|
|
  |
Jag är singel och väljer att bli gravid på klinik..., Hur förklarar man för barnet vem pappan är? |
|
|
|
30-07-2010, 18:31
|

Medlem
Antal inlägg: 1 461
Medlem nr: 26 801

|
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...ticle7540630.abEn frivilligt ensamstående kvinna vill ha barn. Hur ser vi på detta och vad har vi för åsikter när gängse normer slutar gälla? Hur ser Familjen ut idag och vad är en bra familj? Jag tycker detta jätteintressant, vad tycker ni?
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...
|
|
|
|
|
30-07-2010, 19:14
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Tyvärr funkade inte länken Skillnaden vad jag förstår mellan Sverige och tex Danmark är att i Sverige får man donera sperma anonymt till spermabanker om man vill hjälpa barnlösa men då avsäger man sig faderskapet och donationen sker anonymt till kvinnan. I Danmark kan baren få veta att de har en biologisk far och kan söka sina rötter om de vill.
--------------------
|
|
|
|
|
30-07-2010, 19:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 461
Medlem nr: 26 801

|
Vad synd att den inte fungerade. Det var en artikel om en svensk tjej som idag har en ettårig dotter. Hon åkte till Danmark för insemination. Läste att de stängde kommentarerna till artikeln igår. Kanske är det därför det inte fungerar att läsa?? Det var runt 160 inlägg till artikeln. Tråkigt för det är intressant att läsa hur olika människor tänker kring ordet familj
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...
|
|
|
|
|
30-07-2010, 19:23
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Kanske är jag gammalmodig men jag anser att barn har rätt till både en mamma och en pappa och att det absolut bästa är den s.k kärnfamiljen. Därmed inte sagt att ett barn inte kan få en bra uppväxt med en ensam mamma eller pappa. Gita
|
|
|
|
|
30-07-2010, 19:35
|

Medlem

|
Jag hade blandat ihop det lite, det är tvärt om. I Sverige får barnet reda på donatorns identitet medan de inte får det i Danmark. CITAT 1. En skillnad mellan att inseminera på klinik i Sverige och på klinik utomlands, är att enligt svenska regler så har det barn som kommit till via insemination i Sverige rätt att få reda på vem donatorn är när barnet är 18 år. På en del kliniker utomlans så är det tvärtom så att barnet aldrig kan få reda på vem som är donator.
2. En annan skillnad är att par har rätt till gratis hjälp på klinik i Sverige, på kliniker utomlands måste man betala själv.
3. Ytterligare en skillnad är att i Sverige har idag inte ensamstående kvinnor möjlighet att få tillgång till insemination på klinik. Även med en lagändring (så att kvinnliga par får tillgång till insemination i Sverige) så gäller fortfarande regeln om att man måste vara ett par. Kliniker utomlands kan ha olika regler – även ensamstående kvinnor (hetero, homo- eller bi) kan i flera fall inseminera där. Källa: http://www.rfsl.se/?p=1535Här finns ju ett problem. Ensamstående kvinnor får inte insemination i Sverige utan väljer då att åka utomlands. Insemineras de utomlands får barnen inte reda på vem som är fader. Då vore det ju bättre att få insemineras i Sverige även som ensamstående för då får ju barnet rätten till en far.
--------------------
|
|
|
|
|
30-07-2010, 19:39
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
 Varför har ungen hörselskydd? För att den inte ska höra allt skitsnack?
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
30-07-2010, 19:42
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Marie-Helena Dahlberg valde 2008 att ta hjälp av en dansk fertilitetsklinik för att bli gravid. I dag är hennes dotter ett år gammal. Jag är singel och valde att bli gravid på klinik
Marie-Helena Dahlberg, 25. Frivillig singelmamma i Stockholm och engagerad i Femmis, föreningen för frivilligt ensamstående mammor med insemination/IVF.
Singelkvinnors rätt till insemination är en av årets Pridefrågor. I dag är det bara kvinnor som lever i parrelation som har möjlighet till assisterad befruktning. Många ensamstående söker därför behandling på kliniker utomlands.
Fler ariklar om Pride ”Hur förklarar du för ditt barn var pappan finns?” Chatt Aftonbladets läsare ställde frågor till Marie-Helena Dahlberg Hon är frivillig singel som valt att bli gravid på klinik. Läs chatten här. Ska singelmammor ha rätt till insemination? Ja Nej Se resultat Hoten mot ett fritt internet hotar även hbt-rörelsen Piratpartiets Anna Troberg: Nätet har gjort det lättare för sexuella minoriteter i Sverige 50 debatt Hon riskerar döden – för sin sexualitet RFSU: Sverige fortsätter avvisa hbt-personer till länder där de förföljs 51 Bloggat om artikeln Visar inlägg från de 3 högst rankade bloggarna
Pride vill förstöra familjen Från bloggen: apg29 29 jul 13:10
Kvinnor kan, del 4 Från bloggen: Medborgarperspektiv 30 jul 08:04
Egoistiskt? Från bloggen: Vanligtvis.se 29 jul 15:01 Visa alla » Vill du blogga om artikeln?
Blogga om artikelnLänka till artikeln från ditt blogginlägg - kopiera den här adressen:
För att komma med i listningen här behöver du också ha presenterat din blogg på Bloggportalen Läs mer här!
Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.
Tillbaka Bli medlem i Aftonbladet Snack och börja bloggaFrivilligt ensamstående: Ge barnlängtande singelkvinnor rätt till insemination ”Vi tar ton för insemination.”
Det är ett slagord jag minns från Prideparaden 2004. Då gällde det rätten för lesbiska par att få samma rätt till assisterad befruktning som heterosexuella. Det fick de också den 1 juli 2005, i alla fall nästan.
Det är dags att ta fram det slagordet igen, denna gång för ensamstående kvinnor.
Längtan efter barn är inte konstigare än längtan efter kärlek. Och den längtan kan inte begränsas till endast de som lever i parrelationer. Sorgen över att vara ofrivilligt barnlös är minst lika stor för den som är utan partner. Kanske större, vi har ju inte alltid någon att dela vår sorg och vår längtan med.
Vi som är ensamstående och längtar efter barn är i dag hänvisade att söka hjälp i utomlands, många vänder sig till Danmark, Finland eller Lettland. Insemination, IVF och äggdonation är i Sverige endast till för de som lever i par. Detta trots att alla riksdagspartier utom Kristdemokraterna säger sig vara för en lagändring som skulle ge ensamstående rätten till assisterad befruktning. Så sent som i början av 2009 avstyrktes ett förslag om lagändring.
Då var min oerhört efterlängtade lilla dotter redan någon vecka gammal, varm och mjuk och alldeles oberörd av en regering som lägger sig platt inför riksdagens minsta och mest konservativa parti.
De vanligaste motargumenten är att vi medvetet sätter våra barn i en situation där de kommer att hamna utanför normerna och att barn har rätt till sina föräldrar. Att det går att hamna utanför normer är knappast ett hållbart argument för att försöka hålla sig inom dem.
Jag tycker att barn har rätt till ett kärleksfullt hem, en trygg uppväxt och att känna sig älskat och sett av sin omgivning. Ett barn som kommit till genom spermadonation är önskat och enormt efterlängtat.
Visst bryter det normerna och visst finns risken att barnet känner sig annorlunda under sin uppväxt. Samhället kan påverka hur barnet upplever situationen genom sin reaktion på familjen och föräldern kan påverka genom att vara öppen och inte rädd för att berätta för barnet om dess ursprung.
Dagens samhälle är redan fullt av fantastiska, ensamstående föräldrar, som i allra högsta grad visar att det inte är antalet föräldrar som räknas, utan så många andra saker som kärlek, trygghet och omsorg.
Familjer bör inte värderas efter hur bra de följer kärnfamiljsmönstret. Familjeformer bör inte värderas alls. Precis som all kärlek är bra kärlek så är alla familjeformer bra familjeformer.
Marie-Helena Dahlberg
|
|
|
|
|
30-07-2010, 19:52
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Malcolm, inte bra citera artikel helt o hållet, inte särskilt tillåtet och inte utan att det syns ordentligt.... om du nu vill citera delvis..
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
30-07-2010, 19:53
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
En lättinfekterad fråga så jag kommer bara med ett kort inlägg. En etisk kommentar. För min del anser jag att ett barn har rätt att veta vem föräldrarna är, båda två. En del barn växer upp utan sin mamma. En ekonomisk fråga. Har en ensam mamma möjlighet att på egen hand stå för ett barns uppväxt? Det är kärvt nog för TVÅ föräldrar ibland. Eller finns det med i beräkningen att samhället skall stå för en del? Personalmässigt kan det nog också bli problem.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
30-07-2010, 20:05
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Förstår inte problemet - kvinnor kan ju "fixa" det här själva - ett större problem är män som vill ha barn men inte finner någon kvinna att skaffa dem med...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
30-07-2010, 20:08
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 30-07-2010, 21:05)  Förstår inte problemet - kvinnor kan ju "fixa" det här själva - ett större problem är män som vill ha barn men inte finner någon kvinna att skaffa dem med... Jo, möjligheten att orda en anonym insemination efter ett krogbesök finns ju alltid. Har till och med hört en kvinna säga att det vore inte hela världen om hon råkade komma hem gravid efter sin solsemester för hon har önskat barn med mörka ögon  Då är det ju bättre att den lagliga möjligheten finns till insemination där fadern är känd.
--------------------
|
|
|
|
|
30-07-2010, 20:14
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Aqvakul @ 30-07-2010, 21:05)  Förstår inte problemet - kvinnor kan ju "fixa" det här själva - ett större problem är män som vill ha barn men inte finner någon kvinna att skaffa dem med... Det blir nog inte lätt för kvinnorna att ordna det heller, för bara den man som är idiot går med på något sådant. Han får ju betala underhåll i 18 år efter det
|
|
|
|
|
30-07-2010, 20:25
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (bergvallmo @ 30-07-2010, 19:31)  http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...ticle7540630.abEn frivilligt ensamstående kvinna vill ha barn. Hur ser vi på detta och vad har vi för åsikter när gängse normer slutar gälla? Hur ser Familjen ut idag och vad är en bra familj? Jag tycker detta jätteintressant, vad tycker ni? Jag tycker att det är bra som det är i Sverige idag. Dvs alla barn har rätt till att få reda på vem som är ens föräldrar, att skaffa barn är inte bara för att man själv vill, utan man borde vara två om det. CITAT (Huggorm @ 30-07-2010, 21:14)  Det blir nog inte lätt för kvinnorna att ordna det heller, för bara den man som är idiot går med på något sådant. Han får ju betala underhåll i 18 år efter det  I en del fall längre än så, om jag inte har fel vid barns studier till 21år.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
30-07-2010, 20:31
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Markus_H @ 30-07-2010, 21:08)  Jo, möjligheten att orda en anonym insemination efter ett krogbesök finns ju alltid. Har till och med hört en kvinna säga att det vore inte hela världen om hon råkade komma hem gravid efter sin solsemester för hon har önskat barn med mörka ögon  Då är det ju bättre att den lagliga möjligheten finns till insemination där fadern är känd. Fast frågan är väl om det är rätt mot barnet, enligt min mening har ett barn rätt till både en mor och en far samt att vara önskad och älskad av båda, att medvetet sätta ett faderlöst barn till världen är väl ändå ganska egoististiskt. Jag tycker inte barn är en rättighet utan en gåva. Gita
|
|
|
|
|
30-07-2010, 20:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gita @ 30-07-2010, 21:31)  Fast frågan är väl om det är rätt mot barnet, enligt min mening har ett barn rätt till både en mor och en far samt att vara önskad och älskad av båda, att medvetet sätta ett faderlöst barn till världen är väl ändå ganska egoististiskt. Jag tycker inte barn är en rättighet utan en gåva. Gita Håller helt med dej.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
netha
|
30-07-2010, 20:47
|
Gäster

|
Jag bryr mig inte om på vilket sätt folk skaffar barn ... men jag tycker absolut att alla barn ska ha rätt att få veta vem som är deras far/mor. Min absolut privata åsikt är så klart att kärnfamilj är det mest riktiga eftersom jag själv lever i sådan, men med det vill jag inte påstå att andra konstellationer är fel på något vis.  Alla måste få hitta det som känns bäst för just dem, det kan ingen utomstående komma och ha pekpinnar på.
|
|
|
|
|
30-07-2010, 21:16
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Det finns många ensamstående mammor i Sverige, vars barns far inte vill veta av dem. Då kan man ju fråga sig, vilket alternativ som är bäst. En far som är okänd eller en far som inte vill veta av barnet ...
Visst är det bästa för barn med en trygg kärnfamiljsuppväxt, det tror jag absolut. Men verkligheten ser inte alltid ut så. Huvudsaken är att barnet är älskat och har människor runt omkring sig som vill det väl.
|
|
|
|
|
30-07-2010, 21:18
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Snöflinga @ 30-07-2010, 22:16)  Det finns många ensamstående mammor i Sverige, vars barns far inte vill veta av dem. Då kan man ju fråga sig, vilket alternativ som är bäst. En far som är okänd eller en far som inte vill veta av barnet ...
Visst är det bästa för barn med en trygg kärnfamiljsuppväxt, det tror jag absolut. Men verkligheten ser inte alltid ut så. Huvudsaken är att barnet är älskat och har människor runt omkring sig som vill det väl.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
30-07-2010, 21:44
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 30-07-2010, 21:31)  Fast frågan är väl om det är rätt mot barnet, enligt min mening har ett barn rätt till både en mor och en far samt att vara önskad och älskad av båda, att medvetet sätta ett faderlöst barn till världen är väl ändå ganska egoististiskt. Jag tycker inte barn är en rättighet utan en gåva. Gita ändå händer det.... Men eftersom möjligheten finns till anonym insemination för ensamstående utomlands så vore det bättre att tillåta insemination i Sverige där fadern måste vara känd.
--------------------
|
|
|
|
|
30-07-2010, 21:57
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
CITAT (Markus_H @ 30-07-2010, 22:44)  ändå händer det.... Men eftersom möjligheten finns till anonym insemination för ensamstående utomlands så vore det bättre att tillåta insemination i Sverige där fadern måste vara känd. Tror jag faller på sin egen orimlighet. Eller skall det vara utan personligt ansvar och friköp från underhåll ??? Ibland undrar jag vad det är för män som lämnar sperma och motivet ... men de kanske får bra betalt
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|