Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Efterlyst, Övervakningskameror
          malcolm
          Inlägg 22-09-2010, 21:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Har nyss sett ett avsnitt av efterlyst på TV3, många anser att övervakningskameror på gator och torg är ett kränkande inslag i den personliga integriteten men jag tycker tvärtom, jag har inget fuffens för mig när jag rör mig ute i samhället och kan en övervakningsvideo hjälpa till att få tag i en brottsling så tycker jag att det är bra. Anna Lindh:s mördare hade förmodligen inte blivit fast om det inte vore för dessa kameror och i England har man fått goda resultat när det gäller brottsbekämpning mha. dessa.

Redigerat av malcolm: 22-09-2010, 21:31

Citera
          Anma
          Inlägg 22-09-2010, 21:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Håller med dig. Känner mig aldrig så trygg som i London där det finns kameror överallt.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-09-2010, 21:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har inget mot övervakningskameror på offenltiga platser lika lite som i Taxi-bilar som det var tjafs om förut ett tag. Gör inte mig ett dugg att bli filmad , säger nog mer som Anma att det kan ge en trygghetskänsla.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          netha
          Inlägg 22-09-2010, 22:18
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 22-09-2010, 22:55) *
          Har inget mot övervakningskameror på offenltiga platser lika lite som i Taxi-bilar som det var tjafs om förut ett tag. Gör inte mig ett dugg att bli filmad , säger nog mer som Anma att det kan ge en trygghetskänsla.

Håller med er tummenupp.gif

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 22-09-2010, 22:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

Håller absolut inte med er. Den personliga integriteten måste komma i första hand. Om jag köper en burgare på McDonalds så vill jag inte bli filmad, om jag tar ut en hundring i bankomaten vill jag inte bli filmad. Om jag sneddar stadens torg så vill jag inte läggas ut på nätet av en webkamera.

Jag har definitivt inget att dölja men jag tycker att det har gått alldeles för långt med övervakningssamhället. Det är bättre att folk uppfostrar sina jävla gangsterungar så att man kan lämna hemmet utan att låsa dörren och gå ut utan att bli rånad/nedslagen/våldtagen/överfallen.

Säger bara det.

Citera
          Anma
          Inlägg 22-09-2010, 22:33
          Länk hit: #6

Medlem

Jag tycker att det är mycket värre att min e-post läses och min telefon avlyssnas. Så länge det inte filmas i smyg bryr jag mig inte ett dugg.

Citera
          netha
          Inlägg 22-09-2010, 22:34
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (AndersKbg @ 22-09-2010, 23:25) *
          Håller absolut inte med er. Den personliga integriteten måste komma i första hand. Om jag köper en burgare på McDonalds så vill jag inte bli filmad, om jag tar ut en hundring i bankomaten vill jag inte bli filmad. Om jag sneddar stadens torg så vill jag inte läggas ut på nätet av en webkamera.

Jag har definitivt inget att dölja men jag tycker att det har gått alldeles för långt med övervakningssamhället. Det är bättre att folk uppfostrar sina jävla gangsterungar så att man kan lämna hemmet utan att låsa dörren och gå ut utan att bli rånad/nedslagen/våldtagen/överfallen.

Säger bara det.

Personliga integriteten!!! Jamen det är ju ingen som kollar banden så länge inte något olagligt hänt ... som t.ex personrån, bankrån, misshandel osv och också´då måste bevakningsföretaget vara med och köra bandet.
          Först då om något hänt ... tittar man på inspelat ... likadant är det i köpcentrum ... där finns masssor av kameror som bevakar både kund och personal.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 22-09-2010, 22:37
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Säger bara det.

Uppfostra gangsteungarna.....Jag föredrar nog tryggheten i kamerorna än att förlita sig på bättre uppfostran plus att de kriminella som är vuxna bryr sig nog inte om vad mamma säger åt dem ändå(även om bilden av en arg mamma som åker ner till Hells Angels högkvarter o tar grabben i örat och ber de andra att skämmas är fruktansvärd rolig).

Citera
          malcolm
          Inlägg 22-09-2010, 22:38
          Länk hit: #9

Medlem

Håller absolut inte med er. Den personliga integriteten måste komma i första hand.

Anta att du själv eller något av dina eventuella barn blev överfallna, skulle du inte då vilja att förövaren åkte fast? Tvivlar på ett de som sitter och tittar på dessa övevakningsfilmer är intresserade av huruvida du köpte en Big Mac eller en Mac Feast eller om du rent av pussade en flickvän. Det handlar inte om att spionera på folks privatliv utan att bekämpa brottslighet och kanske få tag i förövarna.

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 22-09-2010, 22:43
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (netha @ 22-09-2010, 23:34) *
          Personliga integriteten!!! Jamen det är ju ingen som kollar banden så länge inte något olagligt hänt ... som t.ex personrån, bankrån, misshandel osv och också´då måste bevakningsföretaget vara med och köra bandet.
          Först då om något hänt ... tittar man på inspelat ... likadant är det i köpcentrum ... där finns masssor av kameror som bevakar både kund och personal.

Jaså du.
          Då kan jag upplysa dig om att banden kollas väldigt ofta.
          Ta exempelvis om du köper en hamburgare. Då filmas du. Sen har vi ett kriminellt klientel som sitter i förhör för något. De uppger att de har köpt hamburgare vid den o den tiden. Då kollas banden. Stämmer inte tiden de uppger så kollas banden i längre sekvenser och förr eller senare finns du med.
          Du har inte med saken att göra, du köper en hamburgare, likafullt sitter det poliser och kollar in dig när du gör det. Detta är inte ovanligt.

Att de säger att det bara görs när det händer något stämmer i sak eftersom det händer saker så gott som hela tiden. Tänk dig själv hur många ggr du har blivit kollad på bandet i ett vanligt köpcenter.

Men visst, jag kan ge mig. Skit i att uppfostra ungarna och filma alla istället. Sweet!

Ni är inne på fel spår tycker jag. Det är bättre att lösa orsaken till problemet istället för att kontrollera folk till lydnad.

Citera
          malcolm
          Inlägg 22-09-2010, 22:44
          Länk hit: #11

Medlem

Tror fö. att ingen ser dessa insplade filmer om inte något allvarligt har hänt som med Anna Lindh tex. Tänk om mordet på Olof palme hade blivit filmat....

Redigerat av malcolm: 22-09-2010, 22:45

Citera
          netha
          Inlägg 22-09-2010, 22:45
          Länk hit: #12

Gäster

CITAT (AndersKbg @ 22-09-2010, 23:43) *
          Jaså du.
          Ta exempelvis om du köper en hamburgare. Då filmas du. Sen har vi ett kriminellt klientel som sitter i förhör för något. De uppger att de har köpt hamburgare vid den o den tiden. Då kollas banden. Stämmer inte tiden de uppger så kollas banden i längre sekvenser och förr eller senare finns du med.
          Du har inte med saken att göra, du köper en hamburgare, likafullt sitter det poliser och kollar in dig när du gör det. Detta är inte ovanligt.

Att de säger att det bara görs när det händer något stämmer i sak eftersom det händer saker så gott som hela tiden. Tänk dig själv hur många ggr du har blivit kollad på bandet i ett vanligt köpcenter.

Men visst, jag kan ge mig. Skit i att uppfostra ungarna och filma alla istället. Sweet!

Ni är inne på fel spår tycker jag. Det är bättre att lösa orsaken till problemet istället för att kontrollera folk till lydnad.

Och ditt budskap är!?

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 22-09-2010, 22:45
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (netha @ 22-09-2010, 23:45) *
          Och ditt budskap är!?

Framstår inte det ganska klart?

Citera
          netha
          Inlägg 22-09-2010, 22:47
          Länk hit: #14

Gäster

CITAT (AndersKbg @ 22-09-2010, 23:45) *

Inte mer än det bekräftar det jag säger

Citera
          malcolm
          Inlägg 22-09-2010, 22:52
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (AndersKbg @ 22-09-2010, 23:43) *
          Jaså du.
          .

HUR kan du veta det och om nu någon ser dig köpa en hamburgare så vad spelar det för roll..? Vill personalen på Mac Donald´s se mig köpa en Big Mac & Co och tom. betala med kort så får de väl göra det då. Mina matvanor må vara usla men inte har jag någonsin blivit konatakted av någon slags överförmyndigere pga. dessa.

Redigerat av malcolm: 22-09-2010, 23:02

Citera
          theseraphim
          Inlägg 22-09-2010, 22:54
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (AndersKbg @ 22-09-2010, 23:45) *

Förvisso men det är ingen lösning på problemet, spelar ingen roll hur mycket poliser vi har ute, hur mycket brottsförebyggande åtgärder vi skapar och hur mycket föräldrar uppfostrar sina barn. Det kommer alltid finnas kriminella och kameror är ett väldigt bra medel att klara upp många brott.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 22-09-2010, 22:57
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag har inget emot övervakningskameror alls - tvärtom - de känns som en trygghet. Jättebra att de kan användas för att hjälpa till att klara upp brott. Är så van vid övervakningskameror, bl a i bussarna finns de.

Uppfostra bort brottsligheten - hur orealistisk får man vara när det handlar om föräldralösa, missbrukare med mera. Det ena behöver ju inte utesluta varandra - de går hand i hand. Tycker det är egotrippat att man är emot övervakningskameror när de kan hjälpa människor som blir utsatta för brott.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 22-09-2010, 23:02
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 22-09-2010, 23:57) *
          Uppfostra bort brottsligheten - hur orealistisk får man vara när det handlar om föräldralösa, missbrukare med mera. Det ena behöver ju inte utesluta varandra - de går hand i hand. Tycker det är egotrippat att man är emot övervakningskameror när de kan hjälpa människor som blir utsatta för brott.

Egotrippat och orealistisk...kanske det.
          Ska du läsa det jag skriver som du gör så varsågod...givetvis kan man inte uppfostra bort kriminalitet men ni måste ju hålla med om att det grova våldet har ökat lavinartat ute på gator och torg. Så var det inte förr.
          Någonting är fel i hela samhället och det är inget vi ska bota med övervakning. Det är kärnan i min åsikt.
          Ni måste inte ha samma.

Haha...editerade dit ett litet men ack så viktigt ord.

Redigerat av AndersKbg: 22-09-2010, 23:03

Citera
          theseraphim
          Inlägg 22-09-2010, 23:08
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (AndersKbg @ 23-09-2010, 00:02) *
          Egotrippat och orealistisk...kanske det.
          Ska du läsa det jag skriver som du gör så varsågod...givetvis kan man inte uppfostra bort kriminalitet men ni måste ju hålla med om att det grova våldet har ökat lavinartat ute på gator och torg. Så var det inte förr.
          Någonting är fel i hela samhället och det är inget vi ska bota med övervakning. Det är kärnan i min åsikt.
          Ni måste inte ha samma.

Haha...editerade dit ett litet men ack så viktigt ord.

Brottsligheten har inte ökant så markant som det kan verka men den uppmärksammas på ett helt annat sätt. På fyrtiotalet var det tex en värnpliktig som löpte amok med Kpisten här i stan, han sköt förvisso inte med hotade ett antal till livet. Det blev en liten liten notis i lokalbladet på sin tid, idag hade det varit debatter, intervjuer med Leif PW och allt vad det är. Vissa former av brott har ökat mer men överlag och om man jämför med hur mycket sveriges population har växt bara de senaste trettio åren så är det inte kaos och anarki.
          Givetvis är inte kameror en bot men ett viktigt redskap som hjälp och tom löst många brott de senaste åren.

Citera
          Anma
          Inlägg 22-09-2010, 23:08
          Länk hit: #20

Medlem

Jag vidhåller att det är värre när min e-post läses och min telefon avlyssnas utan att jag är misstänkt för brott.
          Kameror är ett jättebra system att hålla ordning.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2025, 19:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon