Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Krav, EU-ekologiskt eller Närproducerat?, vad väljer ni och varför???
          Källtorpet L&T
          Inlägg 02-08-2010, 13:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

-Hur tänker ni när ni handlar mat?

-Är den KRAV-märkta maten så mycket bättre eller är det ett sätt att stilla sitt samvete?

-Är KRAV bara ett lyckat marknadsföringsknep?

Jag själv väljer bort KRAV-märkt helt och hållet, finns inget annat att välja på så är jag hellre utan.
          Däremot så är jag väldig noga med att köpa t ex svenskt kött, svenska grönsaker i så stor utsträckning som möjligt.

Varför?

Jo, det är enkelt, jag anser att maten ska produceras så nära konsumenten som möjligt och betalas av konsumenten och inte av politiska beslut.
          För vad jag vet så finns det inget som talar för att den KRAV-märkta maten är så miljövänlig som KRAV vill påstå, att djuren har det så mycket bättre än konventionellt uppfödda.

Citera
          Christa
          Inlägg 02-08-2010, 14:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag väljer mat som inte odlats med bekämpningsmedel i första hand därför att jag inte gillar tanken att det jag skall äta besprutats med kemikalier som kräver skyddsutrustning vid användandet och som ofta finns kvar i maten.

När det gäller konstgödsel så innehåller det ofta kadmium och potatis och spannmål är de främsta källorna till kadmium i våra kroppar förutom rökning.

När det gäller grönsaker så är de ofta närproducerade också. Jag vet vem som odlat dem.

Dessutom är det inte långsiktigt hållbart att odla med konstgödsel. Jorden blir utarmad på humus och näring. Mikrolivet blir för dåligt så att mineraler inte blir lika tillgängliga.

Mineralhalten i svenskt spannmål har minskat med hälften sedan 60-talet.

Bekämpningsmedel läcker ut i sjöar och grundvatten och i Skåne och Danmark finns många brunnar med rester av kemikalier från bl a Round up.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 02-08-2010, 14:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Väljer närproducerat, både kött och grönsaker. Potatis och spannmål äter jag inte så kadmiumet slipper jag då.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-08-2010, 14:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Köper ekologisk så ofta jag kan.
          Ang djuren så har KRAV krav på att både grisar och höns SKA ha utevistelse vilket konventionellt jordbruk inte har. Att djuren äter foder som produceras på gården och inte importerad soja från Brasilien gör att köttet får bättre balans mellan omega 3 och 6- fettsyrorna. Snabba kolhydrater och mycket protein är dåligt för djur med! Både ekokött och ägg är nyttigare.

Sen har KRAV totalförbud mot spridning av avloppsslam vilket innehåller mer kadmium än konstgödsel (och en massa andra industrikemikalier, flamskyddsmedel och medicinrester).

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          andersen
          Inlägg 02-08-2010, 15:38
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Närproducerad försöker jag att handla, men det är svårt idag att veta vad som är det, tex EMV där står det oftas inte var varan är tillverkad annat en i vilket land.

kravmärkt någon gång ibland, Eu-ekologiskt vet jag inte vad det är för något?

Den främsta orsaken till vad jag handlar för varor är politiska=jag väljer bort många företag pga hur dom behandlar sina anställda.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          malcolm
          Inlägg 02-08-2010, 17:15
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag köper den mat som är billigast och det kött mm. som duger åt irländare och danskar duger åt mig också. Bekymrar mig föga om ursprungsland etc. och köper hellre bananer för 16:90 än för det dubbla priset bara för att det står "KRAV" på dem. Blir jag sjuk och dör... än se´n då...

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 02-08-2010, 17:45
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Vi köper aldrig "ekologiskt" odlade produkter. Vi anser att det är omoraliskt och miljöskadligt.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-08-2010, 18:06
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (malcolm @ 02-08-2010, 18:15) *
          Jag köper den mat som är billigast och det kött mm. som duger åt irländare och danskar duger åt mig också. Bekymrar mig föga om ursprungsland etc. och köper hellre bananer för 16:90 än för det dubbla priset bara för att det står "KRAV" på dem. Blir jag sjuk och dör... än se´n då...

Bananarbetaren har med all säkerhet dött före dig -cry-.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Red Top
          Inlägg 02-08-2010, 19:02
          Länk hit: #9

Medlem
          Medlem nr: 16 329

Jag handlar mest närproducerat, oftast ekologiskt. Ibland kravmärkt beroende på vilken produkt det är.

Inte för min egen hälsas skull, utan med omtanke om jorden vi lånar och att jag vill gynna bönder och andra odlare i min närhet.

Köper jag annat, försöker jag tänka på att varorna transporterats på det sätt, som har minst inverkan på miljön.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-08-2010, 19:11
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (Red Top @ 02-08-2010, 20:02) *
          Jag handlar mest närproducerat, oftast ekologiskt. Ibland kravmärkt beroende på vilken produkt det är.

Inte för min egen hälsas skull, utan med omtanke om jorden vi lånar och att jag vill gynna bönder och andra odlare i min närhet.

Köper jag annat, försöker jag tänka på att varorna transporterats på det sätt, som har minst inverkan på miljön.

Samma gäller för mig!

Citera
          Christa
          Inlägg 02-08-2010, 19:30
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 02-08-2010, 18:45) *
          Hej!
          Vi köper aldrig "ekologiskt" odlade produkter. Vi anser att det är omoraliskt och miljöskadligt.
          MVH
          Jan Lindgren

Det här hör mer hemma i min tråd om märkliga uttalanden.

CITAT (malcolm @ 02-08-2010, 18:15) *

Var handlar du där de tar 34 kr kilot för kravbananer? Vi köper rättvisemärkta bananer som också är kravodlade. Vi tycker det är viktigt att den som odlar bananerna kan leva på sin lön och inte besprutas med bekämpningsmedel.

Bananer sprutas så mycket så jag knappt vill ta i en sådan banan.

Dessutom blir områdena där de odlar konventionella bananer så förgiftade så de hela tiden måste flytta till nya områden. Om det är så i alla odlingar vet jag inte men jag har sett reportage om det.

Citera
          gnon49
          Inlägg 02-08-2010, 19:48
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Christa @ 02-08-2010, 20:30) *
          Det här hör mer hemma i min tråd om märkliga uttalanden.
          Var handlar du där de tar 34 kr kilot för kravbananer? Vi köper rättvisemärkta bananer som också är kravodlade. Vi tycker det är viktigt att den som odlar bananerna kan leva på sin lön och inte besprutas med bekämpningsmedel.

Bananer sprutas så mycket så jag knappt vill ta i en sådan banan.

Dessutom blir områdena där de odlar konventionella bananer så förgiftade så de hela tiden måste flytta till nya områden. Om det är så i alla odlingar vet jag inte men jag har sett reportage om det.

Intressant inlägg. Rättvisemärkning skulle nog få mig intresserad. men hur många produkter är det egentligen?
          För kravodling säger väl inget om arbetarens villkor, eller? Sen är det nog så att vi titt som tätt köper produkter tillverkade av barnahänder. Även matprodukter. Som sagt, rättvisemärkning är nog en bra väg att gå.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 02-08-2010, 19:53
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Christa!
          Mitt uttalande är knappast märkligt. En odlingsmetod som ger låga skördar ger antingen hungersnöd eller tvingar oss att hugga ner fler skogar. Kolla gärna SCB för att se hur mycket de "ekologiska" odlarna producerar.

Jag pratade en del med olika forskare från SLU på Borgebydagarna. En sak jag lärde mig av forskarna från Centrum för uthålligt lantbruk ( CUL ) var att "ekologiska " jordbruk har dåligt utnyttjande av tillfört kväve dvs det går åt mer kväve för att producera varor som innehåller ett kg kväve. Kväveläckaget per producerad matenhet blir större i det "ekologiska" jordbruket. Forskaren från CUL sa till mig att det var inte alltid bra med "ekologisk" odling.
          En forskare var glad att de fått 8 miljoner kronor till växtförädling. Växtförädling är en förutsättning för att få fram grödor som behöver mindre växtskyddsmedel och som getr ökad skörd så att vi kan mätta jordens ökande befolkning. Samtidigt så får den "ekologiska" odlingen 600 miljoner kronor extra i subventioner.

Alla som har lite utbildning i hantering av växtskyddsmedel vet att en biologiskt aktiv mark bryter ner dessa. Troligen gäller samma sak medicinrester i avloppsslammet. Det är vansinne att släppa ut dessa rester i vattendragen. I vår kommun har vi så låga rester av skadliga metaller att slammet används till att förbättra åkerjorden. Dessutom återvinner vi 98-99% av fosforet i avloppsvattnet. Det är enorma problem med utsläpp av fosfor i Östersjön. Vi måste använda avloppsslammet för att skydda vår miljö.

Jag vidhåller alltså att "ekologisk" odling är omoraliskt och olämpligt ur miljösynpunkt.

MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Motti
          Inlägg 02-08-2010, 21:09
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

här försöker vi köpa närproducerat i den mån det går och svenskt kött,att köpa svenskt kött gör man ju för att gynna svenska bönder och vår eget lands produkter.Att köpa Krav märkt kött är jag däremot inte så glad för då de djuren ofta får gå sjuka länge innan de får vård på grund av att de inte ska ha medicinsk vård dvs ingen antibiotika eller annat,inte bra tycker jag då djuren får lida i onödan .

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-08-2010, 21:24
          Länk hit: #15

Gäster

Detdär har du nog missuppfattat Motti. Det man inte gör eller får göra är att ge antibiotika i förebyggande syfte och det är väl bra?

Här kan du läsa om ekogrisuppfödning och medicinering;

http://www.krav.se/skola/Ekoskolan/Fakta/S...iskt-griskott-/

Citera
          Motti
          Inlägg 02-08-2010, 21:28
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja jag såg bara på Nyheterna för ett halvår sedan att en del veterinärer annser att "ekologiska djur"inte får den vård de ska ha när de blir sjuka eftersom de efter medicinering inte får säljas som ekologiskt kött,därför dra en del ekoodlare ut på lidandet för att inte förlora inkomst.

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-08-2010, 21:33
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (gnon49 @ 02-08-2010, 20:48) *
          Intressant inlägg. Rättvisemärkning skulle nog få mig intresserad. men hur många produkter är det egentligen?
          För kravodling säger väl inget om arbetarens villkor, eller? Sen är det nog så att vi titt som tätt köper produkter tillverkade av barnahänder. Även matprodukter. Som sagt, rättvisemärkning är nog en bra väg att gå.

KRAVs sociala regler;

http://www.krav.se/KravRegler/2/13/

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-08-2010, 22:28
          Länk hit: #18

Medlem

När jag var och handlade idag så bara blev det så att jag köpte ekologisk saft (samma pris som vanlig), ekologiska dinkelflingor (fanns bara den sorten) och ekologiskt strösocker (kostade 4kr mer / kg än vanligt). Bidrar jag till mer biologisk mångfald i odlingslandskapet genom att sparar in lite gift så tycker jag 4 kr mer inte är så blodigt då jag köper socker väldigt sällan.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 03-08-2010, 05:21
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Jag handlar Kravmärkt, ekologiskt och/eller närproducerat när jag kan välja i affären. Jag vill ha så giftfri mat som möjligt och så närproducerat som möjligt. Ju fler vi är som handlar sån mat desto bättre för miljön. Prismässigt tror jag inte det skiljer så väldigt mycket. I alla fall inte på grönsaker. Ekologiskt kött kan vara dyrt.

Citera
          Christa
          Inlägg 03-08-2010, 08:35
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 02-08-2010, 20:53) *
          Hej Christa!
          Mitt uttalande är knappast märkligt. En odlingsmetod som ger låga skördar ger antingen hungersnöd eller tvingar oss att hugga ner fler skogar. Kolla gärna SCB för att se hur mycket de "ekologiska" odlarna producerar.

Jag pratade en del med olika forskare från SLU på Borgebydagarna. En sak jag lärde mig av forskarna från Centrum för uthålligt lantbruk ( CUL ) var att "ekologiska " jordbruk har dåligt utnyttjande av tillfört kväve dvs det går åt mer kväve för att producera varor som innehåller ett kg kväve. Kväveläckaget per producerad matenhet blir större i det "ekologiska" jordbruket. Forskaren från CUL sa till mig att det var inte alltid bra med "ekologisk" odling.
          En forskare var glad att de fått 8 miljoner kronor till växtförädling. Växtförädling är en förutsättning för att få fram grödor som behöver mindre växtskyddsmedel och som getr ökad skörd så att vi kan mätta jordens ökande befolkning. Samtidigt så får den "ekologiska" odlingen 600 miljoner kronor extra i subventioner.

Alla som har lite utbildning i hantering av växtskyddsmedel vet att en biologiskt aktiv mark bryter ner dessa. Troligen gäller samma sak medicinrester i avloppsslammet. Det är vansinne att släppa ut dessa rester i vattendragen. I vår kommun har vi så låga rester av skadliga metaller att slammet används till att förbättra åkerjorden. Dessutom återvinner vi 98-99% av fosforet i avloppsvattnet. Det är enorma problem med utsläpp av fosfor i Östersjön. Vi måste använda avloppsslammet för att skydda vår miljö.

Jag vidhåller alltså att "ekologisk" odling är omoraliskt och olämpligt ur miljösynpunkt.

MVH
          Jan Lindgren

När det gäller kvävet så skulle det vara intressant att veta vilken gröda det gäller. Det skulle också vara intressant att veta vilken ekologisk odlingsmetod som använts.

När det gäller gödsling så kan man använda konstgödsel, naturgödsel eller gröngödsel. När man använder naturgödsel så finns det dels olika djurslag och dels olika sätt att sprida gödseln. Förr spred man gödseln i ganska fast form. I stora moderna jordbruk är oftast gödseln i form av svämgödsel och sprids som en vätska.

Sedan beror det också på vilken tid på året man sprider gödseln och vilken jordmån man har. Det är alltså en massa parametrar som spelar in och påverkar resultatet.

Det är också stor skillnad på att odla spannmål och grönsaker.

Många förordar storskaligt jordbruk med konstgödsel och bekämpningsmedel i Afrika. Mycket pekar dock på att plöjningsfritt jordbruk ger större skördar och är mer uthållit.

FOBO förordar täckodling. Det ger mindre läckage till både vatten och luft. Det ger en levande jord med mycket humus och ett rikt mikroliv.

För egen del är jag övertygad om att en ökad odling och konsumtion av grönsaker skulle vara bra både för hälsa och miljö. Om man täckodlar dessa grödor får man fina skördar med låg miljöbelastning. Vi äter mycket spannmål och lite rotfrukter och det innebär negativa konsekvenser både för hälsa och miljö.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 11:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon