Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fladdermöss
          Vippan
          Inlägg 18-08-2010, 20:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

En fråga kan fladdermöss i Sverige vara smittade med rabies?

Citera
          Lokan
          Inlägg 18-08-2010, 20:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Nej.
          Här finns info om rabies : http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/rabies/

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Vippan
          Inlägg 18-08-2010, 20:59
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för svar Lokan

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-08-2010, 08:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Lokan @ 18-08-2010, 21:56) *

Det var en mycket informativ artikel, men jag förstår inte varför inte fladdermöss skulle kunna sprida rabies? De flyttar och kan bära på smittan, blir man biten av en smittad fladdermus borde man väl insjukna? Sen att det är extremt ovanligt och osannolikt är en annan sak. Ska man hantera en fladdermus kanske man borde ha handskar på sig.

CITAT

...Rabiesinfekterade djur utsöndrar virus i saliven och smitta sker via bett eller slickning. Efter exposition kan virus ligga vilande på bettstället under en tid för att därefter spridas till hjärnan där en hjärninflammation snabbt utvecklas.

Tack vare sitt geografiska läge och stränga karantäns- och införselregler är Sverige rabiesfritt sedan mer än hundra år tillbaka. Detta till skillnad från flertalet länder i Europa där rabies är mer eller mindre vanligt förekommande hos såväl markgående djur som fladdermöss.
          Lite är känt om symtombilden hos lyssavirusinfekterade fladdermöss. Generellt gäller att djur som infekteras med lyssavirus uppvisar neurologiska symtom och avlider inom några veckor efter infektionstillfället. Detta gäller inte för fladdermöss. Flera studier har visat att till synes friska fladdermöss har antikroppar mot lyssavirus som ett tecken på att de kommit i kontakt med viruset. Om och i vilken omfattning dessa djur även har virus i saliven är okänt.
          I den aktuella studien kommer både serum, för påvisning av antikroppar, och saliv för påvisning av virus att insamlas och undersökas.

Fladdermöss är fridlysta och får inte avlivas om de inte har livshotande skador.
          I Sverige utförs sedan 1980-talet passiv övervakning av fladdermöss avseende förekomst av lyssavirus. Passiv övervakning innebär att endast upphittade döda djur undersöks. Fram till idag har provmaterial (hjärnmaterial) från omkring 500 fladdermöss undersökts, samtliga med negativt resultat. En aktiv övervakning, det vill säga provinsamling av serum och saliv från levande fladdermöss skulle bättre klargöra om lyssavirus förekommer hos svenska fladdermöss.

I Europa är rabiessmitta från fladdermöss till andra djur och människa extremt ovanligt...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-08-2010, 08:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Enkelt uttryckt så lever våra fladdermöss enbart av insekter så hur skulle de kunna bli smittade av ett virus som bara finns hos högre djur, däggdjur exempelvis? Det är annat med vampyrfladdermöss men dessa lever mer eller mindre på att bita däggdjur och slicka i sig blodet. Vi har inga vampyrfladdermöss.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-08-2010, 09:03
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 19-08-2010, 09:45) *
          Enkelt uttryckt så lever våra fladdermöss enbart av insekter så hur skulle de kunna bli smittade av ett virus som bara finns hos högre djur, däggdjur exempelvis? Det är annat med vampyrfladdermöss men dessa lever mer eller mindre på att bita däggdjur och slicka i sig blodet. Vi har inga vampyrfladdermöss.

Om du hade brytt dig om att läsa artikeln hade du sett att fladdermöss visst är smittade, det är ju ingen nyhet precis. Hur smittan ursprungligen överfördes till fladdermöss är inte lätt att veta, det kanske är så att den ursprungligen är en fladdermussjukdom som sedan förts över till andra däggdjur. Fladdermöss lever nära varandra och slickar varandra, dessutom står det
          CITAT

Luftburen smitta finns också beskriven från grottor som härbärgerat stora kolonier av fladdermöss.

så det är inget konstigt alls om många fladdermöss bär på viruset.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-08-2010, 09:21
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Myosotis @ 19-08-2010, 10:03) *
          Om du hade brytt dig om att läsa artikeln hade du sett att fladdermöss visst är smittade, det är ju ingen nyhet precis. Hur smittan ursprungligen överfördes till fladdermöss är inte lätt att veta, det kanske är så att den ursprungligen är en fladdermussjukdom som sedan förts över till andra däggdjur. Fladdermöss lever nära varandra och slickar varandra, dessutom står det

så det är inget konstigt alls om många fladdermöss bär på viruset.

Jag har läst, noggrant. Nu pratar jag om förhållandena i Sverige och inget annat. Hos oss skulle nog smittan dött ut direkt eftersom våra fladdermöss sover vintersömn. Ev smittade individer hinner dö under vintern. Vi har inga stora kolonier med fladdermöss, de tillhör tropikerna. Hos oss lever fladdermössen mer enstaka, ibland i små grupper.

--------------------

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 19-08-2010, 09:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Gossen Ruda: "Hos oss lever fladdermössen mer enstaka, ibland i små grupper."

Stämmer inte! De lever åtminstone en del av året i kolonier på 20-60 individer, somliga källor uppger mycket större antal. Vilket kanske inte ur rabies-synpunkt spelar någon roll.

Och Myosotis: Handskar MÅSTE man ha på sig om man hanterar fladdermöss, också utan rabiesrisk! De kan bitas i självförsvar. Och hittar man en fladdermus ska man hänga upp den i en trädgren, för de kan inte flyga upp från marken.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Meriona
          Inlägg 19-08-2010, 11:18
          Länk hit: #9

Gäster

Jag vet inte så mycket om fladdermöss, men jag tycker att de är oerhört söta. wub.gif

Jag har inte haft handskar på mig när jag plockat upp dem, men det har jag inte med möss eller fåglar heller. Så hårt biter de inte ändå, åtminstone inte hittills. Handskar är klumpigt, jag är rädd att skada dem för att man blir "okänslig". Har man blivit biten av marsvin, tamråttor och gerbiler så blir man kanske lite förhärdad. blush.gif

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 19-08-2010, 12:42
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Vi som bor i Skåne ska nog vara lite försiktiga med fladdermöss. Rabiessmittade djur finns ibland i Danmark. Bett av fladdermöss anses så allvarligt att man efter vederbörligt tillstånd ska avliva fladdermusen och testa. Vi hade för några år sedan en elev som blev biten. Fladdermusen infångades och efter många timmar och många telefonsamtal så avlivades djuret. Fladdermusen hade inte rabies.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-08-2010, 13:19
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 19-08-2010, 13:42) *
          Hej!
          Vi som bor i Skåne ska nog vara lite försiktiga med fladdermöss. Rabiessmittade djur finns ibland i Danmark. Bett av fladdermöss anses så allvarligt att man efter vederbörligt tillstånd ska avliva fladdermusen och testa. Vi hade för några år sedan en elev som blev biten. Fladdermusen infångades och efter många timmar och många telefonsamtal så avlivades djuret. Fladdermusen hade inte rabies.
          MVH
          Jan Lindgren

Visst kan de bitas, det kan tom människor göra. Men de biter bara i självförsvar och chansen att den fladdermus som biter en människa tidigare har bitit ett rabiessmittat djur är lägre än 0.

Beträffande antalet sammanboende djur så är 20-60 individer vad jag kallar en grupp. En koloni är på flera tusen, ibland flera miljoner exemplar.

--------------------

Citera
          Lokan
          Inlägg 19-08-2010, 14:59
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

Det står också i artikeln att Sverige varit rabiesfritt sedan 1886 och vad jag förstår så hör Skåne till Sverige?

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-08-2010, 15:56
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Lokan @ 19-08-2010, 15:59) *
          Det står också i artikeln att Sverige varit rabiesfritt sedan 1886 och vad jag förstår så hör Skåne till Sverige?

Mer eller mindre. laugh.gif

--------------------

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 19-08-2010, 17:55
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

HÄR finns massor av intressant information om fladdermöss, bl.a. vilka arter som finns i Sverige, hur stora kolonier man hittat (upp mot 400 individer av dvärgfladdermusen) och att man gärna ska bjuda en fladdermus på vatten, ifall man hittar en. Fina närbilder dessutom!

Där finns också information om rabiesrisken. Jag tolkade texten så att en fladdermus kan bära viruset utan att själv vara sjuk.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-08-2010, 19:33
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Lokan @ 19-08-2010, 15:59) *

Det säger sig ju självt att man inte kan kontrollera varenda fladdermus.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-08-2010, 19:55
          Länk hit: #16

Medlem

Jag skulle nog säga att risken att få rabies av en fladdermus är obefintlig i Sverige, även om det teoretiskt skulle kunna finnas smittade djur här. Toeri är en sak, praktik en annan. Man märker om man blir biten av en fladdermus och då kan man få relevanta behandlingar. Att gå omkring och oroa sig för rabiessmittade fladdermöss är lika klyftigt som att oroa sig för vilda elefanter. Rabies är dock inte att leka med, därför skall man inte leka med hundar och andra djur i mer sydliga trakter. Det otrevliga med rabies är nog att när man väl får symptom på en infektion är det för sent att göra något, och i det läget är dödligheten 100%.

Redigerat av Gossen Ruda: 19-08-2010, 19:56

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-08-2010, 20:06
          Länk hit: #17

Medlem

Håller med, risken är obefintlig och ingen går väl omkring och är rädd för att bli biten av en rabiessmittad fladdermus, jag brukar inte ha handskar när jag ska hantera en fladdermus fast man kanske bör. Men frågan var "kan fladdermöss i Sverige vara smittade med rabies?" och det kan de ju.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-08-2010, 20:13
          Länk hit: #18

Medlem

Man behöver inte ha handskar heller, bara man tvättar sig efteråt. OM man blir biten är det dock dags för att kolla stelkrampsskyddet och kanske få en rabiesbehandling.

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 19-08-2010, 20:14
          Länk hit: #19

Gäster

Sant. Man BÖR och man GÖR är inte alls samma sak. Jag har klappat och lekt med katter och hundar både i Grekland, Turkiet och Mexico. smile.gif Smart? Kanske inte, men det går inte att låta bli. Och gatuhundar är mycket sällan aggressiva mot turistmänniskor, jag har inte sett det nån gång.

Citera
          Vippan
          Inlägg 19-08-2010, 20:50
          Länk hit: #20

Medlem

Tack alla för intressanta svar.Personligen är jag inte rädd för rabies men det var så här att en vän till mig var ute på vårat lantställe och vi har en massa fladdermöss, vi satt ute på kvällen och en fladdermus råkade komma och flyga på henne och hon fick ett litet skrapmärke på halsen och nu är hon hysterisk och är livrädd för rabies.....

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 16:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon