på våren. Sägs vara härdig i zon 1-2 men jag har odlat den i många år utan några som helst skador.

[attachment=52703:DSCN07350001.JPG]

Primula margotae `Garryarde Guinevere´ stor violviva som blommar tidigt på säsongen. Inte en utpräglad surjordsväxt men trivs och utvecklas bättre i surjord.

[attachment=52704:DSCN07360001.JPG]

Alexander-VG-zon3
roddisar har jag inte riktigt fastnat för än, men väldigt vackra du visar.

primulor är väldigt vackra, har en del själv, lättskötta.
Gunilla T
Så synd flaxss..att du inte upptäckt roddisarna...det kommer skall du se och då slår habegäret till .. whist.gif denhär är nästa på min önskelista `Silbervelours´

http://www.linudden.se/scrmainrhodsilbervelours.htm
EsterM
Gunilla T,
jag tycker att detta är en jättebra tråd som jag följer med stort intresse. Tyvärr så har jag inte något att bidra med, men jag läser och lär. Jag har en sur och skuggig liten slänt med ett par rhodedendronar och att par små azaleor. Den här tråden hoppas jag ska kunna hjälpa mig att utveckla slänten.
Ester
Gunilla T
Men så roligt Ester att du är intresserad - då fortsätter jag...

Denhär heter Rh. `Blue Peter ´ en hybrid som blir ganska stor så småningom. Inget speciellt med den, bladen och formen är typiska för Rhododendron men den är lättodlad och jag tycker blomningen är vacker. Bilderna från min trädgård..

[attachment=52713:DSCN08600001_1.JPG] [attachment=52717:DSCN07850001.JPG]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gunilla T @ 23-07-2010, 19:15) *
Så synd flaxss..att du inte upptäckt roddisarna...det kommer skall du se och då slår habegäret till .. whist.gif denhär är nästa på min önskelista `Silbervelours´

http://www.linudden.se/scrmainrhodsilbervelours.htm

den var faktiskt väldigt vacker, några gillar jag ju, men jag är inte helt fast än.

Rhododendron sinogrande hade jag ju inte sagt nej till, den är nog en av de som jag verkligen tycker är häftigt.

men när jag ska göra en asien-del så passar ju dessa in och så några trachycarpus-palmer vid sidan om.

CITAT (Gunilla T @ 23-07-2010, 20:00) *
Men så roligt Ester att du är intresserad - då fortsätter jag...

jaa såklart du ska fortsätta att uppdatera tråden.
Gunilla T
Ett vackert träd som gör sig väl i surjordsrabatten är den japanska solfjäderstallen - Sciadopitys verticillata. Växten har extremt långa barr och blir inte särskilt stor här på våra breddgrader. Hittade ingen bra bild och min egen solfjäderstall håller på att återhämta sig efter vintern - den fick skador men kommer igen.

I woodlandmiljö och surjord trivs Trillium finns ett stort antal sorter att välja mellan.

Här är min Trillium grandiflorum `Flore pleno´

[attachment=52738:DSCN14700001.JPG]
EsterM
Jag skulle gärna ha tips på surjordsväxter som blommar lite senare på sommaren. Det blir väldigt grönt efter det att rhoddisarna blommat över.
Det bör var växter som trivs i skugga.
Ester
Rihane
En rhododendron hittad på en växtmarknad, vid Nynässlott som Linudden nämnd tidigare i tåten var på, i våras.
Blir förvånad om den överlever nu när jag i efterhand läst på

På lappen stod det att läsa
" Rhododendron williamsianum
En låg och kompakt växande art med små, blanka och hjärtformade blad, bronsfärgade som unga. Blommorna är små, välformade och hängande klockor i rosa. Vill ha mycket ljus för att blomma bra och hålla sig kompakt; men är känslig för vintersol och vårfrosten. Färg: Rosavit Blomtid: April-maj Höjd: 50-100 cm Zon:1-2 (3)"

Gunilla T
Grattis Rihane till en riktigt fin roddis! En samlarväxt faktiskt och en vildart! Den är inte den lättaste, nej, men gör vad du kan för dess överlevnad. Väldränerat förstås och så bör den vattnas rejält innan frosten/tjälen kommer. Du skall inte täcka den men när vintersolen börjar skina skyddar du den med skuggväv eller något lakan. Två pinnar i marken och skuggväven fäster du på pinnarna mot solen.

Ester - några förslag på blommande växter; en av de vackraste höstblommor som finns (tycker jag) är höstgentiana - Gentiana- sino-ornata. Den har ett krypande växtsätt och lämpar sig väl på framsidan av surjordsrabatten, någon sol bör den få under dagen. Den finns i många varianter t.ex. "Eugens bester" och "Eugens aller bester" - riktigt klarblåa varianter. "Ettrick" - vit med blåa prickar och det finns helvita varianter också

Sommarvivan "Primula florindae" blommar fint just nu, får inte torka ut eller kanske "Codonopsis ovata" - nickklockan. Lundsköna - "Deinanthe caerulea" blommar också senare. "Gentiana cruciata" - korsgentianan går bra i surjord.

Och förstås ljungväxter - finns både som vårblommande och höstblommande. Irländsk klockljung blommar vackert på hösten.

Man kan ju alltid leka med gröna färger också - blir väldigt vackert och harmoniskt att skapa kontraster i grönt, barrväxter och funkior gör sig bra med Rhododendron.

Två hostor som inte blir alltför stora är "Golden tiara" och "Blue cadet" olika bladfärg men blommar ju också just nu.

Fågelvägen
Rolig och inspirerande tråd - tack Gunilla!
Vi har massor med rhododendron i hopp om att rådjuren ska fortsätta att välja andra växter att feja hornen på. Här fejas nämligen på praktiskt taget allt som sticker upp: enar, fläder, clematis, syrener, häggmispel...
Jag har tagit hand om 8 st. stympade, bladlösa rhododendron som en granne tröttnat på. De låg upp och ner i solen en hel vecka. Nu, 2 år senare, växer de alla så det knakar, men de värst skadade har inte blommat ännu. Av bladen att döma är de olika sorter av yakushimanum. Fantastiskt tåliga växter med mycket vackra blad!

Här är surjordsväxter som blommar både tidigt på våren och på sensommaren. Min "ljunghed", ett experiment i surjord på en södersluttning med vandrande skugga:
[attachment=52752:DSC_0311.jpg]

Ljungplantorna (Calluna och Erica, sammanlagt 20 st.) köpte jag sommaren 2009 och några av dem blommade redan samma höst. Flera av plantorna har redan växt ihop, så det blir en ljungmatta småningom. I mitten av april 2010 blommade flera av dem igen och nu är den vackra vita Calluna 'Caerketton White' redan utblommad medan flera andra börjar slå ut. De högsta sorterna kommer att bli ca 30 cm höga, de lägsta mindre än 10 cm. De är planterade i rhododendronjord utblandad med halvmultnad skogsjord. Frön av harsyra har följt med från skogen! Gruset överst ska hålla kvar den lätta jorden och hindra koltrastarna, som gärna gräver mask där man vattnat.
Bland ljungplantorna satte jag små grupper av botanisk krokus från odla. Vackert med tidig blomning.
Nöjd med experimentet - kommer att utvidga uppåt i sluttningen.
kerstin z5-6
Har just kopt en massa, har i Holland -kommer hem onsdag kvall.Hall traden levande:)
Surjordsvaxter ar ju eg.kalkskyende vaxter, finns aven manga som klarar sur jord trots att de eg gar bra i vanlig tradgardsjord..
Tex meconopsis
Aterkommer, bra trad Gunilla!!
(himla keyboard..sorry)
Fågelvägen
Klockljung är också vacker, här i utkanten av en rhododendronterrass:
[attachment=52762:DSC_0190.jpg]

Cassiope mertensiana heter den. Köpt på Älvsjömässan 2009 av Jürgen Peters.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fågelvägen @ 24-07-2010, 12:22) *
Klockljung är också vacker, här i utkanten av en rhododendronterrass:
[attachment=52762:DSC_0190.jpg]

Cassiope mertensiana heter den. Köpt på Älvsjömässan 2009 av Jürgen Peters.

ja dom är väldigt vackra, tyvärr torkade mina bort en sommar. en ljungparti med både vanlig och klockljung vill jag ha någongång i framtiden.
Gunilla T
Yippeeee Fågelvägen!.....detdär är helt i min smak tummenupp.gif sååå snyggt! Håller på att göra om framsidan på trädgården, gräver bort alla perenner och planterar små, låga växter och det blir grusplantering - precis som du gjort! Jag skulle gärna ha en ljungrabatt där också men tror tyvärr att det är för soligt och torrt. Gruset håller ju fukten bra men jag tror inte ljungen gillar läget.
Gunilla T
Denhär lilla skönheten är bara ett måste i surjordsrabatten Sanguinaria canadensis blodört. Den kommer väldigt tidigt på våren och snabbt...först kommer blomstänglarna och när de nästan blommat över kommer bladen som håller sig fräscha och fina hela säsongen.

Sanguinaria canadensis `Multiplex´

[attachment=52770:DSCN06920001.JPG]

Blomfrun
Sitter och läser i tråden och kommer då på Buskmagnolian, Magnolia sieboldi, som jag har planterad i surjord och den växer så det knakar och blommar villigt bara man klipper av överblommade blommor. En blommning på våren och sedan kommer eftersläntrarna. Eller varför inte spara någon blomma och och vänta på de oranga fröerna som villigt gror så får man fler vackra buskar. Har dock svårt att förstå varför den anges som zon 1-3 när åtskilliga här i Dalarnas STA, trädgårdsamatörerna, har den i sin trädgård och många av dem har minst zon 5.
Husihelvete
Vi har självklart rhododendron i vår surjordsrabatt men även primulor, massor av hostor, syrenhortensia och blåbär. Det mest exotiska som vi har i vår stora rabatt är ett gaffelolvon.
mamamaggan
Har läst den här tråden med stort nöje , vilka fina blommor ni har. Nu såg jag att någon skrivit om hostor och om jag fattade rätt är de surjordsväxter . Stämmer det ?
Gunilla T
De går utmärkt att odla både i vanlig jord och i surjord - många växter klarar faktiskt av båda delarna - julrosor t.ex.
lavendelgården
Jag tror att det här med sur jord till en del är ett marknadstrick - jag odlar allt i vanlig trädgårdsjord uppblandad med kompost - hästskit- kogödsel på påse eller lövkompost. Hade en diskussion med Zetas om detta. Dom har klassat alla lundväxter som surjordsväxter. Det köper i varje fall inte jag. Rhodisar växer INTE i torv på sina ursprungliga växtplatser i Himalaya och här sprängdes rötterna sönder på de få ex vi hade i torv, när vintern kom. Det kanske inte är jordens Ph, utan läget som gör att man lyckas. Men man måste prova sig fram. Sen jag struntade i alla råd om lågt Ph och körde med tesen : vi människor måste ha allsidig kost - kanske det gäller för växter också....! Jag tycker att det funkar alldeles utmärkt - varför krångla till det och slösa bort en massa pengar i onödan.
Ha det gott i torkan (13 mm i juli) men det blommar fint - jag odlar nämligen rötter!!!!!
Åsa
bergvallmo
CITAT (Gunilla T @ 24-07-2010, 17:52) *
Denhär lilla skönheten är bara ett måste i surjordsrabatten Sanguinaria canadensis blodört. Den kommer väldigt tidigt på våren och snabbt...först kommer blomstänglarna och när de nästan blommat över kommer bladen som håller sig fräscha och fina hela säsongen.

