Det klart det går att trycka ner pinnarna mellan innerkrukan och jorden istället för mellan ytter och innerkrukan. risken är väl att jorden ger efter och de bara flyttar på sig. Det beror väl på hur mycket man spänner trådarna. är växten inte så grov eller inte så hög så fungerar det säkert. Sen är ju oftast krukor vinklade svagt utåt och då finns det ju marginal även om pinnarna rör sig innåt i överkant.
Sen har jag märkt att vanliga blompinnan utan undantag ruttnar i den del som sitter i jord efter några månader. Jag använder bara bambu som håller mycket längre. Sitter dem mellanytter och innerkruka ruttnar det inte alls
Metoden att sticka ner en rak stabil pinne längs stammen och binda fast stammen direkt mot den är kass tycker jag. Det är omöjligt att få stammen så där spikrak och snygg som man vill ha den. Dessutom är det lätt att paja/böja blad och grenar längs stammen. Du får mycket mer precision om du kan spänna upp stammen åt olika håll på olika nivåer, mot stöd som sitter en bit från stammen.
Jag har gjort så här när jag stammat upp pelargon (1m hög), lager (75cm hög), gummiplanta (1,5m hög), citrus, paradisträd, tamarind, hibiskus m.fl. När man stammar upp får växten ofta ganska snabbt en tyngre krona än stammen hunnit med att bli stabil nog att bära, därför är det vitalt att staga upp den rakt tills den blivit grov nog att hålla kronan. annars får man ett krokigt och böjt litet träd istället för ett rakt och vackert.
|