CITAT (*Stintan* @ 11-09-2010, 12:56)

Äsch tror mest det är det dåliga samvetet som gnager att man spiller bort tid som man kunde lagt på något "vettigare" än att sitta vid datorn. Om man då gör hushållsarbetet istället så känner man sig ju bättre för att det märks resultat. Skulle aldrig stänga av datorn i flera dar och jag har slutat ha dåligt samvete för att en massa konstiga "måsten" inte blir gjorda som förr.
Själv mår jag inte ett dugg dåligt av att sitta vid datorn. Skulle däremot må urdåligt om jag var tvungen att göra hushållsarbete hela långa dagen. Sitta still behöver man ju inte göra, det går utmärkt att varva datorn med andra göromål. Kom just in från en promis med vovven och passar på att fika lite medan jag kollar om det hänt något i datorn. För mig är datorn ett jättebra sätt att "umgås" med mina närmaste och det vill jag inte vara utan.
Jag menar inte att jag mår dåligt av av att sitta vid datorn just när jag gör det. Det är det allmänna välbefinnandet under dagen som blir sämre. Inte av dåligt samvete men bortsett från stillasittandet så kan jag lätt må dåligt av att komma efter med saker. Om hushållsarbetet kommer efter så kan det bli segare att komma igång därför att jag känner att jag inte kan komma ifatt hur mycket jag än skyndar mig.
När det gäller frågan om beroende så slog väl Aqvakul huvudet på spiken.