Jag har odlat olika sorter, allt från cocktailtomater till bifftomater. Gula och röda. Dansk export, Elin osv. Alla blir omogna inuti.
Ja Bassam, grannen har faktiskt sol fler timmar. Jag har sol från ca kl 09 till 15, sen skugga av vårt hus. Klockan 19 är solen tillbaka någon timme. Detta gäller under juni månad när solen står som högst. I augusti o september är det kortare tid eftersom solen inte står så högt vilket innebär skugga från träd o liknande. Skugggardinen skaffade jag i år eftersom jag trodde att felet var att det blev för varmt med tanke på att jag odlar i hinkar. Målade också hinkarna vita. Det blev som sagt ingen skillnad, tomaterna blir likadana i alla fall.
Jag kom just på att för många år sen, när jag hade ett mindre växthus och markbädd blev inte tomaterna så här. Det växthuset stod på samma plats som det nya.
Paprikan blir faktiskt bra o mogen rakt igenom, men tomaterna är bara att slänga, de eftermognar inte ens, för ytan bli övermogen o ruttnar innan den inre tomatväggen hinner eftermogna.
Redigerat av naemi: 05-09-2012, 07:16
|