Sanguinaria canadensis `Multiplex´

[attachment=52770:DSCN06920001.JPG]

Jag tror jag ska införskaffa mig blodört en dag och se om de vill bo hos mig, de är söta men de är lite dyra... Skaffade några trillium för ett par år sedan men två har dött för mig sad.gif Jag kan egentligen så lite om dessa växter. Kul med denna tråd, det finns mycket att lära smile.gif

Det nya för i år var ett fotblad som jag köpte hos Peter Korn smile.gif
Gunilla T
Men så synd då att dina Trillium inte överlevde men det är bara att komma igen!!

Ja, blodörten är dyr men ett tips - på Trädgårdsamatörernas växtmarknad brukar den alltid finnas till ett överkomligt pris.
Kryddan03
Härlig tråd Gunilla!
Någon gång i framtiden - om/när jag bor i hus med trädgård - skall jag ha ett ställe förbehållet surjordsväxter! smile.gif
'Silbervelours'... wub.gif
Gunilla T
CITAT (Kryddan03 @ 27-07-2010, 00:31) *
Härlig tråd Gunilla!
Någon gång i framtiden - om/när jag bor i hus med trädgård - skall jag ha ett ställe förbehållet surjordsväxter! smile.gif
'Silbervelours'... wub.gif

Tack!....detdär ena stället blir snabbt överbefolkat smile.gif
Olle A
Detta var en rolig tråd, full av vackra och intressanta växter! tummenupp.gif Det finns så mycket man skulle vilja ha om man bara hade haft plats. Har man inte så mycket till trädgård får man njuta av dem hos andra, t ex en granne ett par kilometer bort som har en helt fantastisk rhododendronträdgård.

Olle
Gunilla T
Mossa är ju också surjordsväxter - för det mesta iaf! Denhär mossplanteringen gjorde jag i höstas och den har klarat sig väl både under vintern och konstigt nog under sommarens torka. Man kan se att mossan torkar lite ibland men så fort den får vatten piggar den på sig igen.

[attachment=52895:DSCN18130001.JPG]

Dethär är min favoritplats i trädgården, skugga av några förvildade körsbärsträd och en jättestor sälg - och så naturen med alla fåglar och insekter...och den rogivande mossplanteringen.

[attachment=52896:DSCN18120001.JPG]

Kryddan03
CITAT (Gunilla T @ 27-07-2010, 18:15) *
Mossa är ju också surjordsväxter - för det mesta iaf! Denhär mossplanteringen gjorde jag i höstas och den har klarat sig väl både under vintern och konstigt nog under sommarens torka. Man kan se att mossan torkar lite ibland men så fort den får vatten piggar den på sig igen.

[attachment=52895:DSCN18130001.JPG]

Dethär är min favoritplats i trädgården, skugga av några förvildade körsbärsträd och en jättestor sälg - och så naturen med alla fåglar och insekter...och den rogivande mossplanteringen.

[attachment=52896:DSCN18120001.JPG]

Gunilla jag är stum av beundran - WOW! Så otroligt vackert med mossplanteringen! Stubbarna, stockarna, ormbunkarna och - framför allt - mossan! wub.gif
Hur lyckades du få den så fin på bara knappt ett år? Vad är det för läge - väderstreck, sol vs skugga etc?
Gunilla T
Tack Kryddan - dethär är nog ett mycket enkelt och billigt arrangemang på en plats som var ganska oländig och omöjlig att odla på pga av träden (som jag inte ville ta bort)

Norr har man rakt i ryggen när man sitter vid bordet och solen kommer inte åt särskilt mycket pga den stora sälgen och de förvildade körsbärsträden som har jättelika kronor. Just nu är det fullt med fåglar som äter bär från träden smile.gif

Underlaget till mossan består av byggplast - därefter har jag satt på ett tunt, tunt lager med blötlagd, grov torv. Mossan, stenarna och stubbarna har jag hämtat från skogen häromkring, det finns många olika sorts vackra mossor när man sätter på sig mossglasögonen!

Sen är det bara att plocka på och arrangera så gott det går för att efterlikna naturen. Nästan underhållsfritt har det varit, lite bevattning samt bortplockning av skräp som kommer från träden.

Vid sittplatsen har vi satt ut markduk och sedan täckbark - ogräset har inte kommit igenom.
Gunilla T
Azaleor är en stor grupp växter som också platsar i surjordspartier. Azaleor är lövfällande Rhododendron vilket betyder att de inte är fullt så känsliga för tjältorka och vårsol som städesegröna Rhododendron.

Finns hur mycket som helst att välja bland men två stycken vackra och populära Azaleor är Rhododendron luteum guldazalea som kan bli helt översållad med gula blommor (stark doft) och fjärilsazalean Rhododendron vaseyi - odlingsvärda båda två.

Här har jag planterat azaleorna `Persil´ och `Satan´ tillsammans.

[attachment=52987:DSCN15800001.JPG]
Kryddan03
CITAT (Gunilla T @ 29-07-2010, 09:37) *
Azaleor är en stor grupp växter som också platsar i surjordspartier. Azaleor är lövfällande Rhododendron vilket betyder att de inte är fullt så känsliga för tjältorka och vårsol som städesegröna Rhododendron.

Finns hur mycket som helst att välja bland men två stycken vackra och populära Azaleor är Rhododendron luteum guldazalea som kan bli helt översållad med gula blommor (stark doft) och fjärilsazalean Rhododendron vaseyi - odlingsvärda båda två.

Här har jag planterat azaleorna `Persil´ och `Satan´ tillsammans.

[attachment=52987:DSCN15800001.JPG]

Tycker om azaleor. De är verkligen vackra när de blommar. Det som är lite tråkigt är att efter blom ser de lite trista ut. Det var det jag gillade med de mer annorlunda (städsegröna) roddisarna du visat i tråden - att det efter blom finns ett vackert och intressant bladverk. smile.gif

P S 'Satan' är den vita förstår jag? wink.gif biggrin.gif
Gunilla T
CITAT (Kryddan03 @ 29-07-2010, 19:47) *
Tycker om azaleor. De är verkligen vackra när de blommar. Det som är lite tråkigt är att efter blom ser de lite trista ut. Det var det jag gillade med de mer annorlunda (städsegröna) roddisarna du visat i tråden - att det efter blom finns ett vackert och intressant bladverk. smile.gif

P S 'Satan' är den vita förstår jag? wink.gif biggrin.gif

Jomenvisst ...roddisarnas blommor är bara en extra bonus...det är bladen, formen och så den bedårande nytillväxten som är så vacker.
Fågelvägen
Den vita heter 'Persil'. (Tvättmedelsreklam?) Doftar härligt, som skvattram.

Gunilla, får du verkligen ha azaleorna i fred för rådjuren?
Kryddan03
CITAT (Gunilla T @ 30-07-2010, 10:18) *
Jomenvisst ...roddisarnas blommor är bara en extra bonus...det är bladen, formen och så den bedårande nytillväxten som är så vacker.

Precis. Och som du sett har jag ju begränsad yta att odla på och då vill man ha växter som ger något över hela säsongen. Jag hade en yakushimanum för flera år sedan men den fick jag ge upp i en separation (det var nästan så att vi hade en vårdnadstvist om den wink.gif). Men de du visat upp i den här tråden är ju exceptionella i sitt bladverk. Får se om det kanske blir någon av dem till nästa år. smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Ett släkte som inte diskuterats särskilt mycket är Vaccinium. Där finns många bra arter och sorter för surjordspartiet, både vintergröna och lövfällande. Är man mycket intresserad så bör man köpa boken Blueberries, Cranberries and Other Vacciniums av Jennifer Trehane.

Vaccinium vitis-idaea, vårt vanliga lingon är en fantastisk växt. Det finns många namnsorter på marknaden. Vill du ha bär. så köp någon av de svenska sorterna som Balsgård tagit fram. De utländska sorterna ger mest bär i andraskörden och den hinner oftast inte mogna i Sverige. Min favorit är V. vitis-idaea var. Minus. Ett lågt lingon som är en superb marktäckare. Jag rekommenderar den i ett torvblock. Den ger en hel del bär också. Det finns olika kloner av den men jag har bara en.

Det finns många sorter av blåbär. I vårt klimat är alla lövfällande men i uterum så kan man ha vintergröna sorter. Vårt vilda blåbär heter V. myrtillus. Det självsår sig ibland i torvpartiet och jag låter det då växa kvar.
V. myrtilloides är en amerikansk art som är helt härdig här. De exemplar jag haft har varit mycket småfruktiga men i Amerika så plockas vilda myrtilloides så jag har bara haft otur.
V. angustifolium skiljer sig mycket lite från myrtilloides. Mina plantor har haft hyfsat stora bär och smaken är bra. De självsår sig ofta i torvblocken. Fåglarna älskar bären så jag väntar på att hitta plantor i naturen. Av angustifolium så finns det några namnsorter som odlas för bärens skull. Av någon okänd anledning så finns de inte att köpa i Europa. Jag fick lite vintersticklingar från genbanken i USA men de är rotade sig dåligt. Örtartade sticklingar rotar sig lätt. Amerikansk blåbärspaj ska göras av angustifoliumbär.
De trädgårdblåbär som säljs i Sverige är i allmänhet hybrider. Oftast så påstår plantskolan att de heter V. corymbosum. Det finns några sorter som är den rena arten. Ska man ha en bra buske som dessutom ger goda bär är trädgårdsblåbäret mycket bra. Vacker blomning, läckra bär och en fin höstfärg, vad kan man mer begära. Har man barn eller barnbarn så är trädgårdsblåbär bra eftersom de inte fägar av sig. En del av de äldre sorterna är delvis självsterila så det kan vara bra med flera sorter. Höjden varierar från 50 cm till 200 cm så det gäller att veta vad man sätter. Sätt alla bär soligt för att det ska bli en bra skörd.

Fortsättning följer.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
Hej!
Det finns vilda tranbär i Sverige men dom har jag inte odlat. Det amerikanska tranbäret Vaccinium macrocarpon odlas i stor skala i USA och en del andra länder. Det är en utmärkt marktäckare i surjordspartiet. Plantan skickar ut långa revor som kan bli upp till en meter. Året därpå bildas kortskott som växer ganska upprätt. Efter ytterligare ett år så kommer blommor på kortskotten. Tranbäret blommar på försommaren med ljust rosa blommor och ganska sent på hösten kommer de röda bären. ( ibland gula ) Bären tål kyla så de är kvar ända till våren vilket gör att man kan plocka tranbär så fort snön smält. Det finns massor med sorter och jag provar många men det dröjer flera år innan jag vågar rekommendera någon sort för odling i Sverige. Är det någon intresserad som passerar Osby så titta in och få några sticklingar. Tranbär är mycket lätt att föröka med sticklingar. Revorna rotar sig även spontant. Många tror att tranbär måste växa mycket fuktig men de trivs faktiskt utmärkt i ett vanligt torvparti. För att få mycket bär måste plantan stå soligt. Jag misstänker att vissa sorter inte hinner mogna i ett skuggigt läge.

Vaccinium praestans är en trevlig, låg, lövfällande växt. Den sprider sig med underjordiska utlöpare och är därför bra att stabilisera torvblock med. Arten växer vild i Japan Den anses behöva en ganska fuktig växtplats. Jag har haft mina torrt i full sol och de växer bra där men tycks inte gärna blomma så jag har inte smakat bären. De lär dock vara goda.

Det finns fler vacciniumarter som bör kunna odlas i Sverige men där saknar jag erfarenhet.

MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
Hortensior! finns många fina som klarar sig i hög zon tex denna som snart övergår i rosavitt Hydrangea paniculatahybriden "early sensation" blomma from juli o mkt länge
Klarar även annan jord sk vanlig trädgårdsjord
062.JPG

Fågelvägen
Tuvvaktelbär, Gaultheria procumbens, har klarat 2 vintrar och en extremt torr sommar trots att de köptes som "utomhuskrukväxt". Alla 5 plantorna har blommat, producerat röda bär och bildat små livskraftiga grupper med glansiga vintergröna blad. Ändå växer de väldigt utsatt i kanten av vår ena rhododendronterrass.
[attachment=53151:DSC_0331.jpeg]
Gunilla T
Detdär är en riktigt trevlig växt Fågelvägen! Senast i går var jag i en trädgård där det växte Gaultheria under Rhododendron - fint! ...har den inte själv men den finns på min inköpslista.
Jan Lindgren
Hej!
Kantljung, Cassiope tetragona växer vild i Sverige. Jag försökte en gång att föröka den åt Lunds universitet men misslyckades. Däremot så är underarten? saximontana lätt att föröka. En snäll kantljung som växer bra i trädgården.

Fågelvägen visade en fin bild av C. mertensiana. Det finns många underarter och sorter av den på marknaden. Alla tycks vara lika lättodlade. Jag undrar om inte den lägsta cassiopen Beatrice Lilley är variant eller hybrid av mertensiana eller av lycopodioides. Det finns också en bra sort som kallas Enermis som påminner mycket om mertensiana. Enermis har tydligen försvunnit från den kommersiella marknaden men finns bland amatörerna. De ser lite tunn ut de första åren men blir en fantastiskt fin tuva.

Det har gjorts en hel del hybrider. Edinburgh brukar gå att få tag i. En ganska stor och kraftig cassiope.
Muirhead är lättodlad och vacker. Mycket kompakt.
Jag har några sorter till och alla är vackra och intressanta. Alla har likadana vita klockliknande blommor. Vissa vintrar fryser knopparna bort men cassiopen är så annorlunda att den ändå platsar i stenpartiet.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
Hej!
Klockljung, Erica tetralix är en vanlig växt i västra Sverige men saknas i östra. Lättodlad och vacker. Det finns ett antal namnsorter men jag tycker inte att de tillför något när man jämför med de vilda. Då och då hittar man vita exemplar. Gräv inte upp plantan utan ta ett par sticklingar. De rotar sig lätt. Vi som bor i trakter där den växer vild gräver gärna upp några plantor och sätter i surjordspartiet. Väljer man en mosse där det pågår torvbrytning så behöver man inte ha dåligt samvete. Ni som inte har klockljung runt husknuten kan ta med några plantor hem om ni besöker västra Sverige. Mossar innehåller många intressanta växer.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
CITAT (Fågelvägen @ 01-08-2010, 18:26) *
Tuvvaktelbär, Gaultheria procumbens, har klarat 2 vintrar och en extremt torr sommar trots att de köptes som "utomhuskrukväxt". Alla 5 plantorna har blommat, producerat röda bär och bildat små livskraftiga grupper med glansiga vintergröna blad. Ändå växer de väldigt utsatt i kanten av vår ena rhododendronterrass.
[attachment=53151:DSC_0331.jpeg]

Hej!
Du äter väl bären. Mitt barnbarn spottade ut bären och sa att det smakar tandkräm. Det finns tandkräm med samma smak. Det lär även finnas ett tuggummi som smakar vaktelbär. Jag skulle inte äta bär från nyinköpta plantor. Mitt förtroende för holländska plantskolor när det gäller besprutning är inte stort.
Tuvvaktelbäret är en fin marktäckare som sprider sig bra. Det finns några namnsorter men jag har sått en del av mina.
MVH
Jan Lindgren
Fågelvägen
Hej Jan! Bären tycks hänga med ganska länge, men jag ska smaka när jag är säker på att de är egna. Just nu blommar vaktelbären och humlorna verkar måttligt intresserade. Få se om det blir några bär. Läste amerikanska artiklar om vaktelbär - man kan tydligen koka té på bladen. Efter fermentering i varmt vatten i en vecka, tror jag det stod.

Intressant var det du skrev om Vaccinium! Synd att vår tomt inte är riktigt rätt landskap för tranbär. Jag har plockat tranbär och hjortron som barn - minns doften av kärrmark och skvattram, mums!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon