Medlem
Antal inlägg: 107
Medlem nr: 23 393
Grannen har en sån fin buskros, jag vet inte vad för sort, men jag är så sugen på att tjuva med mig ett skott hem. Hur gör man och när?? Jag bor i zon 8, är det bättre att vänta till våren och göra det?? Men framför allt, hur gör man.
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Finns en beskrivning Sticklingar o rospollinering Gör det i vår, inte ett mjukt skott utan en bit av en gren Har den små fyllda rosa rosor? tornedals.jpg Kanelros -tornedalsros Rosa maijalis? Be att få ett rotskott i så fall
Medlem
Antal inlägg: 2 481
Medlem nr: 8 514
Du kan nog ta rotskott från den där också utan problem, men det där är inte Tornedalsrosen/Kanelros utan en rugosaros, kanske Hansa om jag ska gissa blint. Men också jättefin och doftar säkert mycket godare än kanelrosorna gör (dom doftar nästan inget).
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
Medlem
Ja precis, nått litet rotskott som poppat upp. Du kan göra det nu om du vill också. Om det är en bra kompis kanske ni kan testa nu och om den dör i vinter kanske du kan få en ny till våren?
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
Medlem
Bara liten noobfråga från mig då, fick för mig Örtelius var mindre fylld i mitten? Men det kanske är olika eller jag minns fel. Jag vet jag gissade fel i evigheter i våras när du hade klistrat in en bild så det är med ömma tår jag frågar
--------------------
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
örtelius är en märklig ros.. många gånger ser den olika ut i olika ljus, är olika fylld osv Eftersom den är en hybrid hansa+ tornedal.. kan den variera mkt, färg form osv