|
Restless legs, Myrkrypningar |
|
|
|
17-09-2010, 13:39
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag lider ofta av sk. restless legs (myrkrypningar i benen) vilket gör att det är hopplöst att somna vissa kvällar och jag undrar om någon har tips på något som kan ta bort besvären?. Det kan lindra om man ställer sig på något kallt men så fort man lägger sig igen så kommer eländet tillbaka och jag kan ju inte sova stående på stenarna på uteplatsen.
Redigerat av malcolm: 17-09-2010, 13:41
|
|
|
|
|
17-09-2010, 13:59
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Prata med din läkare. Det finns hjälp att få.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
17-09-2010, 14:00
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag har det ibland. Jag brukar palla upp med kuddar, ibland hjälper det att sova med fötterna uppåt huvudkudden istället, eller lägga sig i soffan. Det är ju rena hokuspokus, men det funkar.
|
|
|
|
Meriona
|
17-09-2010, 14:13
|
Gäster

|
Malcolm, är du säker på att du inte får symptomen av någon medicin du tar? Jag får nämligen myrkrypningar av Losec Mups och även någon receptfri liknande medicin.
Det är fruktansvärt obehagligt!
|
|
|
|
|
17-09-2010, 14:14
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Det finns ett utmärkt botemedel, "Islay Mist" på Systemet. Jag har dålig böodcirkulation i föttterna, och jag garanterar att det hjälper, åtminstone mig!
|
|
|
|
|
17-09-2010, 14:21
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Säkert en biverkning av en medecin, kolla upp det, jag får det ibland av Zyprexa som jag tar ^^
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
17-09-2010, 18:16
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Har också haft jättemycket problem både med restless legs och kramper och provat alla huskurer som finns, från isinpackningar till att äta bananer. Det här hjälper mig jättebra http://se.oriflame.com/products/product-de...;prodCode=15859
--------------------
|
|
|
|
|
17-09-2010, 18:23
|

Medlem

|
Tack netaave! Skall testa.
|
|
|
|
|
17-09-2010, 18:52
|

Medlem
Antal inlägg: 956
Medlem nr: 10 095

|
En väninna till mig äter Zink...eller om det var Magnecium! Hon misstror alla läkare och tar inget som inte är köpt på hälsokosten.. Det vet på hälsokosten om det var det ena eller det andra. Det fungerar för henne.
Redigerat av Suz: 17-09-2010, 18:52
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
17-09-2010, 18:54
|

Medlem

|
Skall testa även det Suz
|
|
|
|
netha
|
17-09-2010, 19:02
|
Gäster

|
Maken hade problem med myrkrypningar i många år ... han tog ett glas Grape Tonic före sänggående ... slapp problemet så gott som hundraprocentigt.
|
|
|
|
|
17-09-2010, 19:10
|

Medlem

|
CITAT (netha @ 17-09-2010, 20:02)  Maken hade problem med myrkrypningar i många år ... han tog ett glas Grape Tonic före sänggående ... slapp problemet så gott som hundraprocentigt. Skall testa detta redan imorgon. Skriver upp på hemhandlingslistan
|
|
|
|
|
17-09-2010, 19:47
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Oj vad jag känner igen myrkrypningar i knäna och ben ,vaknar flera gånger varje natt av det och då måste upp och gå hur trött man än är.Har hört att läkarna inte vet vad det beror på !det känns ju faktiskt som man har myror i bena.
|
|
|
|
netha
|
17-09-2010, 21:52
|
Gäster

|
CITAT (Suz @ 17-09-2010, 19:52)  En väninna till mig äter Zink...eller om det var Magnecium! Hon misstror alla läkare och tar inget som inte är köpt på hälsokosten.. Det vet på hälsokosten om det var det ena eller det andra. Det fungerar för henne. Magnesium sägs vara bra mot "sendrag" ... kramp i vader osv ... jag testade men effekt uteblev.
|
|
|
|
|
17-09-2010, 22:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Att ha "Restless legs" är inte roligt..
Följande är kopierat från doktorn.com Min egen text är rödmarkerad. Två former av RLSPrimär RLS där man inte vet den bakomliggande orsaken. Finns ofta familjära band och startar i slutet av tonåren. Sekundär RLS som beror på en bakomliggande orsak exempelvis låga järnvärden, graviditet, b-vitaminbrist och sviktande njurfunktion.
(Har du genomgått undersökningar för att utesluta dessa?) Restless legs – behandlingMildare former av RLS kan oftast behandlas genom livsstilsförändringar, exempelvis hälsosam kost, minska på alkohol, minska på kaffe, sluta röka, promenader, massage, mental träning och rutiner för sänggåendet. Om man har en sekundär RLS kan tillskott av järn, vitamin B12, folsyra och magnesium minska eller ta bort symtomen. Viktigt att man talar med sin läkare innan man äter dessa preparat. Behandling med RLS-läkemedel Forskning har visat på vissa bakomliggande mekanismer för RLS. Det tydligaste sambandet finns med signalsubstansen dopamin som har viktiga funktioner i hjärnan och resten av det centrala nervsystemet. Dopamin fungerar som en budbärare mellan olika hjärncentra och alla de nerver som behövs för att det centrala nervsystemet ska kunna styra kroppens muskler. Att just dopamin är viktigt för muskelkontrollen är väl känt. Det har visat sig att RLS-symtomen minskar vid stimulering av dopaminsystemet. Vi vet också att dopaminaktiviteten avtar på kvällen och att hjärnan nybildar dopamin under sömnen vilket stämmer väl med dygnsrytmen för RLS. Det har visat sig att läkemedel som ökar dopamin i hjärnan är effektiva. Det vanligaste läkemedlet som används i dag är Sifrol (pramipexol) som godkändes av Läkemedelsverket 2006 för behandling av RLS. Tidigare betraktades RLS som mindre vanligt och kanske också mindre viktigt att behandla. Diagnosen missades ofta eftersom kunskapen om RLS var dåligt spridd. Nu har det blivit bättre och allt fler får korrekt diagnos för sina besvär. Dessbättre är det väldigt sällan som primär RLS beror på allvarliga medicinska störningar.
Kan också tillägga att det finns vissa misstankar där salt kan anses vara boven. Både för lite eller för mycket salt kan ge dessa symtom. Vidare har jag hört personer med myrkrypningar blivit bättre med hjälpt med tillskott av E-vitaminer eller selén eller magnesium. Kanske alla på samma gång, det minns jag inte.
Hoppas att du kan komma på, Malcolm, vad som kan hjälpa dig. Får man inte nog med nattesömn så går man ju i dvala nästan resten av dagen... Roligare än så kan man ju ha...
|
|
|
|
|
17-09-2010, 22:58
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 33 258

|
Jag har också haft problem mer RLS. Pga mediciner ska tilläggas. Jag har brist på det mest i kroppen känns det ibland som. Hormonbrist (div.), kronisk vitaminbrist, mm mm.
Jag har blivit mycket bättre nu efter att en del mediciner reglerades (kolla upp det), jag började med en dryck som faktiskt har höjt mitt vitaminvärde (t.o.m farbror doktorn hajade till när han såg provsvaret, det han skrivit ut tidigare har nämligen inte hjälpt). Jag får fortfarande RLS ibland men det är ytterst sällan och det är inte lika intensivt längre.
När det drar igång så tar jag Mirandas Muskelgel. Jag masserar inte in den för då blir det varmt och förvärras utan jag smörjer bara på den vilket gör att den istället kyler. Pallar sen upp benen med kuddar under knäna så fötterna är i vinkel nedåt. På kuddarna och under fötterna har jag fårskinnsfällar. Det funkar kanon!
Har provat med den vita långhåriga fällen som IKEA har. Rent skräp!! Den gråa mer korthåriga funkar förmodligen bättre. Jag har fällar från mina egna djur och de är kortklippta ungefär som IKEA´s gråa.
Jag lägger mig så i sängen och hivar på en film så hjärnan kopplar bort benen en stund. Det brukar sluta med att jag vaknar på morgonen med kuddar och fällar kors och tvärs i sängen. Alltså har jag somnat ifrån 'myrorna'.
--------------------
|
|
|
|
|
17-09-2010, 23:09
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Men??? Jag vet inte om jag har "total kortslutning i hjärnkontoret" nu... men HUR kan man veta att det är medcinerna som det beror på, då...? Äter ni mediciner som drar ihop kärlen, eller hur då..?
|
|
|
|
|
17-09-2010, 23:46
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 33 258

|
För mig tog det lång tid att justera medicinerna och att hitta rätt medicin som ställde till RLS för mig. Jag äter fortfarande den medicinen men svagare dos och en annan tillagd för att väga upp den första. Min kropp gillade inte att bara få medicin nr2. Det har tagit nästan två år att justera allt till det bättre med RLS. Att sen inget annat i kroppen fungerar som det ska är en annan visa. Men jag kan iaf lägga mig utan att ha 'stackmyror i sängen' som en kompis son (7år) uttryckte det. Han hörde bara att jag hade myrkrypningar i benen när jag lagt mig så han tolkade det på sitt lilla sätt.
--------------------
|
|
|
|
|
18-09-2010, 09:01
|

Medlem
Antal inlägg: 956
Medlem nr: 10 095

|
CITAT (netha @ 17-09-2010, 20:02)  Maken hade problem med myrkrypningar i många år ... han tog ett glas Grape Tonic före sänggående ... slapp problemet så gott som hundraprocentigt. Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att just grape inte ska vara så bra tillsammans med vissa mediciner?
--------------------
Zon II
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|